کد خبر : 77646
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵
-

نمکی اعلام کرد؛

واکسن ایران- کوبا از واکسن‌های موفق دنیاست

واکسن ایران- کوبا از واکسن‌های موفق دنیاست
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: این ویروس کاملا با اجدادش متفاوت است و جهش‌های پیاپی خواهد داشت و نباید فکر کنیم که این ویروس بزودی حذف می‌شود.
به گزارش سورپرس، نمکی پس از نشست مشترک با رئیس مؤسسه فینلای کوبا با محور بررسی تولید واکسن مشترک در جمع خبرنگاران گفت: این واکسن می‌تواند بعنوان یکی از واکسن‌های موفق دنیا باشد.
وی افزود: این ویروس به طور کامل با اجدادش متفاوت است و ما جهش‌های پیاپی خواهیم داشت و نباید فکر کنیم که این ویروس بزودی حذف می‌شود، زیرا هیچ قسمت از ویروس جهش یافته با ویروس اولیه ووهان شباهتی ندارد.
وی گفت: مؤسسات علمی سراسر جهان و ما و کوبا باید خود را آماده کنیم برای واکسن‌هایی که با واکسن‌های امروز شاید تشابهی نداشته باشد و باید عالمانه پیگیری شود.
وی با اشاره به مدتی توقف و بدعهدی کسانی که قرار بود به ما واکسن بدهند گفت: در کدام کشور وزارت بهداشت مسئول واردات واکسن است؟ ما برای نیاز مبرم مردم و قطع زنجیره اقدامات گسترده‌ای کردیم و قرارداد‌های زیادی بستیم تولید داخل را پیگیری کردیم هر چند با برخی فراز و نشیب‌ها همراه بود و ما می‌خواستیم راه ۲۰ ساله را یک ساله برویم.
وی افزود: واکسن برکت در حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دُز هر هفته تولید می‌شود و ماه آینده نیز انستیتو پاستور به این مجموعه می‌پیوندد، اسپوتنیک تحت لیسانس نیز نتیجه آزمایش آن تأئید شده و واکسن‌های وارداتی نیز در حال پیگیری و ورود به چرخه واکسیناسیون کشور است.
وی گفت: همانطور که قول دادیم افراد بالای ۶۰ سال و بیماران صعب العلاج را واکسینه کنیم؛ همچنان ابلاغ کردیم در استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، خراسان جنوبی و هرمزگان که مدخل ورود ویروس هستند ۵۰ سال به بالا واکسینه شوند که از دیروز سن ۴۸ سال به بالا و در دیگر استان‌ها برای ۵۸ سال به بالا نیز ابلاغ تزریق صادر شد.
وی افزود: جزایر خلیج فارس به جز قشم و کیش نیز برای ۱۸ سال به بالا و عشایر و کوچ نیز واکسینه می‌شوند.
وی افزود: در کل کشور، واکسیناسیون ۱۸ سال به بالا‌های دیابتی وابسته به انسولین، رانندگان وسایل نقلیه و حمل و نقل‌های عمومی و معلمان در مرداد در برنامه واکسیناسیون کشوری است.
وی گفت: همچنین جاماندگان گروه‌های سنی اعلام شده می‌توانند واکسن‌های خود را تزریق کنند.
وزیر بهداشت در ادامه با عذرخواهی از کسانی که در صف‌های واکسیناسیون به ویژه در تهران معطل شدند گفت: متآسفانه رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به حداقل رسیده، رستوران‌ها در شهر‌های قرمز باز است و تردد‌های سطح شهر و جاده‌ها همچنان باز هستند.
وی تأکید کرد: هر چند بدلیل واکسیناسیون گروه‌های آسیب پذیر مرگ و میر‌ها کمتر و از بدخیم شدن حال بیماران کاسته شده، اما همچنان از مردم برای رعایت شیوه نامه ها، فاصله گذاری‌ها و نرفتن به سفر‌ها خواهش و تمنا دارم و در این مدت نیز ابزاری جز تمنا و تفاضا نداشته ام همکاران من تحت فشارند و در ۵ موج پیاپی ویروس، نفس هایشان گرفته شده است مردم فکر نکنند روزی که همه واکسن بزنند می‌توانند فاصله‌ها را کوتاه کنند یا ماسک‌ها را بردارند، در اروپا که ۷۰ درصد مردم واکسینه شده اند اکنون آن‌ها به تله جدید افتاده اند، زیرا واکسن هم نمی‌تواند جوازی برای برداشتن ماسک باشد.
وی افزود: تاب آوری مردم مهم است، اما تاب آوری قشر مظلوم و گرفتار مدافع سلامت که در طول این ۱۸ ماه دقیقه‌ای آرامش نداشتند در این برهه از زمان بسیار مهم است.
انتهای پیام/۱۱۱
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.