کد خبر : 29353
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۴
-

وضعیت پخش دورهمی و عصرجدید در موج دوم کرونا

وضعیت پخش دورهمی و عصرجدید در موج دوم کرونا
خبرهای رسمی و غیررسمی از ابتلای برخی از عوامل و هنرمندان نشان از آن دارد که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فرایند تولید برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی که دست‌اندکاران زیادی هم می‌طلبد، چندان هم کار ساده‌ای نیست.

به گزارش سورپرس، در حالی که بار دیگر ویروس کوچک کرونا در جدالی نابرابر به روزهای اوج خود بازگشته و یکه‌تازی می‌کند، بسیاری از پروژه‌های تلویزیونی همچنان و صرفا با لحاظ کردن عبارت «با رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی» به فعالیتشان ادامه می‌دهند؛ اما خبرهای رسمی و غیررسمی از ابتلای برخی از عوامل و هنرمندان نشان از آن دارد که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فرایند تولید برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی که دست‌اندکاران زیادی هم می‌طلبد، چندان هم کار ساده‌ای نیست.

اواخر سال گذشته با افزایش شیوع ویروس کرونا در کشور، بسیاری از پروژه‌های تلویزیونی و سینمایی متوقف شدند. اما به مرور زمان و پس از کنترل نسبی میزان شیوع، بسیاری از این پروژه‌ها تصمیم گرفتند با در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی فعالیتشان را از سر بگیرند.

حالا اما با وجود افزایش چشم‌گیر تعداد مبتلایان و جانباختگان، انگار ترس از کرونا دیگر رنگ باخته است و بسیاری ترجیح می‌دهند ریسک مبتلا شدن خودشان و اطرافیانشان را در ازای دلایل معلوم و نامعلومی به جان بخرند؛ و البته برخی نیز از ادامه فعالیت در این شرایط چشم‌پوشی کرده‌اند تا شاید بتوانند در شرایط بهتری کار تولید را بار دیگر از سر بگیرند. در این میان به نظر می‌رسد که تلویزیون به عنوان نهاد متولی پروژه‌های سریال‌ی و برنامه‌سازی هنوز تصمیم مشخصی در این زمینه نگرفته است.

برنامه استعدادیابی «عصر جدید» از جمله برنامه‌هایی است که با اوج‌گیری شیوع ویروس کرونا در روزهای اخیر، ضبط آن مجددا متوقف شده است. احسان علیخانی که تهیه‌کننده و اجرای این برنامه را برعهده دارد، چند روز پیش در صفحه شخصی اینستاگرام خود از توقف ضبط این برنامه به دلیل حفظ سلامتی مردم خبر داد.

اما ضبط «عصر جدید» در حالی برای بار دوم متوقف می‌شود که احسان علیخانی پیشتر با انتشار خبری از ضبط فصل دوم این برنامه خبر داده و تاکید کرده بود که به منظور رعایت هرچه بیشتر پروتکل‌های بهداشتی حتی از شرکت‌کنندگان برنامه نیز تست کرونا گرفته می‌شود. در هر حال با بالا رفتن آمار ابتلا و مرگ میر ناشی از ویروس کرونا در کشور، ضبط برنامه «عصر جدید» فعلا منتفی شده است.

ضبط برنامه «دورهمی» با اجرای مهران مدیری نیز که به دلیل حضور تماشاگر از جمله برنامه‌های پرخطر در روزگار کرونایی محسوب می‌شود، فعلا به دلیل آنچه مشکلات فنی عنوان شده، متوقف است. «دورهمی» از جمله برنامه‌های سرسخت در برابر تعطیلی موقت به منظور رعایت نکات بهداشتی محسوب می‌شود و علت تعطیلی آن فعلا مشکلات فنی عنوان شده است و نه پیشگیری از شیوع ویروس کرونا.

طرح هشدارهای جدی درباره ضبط بدون تماشاگر این برنامه در دوران اولیه اوج کرونا، باعث شد مهران مدیری بپذیرد که برنامه بدون حضور تماشاگر ضبط ‌شود و تصاویری که در «دورهمی» نشان داده می‌شد نیز بر آرشیوی بودن حضور تماشاگران تاکید داشت؛ اما حضور تماشاگران روی سن و سیل عظیمی از انتقادات به رفتار غیرحرفه‌ای این برنامه، در نهایت مدیری را وادار به اعتراف کرد که هر روز تعداد کمی از تماشاگران در سالن حضور دارند و افرادی که روی سن می‌آیند از میان همین حاضران اندک هستند.

