کد خبر : 47874
تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
-

وقتی «شبکه خبر» از یک خبر مهم جا می‌ماند!

وقتی «شبکه خبر» از یک خبر مهم جا می‌ماند!
مهم‌ترین خبری که در هفته‌ی گذشته منتشر شد و بازتاب بین المللی داشت، یقینا خبر شهادت دانشمند هسته‌ای کشورمان دکتر محسن فخری‌زاده بود. شبکه‌ی خبر سیما این خبر را با کمی تعلل و تاخیر انعکاس داد.

گروه فرهنگی سورپرس ـ علی عبدالصمدی؛ هرچند خبر ترور شهید فخری زاده، خبری ساده نبوده و نیست و باید با تامل و تعمق و تفحص به اطلاع عموم برسد، اما این به آن معنا نیست که شبکه‌ای خبری پرمخاطب مانند «شبکه خبر» از دیگر رسانه‌ها عقب بماند.

مهم‌ترین خبری که در هفته‌ی گذشته منتشر شد، یقینا خبر شهادت دانشمند هسته‌ای کشورمان شهید محسن فخری زاده بود. شبکه‌ی خبر سیما این خبر را با کمی تعلل و تاخیر بازتاب داد. هرچند تنها شبکه‌ی تلویزیونی ایرانی نیز بود که از بنر مشکی جهت عرض تسلیت به خانواده، دوستان و ملت ایران استفاده کرد. این حرکت گرافیکی شاید کمترین هزینه را هم برای شبکه‌های سیما نداشت، اما فقط شبکه‌ی خبر تا سه روز از این گرافیک استفاده کرد که شایان تقدیر بود.

همچنین در روز‌های اخیر شبکه‌های تلویزیونی سیما، طی مراسمی به پخش«اچ دی» مجهز شدند. در حاشیه‌ی این مراسم عبدالرضا بوالی مدیر شبکه‌ی خبر سیما تلویحا به فشار‌هایی که روی انتشار خبر شهادت دانشمند هسته‌ای کشورمان، شهید فخری زاده، اشاره داشت و از این بابت از ریاست رسانه‌ی ملی انتقاد کرد.

شبکه‌ی خبر تنها شبکه‌ی خبری جمهوری اسلامی به زبان فارسی در فرمت تلویزیون است که البته یک بخش خبری نیز به زبان انگلیسی روی آنتن می‌برد. اکثر قریب به اتفاق مخاطبینی که این شبکه برای خودش منظور کرده یقینا فارسی زبانان جهان به ویژه ایرانیان هستند که این شبکه را دنبال می کنند.

امروزه با گسترش شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و در کنار آن‌ها گسترش دسترسی به شبکه‌های مجازی در فضای سایبری، اخبار و اطلاعات با سرعتی چه بسا بیشتر از سرعت نور مخابره می‌شوند. امروزه مخاطبین شبکه‌های اجتماعی سریع‌تر از آنکه خبری را بخواهند به صورت صوتی و تصویری از رسانه‌ای مانند تلویزیون رصد کنند، از طریق فضای سایبری از آن مطلع می‌شوند و آن را پیگیری می‌کنند. با عنایت به اینکه در فضای مجازی اخبار به صورت غیرقابل تایید و تکذیب مبادله می‌شوند و هیچ گونه نظارت صحیحی بر آن نیست و نیز با در نظر داشتن قدرت خبری شبکه‌ی خبر تلویزیون، این نکته حائز اهمیت است که این کانال تلویزیون باید قائم بالذات و مستقل عمل کند و در جهاد رسانه‌ای به ویژه در سنگر خبررسانی گوی سبقت را از دیگر رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های وابسته به غرب مانند بی بی سی و صدای آمریکا و… برباید.

اگر چه شبکه‌ی خبر باید به وثوق اخبار اطمینان کامل داشته باشد، اما این مستلزم آن است که یکی از رسالت‌های اصلی خبر و خبررسانی نیز فراموش نشود. قطع به یقین هم سرعت و هم دقت که همان دو عنصر تازه و موثق بودن خبر است، به افزایش سطح اعتبار یک پایگاه خبری آن هم در سر و شکل تلویزیونی کمک می‌کند.

نظارت بیش از اندازه در خبررسانی اصطلاحا اخبار را دیررس و بیات می‌کند. هرچند خبر ترور شهید فخری زاده، خبری ساده نبوده و نیست و باید با تامل و تعمق و تفحص به اطلاع عموم برسد، اما این به آن معنا نیست که شبکه‌ی خبر به عنوان یکی از رسانه‌های محل رجوع مخاطبان، نسبت به دیگر رسانه‌ها عقب بماند.

انتقادی که مدیر شبکه خبر از مدیر صدا و سیما دارد کاملا منطقی است. در چنین شرایطی است که رسانه‌ی ملی از دیگر رسانه‌های در دسترس جا می‌ماند و باعث کمرنگ‌تر شدن و ریزش مخاطبش می‌شود. متولیان امر باید به هر دو مقوله‌ی وثوق و سرعت در رسالت خطیر خبررسانی‌ که بر عهده‌ی رسانه‌ی ملی است، دقت نظر خاصی داشته باشند.

 

انتهای پیام/۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.