کد خبر : 25728
تاریخ انتشار : جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
-

ویتامین‌هایی که نباید در روزهای کرونایی فراموش کرد

ویتامین‌هایی که نباید در روزهای کرونایی فراموش کرد
ویتامین A بعنوان یکی از ریزمغذی‌های مهم برای حفظ قدرت بینایی و تقویت سیستم دفاعی بدن در دوران کرونا ضروری است.

به گزارش سورپرس،‌ تغییر الگوهای غذایی و مختل شدن سبک زندگی در دوران شیوع کروناویروس و قرنطینه خانگی می‌تواند مشکلاتی را از نظر کمبودهای تغذیه‌ای برای برخی از افراد در پی داشته باشد. با این وجود نگران نباشید چراکه با دانستن این مساله می‌توانید با تغییرات کوچکی در برنامه غذایی این کمبودها را جبران کنید.

یکی از این کمبودهای تغذیه‌ای ویتامین D است. این ویتامین در زرده تخم‌مرغ، ماهی سالمون، شیرهای غنی‌شده با ویتامین D، آب‌میوه‌های غنی‌شده با ویتامین D (معمولا آب پرتقال)، روغن‌های غنی‌شده با ویتامین D و غلات صبحانه غنی‌شده با ویتامین D وجود دارد.

از آنجا که ویتامین د در جذب کلسیم نقشی کلیدی و اساسی دارد. زمانی که سطح این ویتامین در بدن کاهش پیدا می کند، ممکن است فرد به‌دلیل اُفت جذب کلسیم توسط استخوان‌ها، دندان‌ها و عضلات، با تحلیل عضلانی، پوسیدگی دندان‌ها، شکنندگی بیشتر استخوان‌ها یا حتی در موارد شدیدتر پوکی استخوان مواجه شود.

دومین کمبود تغذیه‌ای، ویتامین A است که یکی از ریزمغذی‌های مهم برای حفظ قدرت بینایی و تقویت سیستم دفاعی بدن است. این ویتامین جزو ویتامین‌های محلول در چربی محسوب می‌شود که نقش مهمی در حمایت از رشد سلول‌های قلب، شش‌ها، سیستم گوارشی و کلیه‌ها ایفا می‌کند.

احتمال ابتلا به کمبود این ریزمغذی در دوران شیوع کروناویروس به‌دلیل کم بودن منابع غذایی حاوی ویتامین A زیاد است. انواع هویج، زرده تخم‌مرغ، کاهو، جگر گوساله، کدو حلوایی و جعفری از مهم‌ترین منابع غذایی حاوی ویتامین A هستند.

زمانی که بدن با کمبود ویتامین A مواجه می‌شود، علائمی مانند خشکی پوست، ‌خشکی چشم، عفونت گلو و قفسه سینه، طولانی شدن سرعت بهبودی زخم‌ها، ریزش مو، ابتلا به جوش و آکنه رخ می‌دهد.

بنابراین در دوران قرنطینه خانگی با مشاهده این علائم، بهتر است با مراجعه به پزشک و بررسی‌ این مساله درخصوص کمبود این ویتامین در بدنتان مطمئن شوید.

کمبود آهن، سومین کمبود تغذیه‌ای است که در دوران قرنطینه ممکن است رخ دهد. آهن یکی از مواد معدنی ضروری است که در تک‌تک سلول‌های بدن حضور دارد و وجودش برای رشد و تکثیر سلول‌ها حیاتی است.

آهن موجود در بدن می‌تواند به ساخت پروتئین موجود در گلبول‌های قرمز یا همان هموگلوبین کمک کند و باعث انتقال اکسیژن از ریه‌ها به سراسر بدن شود. زمانی که بدن با کمبود آهن مواجه می‌شود، سیستم ایمنی هم اُفت عملکرد چشمگیری پیدا کرده و تمرکز فرد نیز به‌طرز قابل‌توجهی کم می شود. کمبود آهن علاوه بر این می‌تواند با خستگی و ضعف عمومی همراه باشد.

خستگی شدید بدنی و روانی، شکنندگی ناخن‌ها، پوسته‌پوسته شدن پوست بدن، سرد بودن مداوم دست و پا، تنگی نفس و ریزش مو از شایع‌ترین علائم کمبود آهن در بدن است.

متاسفانه در دوران قرنطینه خانگی، به دلیل تغییر الگوهای تغذیه‌ای و همینطور محدود شدن خریدها به خاطر پروسه ضدعفونی و ترس از خرید برخی موادغذایی، احتمال کمبود آهن در بدن بالاست. بنابراین در این دوره باید مواد غذایی مانند لوبیا قرمز، دانه چیا، گوشت قرمز و گوشت ماهیچه، ماهی ساردین، انواع عدس، نخود، تخمه کدو، اسفناج و کاهو را به برنامه غذایی‌شان اضافه کنند تا احتمال کمبود آن را در بدن کاهش دهند.

انتهای پیام/ ۱۰۱

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.