در این میان علاوه بر برنامه‌هایی که با حضور تماشاگران ضبط می‌شوند، سریال‌ها نیز به دلیل تعدد عوامل، از جمله موارد پرخطر محسوب می‌شوند و در موج اول کرونا در کشور عده‌ای از عوامل و پروژه‌ها را هم درگیر کردند. سرانجام در جریان موج اولیه کرونا تهیه‌کننده‌های تلویزیونی به توقف رضایت دادند، اما در حال حاضر و با وجود اینکه وضعیت این روزها نیز همان اندازه یا حتی شاید بیشتر خطرناک است، اما هنوز برنامه‌ای برای توقف ضبط در نظر نگرفته یا حداقل به صورت رسمی اعلام نشده است.

این روزها مجموعه‌های نمایشی زیادی در حال ضبط یا آماده‌سازی مراحل تولید و پیش‌تولید هستند که از جمله آنها می‌توان به سریال «زمین گرم» به کارگردانی سعید نعمت‌الله، «۸۷ متر» به کارگردانی کیانوش عیاری، «برف بی‌صدا می‌بارد» به کارگردانی پوریا آذربایجانی به عنوان طولانی‌ترین سریال تلویزیونی، سریال امنیتی «خانه امن» به کارگردانی احمد معظمی، «چای نت» با موضوع سواد رسانه‌ای، سریال کمدی «باخانمان» به کارگردانی برزو نیک نژاد، «طلاق» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی، «صفر بیست و یک» به کارگردانی مشترک سیانک انصاری و سیدجواد رضویان، «نجلا» به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور، مجموعه «ایل‌دا» به کارگردانی راما قویدل و «جشن سربرون» به کارگردانی مجتبی راعی اشاره کرد.

البته وضعیت شبکه نمایش خانگی نیز کم و بیش به همین صورت است. منوچهر هادی که اخیرا سریال «دل» را در شبکه نمایش خانگی داشت و مشغول انجام کارهای پیش‌تولید فصل دوم سریال «عاشقانه» با عنوان «گیسو» بود، چند روز پیش از ابتلای خود به بیماری کویید – ۱۹ خبر داد. او همزمان با اعلام بیماری خود، خبر داد و تاکید کرد که پیش‌تولید فصل دوم مجموعه عاشقانه قوی‌تری از قبل روزهای پایانی خود را سپری می‌کند.

مجموعه «آقازاده» به کارگردانی بهرنگ توفیقی نیز که این روزها در شبکه نمایش خانگی در حال توزیع است، آخرین روزهای ضبط خود را پشت سر می‌گذارد. تصویربرداری این مجموعه که در اواخر اسفندماه متوقف شده و از ۳۰ اردیبهشت از سر گرفته شده بود، این روزها با خداحافظی بازیگران اصلی خود یعنی امیر آقایی، نیکی کریمی و امین حیایی روزهای پایانی را سپری می‌کند.

مجموعه «هم‌گناه» نیز به کارگردانی مصطفی کیایی از جمله مجموعه‌هایی است که این روزها در شبکه نمایش خانگی در حال توزیع است.

همچنین اعلام شد سریال تاریخی «جیران» به کارگردانی حسن فتحی و تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه نیز حدودا از اوایل خرداد ماه و بعد وقفه‌ای چندماهه به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، بار دیگر کار خود را آغاز کرد.

از این لیست بلند بالای سریال که از آنها نام برده شد، ممکن است تعدادی از قلم افتاده باشند یا برخی هم تاکنون تصویربرداری‌شان را متوقف کرده باشند اما در نهایت دو سریال کمتر یا بیشتر در این روزهای جانکاه کرونایی فرقی نمی‌کند. مهم ما هستیم و شما که باید سالم بمانیم. در این میان ستاد ملی کرونا دستور توقف پروژه‌های پر دنگ و فنگ سریال‌سازی را بدهد یا خیر، خودمان که می‌توانیم نگران سلامتی خود و همکارانمان باشیم و یک وقفه‌ کوتاه بدهیم.

انتهای پیام/۱۲۳

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.