کد خبر : 94680
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵
-

جلال‌زاده در گفتگوی تفصیلی با العالم:

هیچ ضمانتی در بازگشت آمریکا به برجام، مهمتر از عمل نیست

هیچ ضمانتی در بازگشت آمریکا به برجام، مهمتر از عمل نیست
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آمریکایی ها می گویند هر چقدر امضا و کاغذ بخواهید ما به شما خواهیم داد اما از ما ضمانت و راستی آزمایی مدت دار نخواهید.

به گزارش سورپرس، وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگوی تفصیلی با شبکه العالم، درباره آخرین اخبار از مذاکرات وین برای لغو تحریم ها، گفت: ما در برجام درحال مذاکره هستیم که در واقع عضوی از آن به نام آمریکا در یک حرکت یک جانبه از آن خارج شده است و در حال حاضر، این کشور مراحل تنبیهی خود را برای بازگشت به برجام طی می کند و البته جمهوری اسلامی شروط خود را برای بازگشت این کشور به برجام اعلام کرده است و آمریکا برای جلب نظر جمهوری اسلامی در خارج از مذاکرات وین حضور دارد.

تشریح سه گام اصلی که ایران در مذاکرات وین ترسیم کرده است

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه، جمهوری اسلامی ایران در بحث مذاکرات وین چه در دولت قبلی و چه در این دولت، سه گام را مشخص کرده است، گفت: گام نخست اینکه، آمریکایی ها و اروپایی ها باید تحریم های خود علیه جمهوری اسلامی (تحریم های برجامی و تحریم های ترامپ) را لغو کنند و در مرحله دوم، برای اینکه گذشته تکرار نشود، جمهوری اسلامی ایران، این حق را برای خود قائل است که طرف مقابل را، راستی ازمایی کند و در مرحله سوم و اگر راستی آزمایی جواب داد، به تعهدات برجامی خود باز می گردد.

جلال زاده با اشاره به اینکه، در دولت سابق مذاکراتی در ۶ دوره انجام شده بود و درحال حاضر، این سومین یا چهارمین دوره ای است که اقای باقری به عنوان رییس جدید تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران در وین حضور دارد، گفت: ما ابهاماتی نسبت به مذاکرات سابق داشتیم که آنها را مطرح کردیم که طرف مقابل برخی از آنها را پذیرفته و برخی هم را نپذیرفته است.

وی بار دیگر تاکید کرد: ما در حال حاضر به دنبال لغو تحریم های یکجانبه امریکا علیه جمهوری اسلامی و نقض عهدی هستیم که اروپایی ها نسبت به برجام داشتند.

آمریکا برخی شروط ایران را پذیرفته و برخی را نه!

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار العالم درباره اینکه تا به حال ۶ دوره گفت و گو بین ایران و ۱+۴ درباره لغو تحریم ها صورت گرفته و بین ایران و امریکا هیچ گفتگوی مستقیمی وجود ندارد، نظر آمریکا درباره شروط ایران برای لغو تحریم ها چست، گفت: آمریکایی ها در طول مذاکراتی که در این مدت انجام شده است حرف خود را می زنند، البته این کشور اماده است که بسیاری از تحریم ها و تعلیق ها را بردارد اما برخی از آنها را نمی پذیرد.

وی افزود: آمریکایی ها یک لیست قرمز دارند که در آن بسیاری از اشخاص حقیقی و حقوقی جمهوری اسلامی را تحریم کرده اند که متاسفانه نسبت به لغو آن تحریم ها، مماشات می کنند و نمی پذیرند در حالی که جمهوری اسلامی این اشخاص حقیقی و حقوقی را واجد لغو تحریم های برجامی می داند.

تغییر لیبل و عنوان برخی تحریم ها

جلال زاده با اشاره به تغییر لیبل و عنوان برخی تحریم ها در دوران ترامپ، گفت: به طور مثال بانک مرکزی که جزو تحریم های هسته ای ما بوده در دوران ترامپ با عنوان تحریم های تروریستی و یا حقوق بشری مطرح شده است، درحالی که ما می دانیم این یک کلاهبرداری سیاسی است و خود آمریکایی ها هم می دانند، این تحریم ها هسته ای بوده و باید برداشته شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: متاسفانه آمریکایی ها کلی گویی می کنند و می گویند ما حاضریم درباره تحریم هایی که در دوره ترامپ منافع اقتصادی جمهوری اسلامی را تحت الشعاع قرار داده مذاکره کنیم و آنها را برداریم اما این حرف برای ما قابل قبول نیست و اگر فردا به هرعلتی یک اتفاقی در کشورهای پیرامونی روی دهد، ضمانت اجرایی ندارد چرا که ساختار تحریم ها همچنان باقی است.

وی همچنین تاکید کرد: جمهوری اسلامی بنا دارد در این دوره از مذاکرات ساختار تحریم ها را از بین ببرد که طرف مقابل به هر بهانه ای به تحریم ها باز نگردد.

هیچ ضمانتی در بازگشت آمریکا به برجام، مهمتر از عمل نیست/به دنبال توافق دائم هستیم

هیچ ضمانتی در بازگشت آمریکا به تعهدات برجامی، مهم تر از میدان عمل و اقدام نیست

وی در خصوص راستی آزمایی و ضمانت های اجرایی بازگشت آمریکا به تعهدات برجامی و برداشتن تحریم های غیر قانونی این کشور افزود: در راستی آزمایی حرف ما این است که اگر تحریم های نفتی، کشتیرانی، بیمه و بانک مرکزی ما برداشته شود ما باید در عمل شاهد آن باشیم. یعنی باید بتوانیم نفت خود را بفروشیم و پول آن نقد به دست ما برسد و کالاهایی که با آن می خریم وارد کشور شود که بتوانیم تبادلات پولی و ارزی انجام دهیم.

جلال زاده گفت: پس از این مرحله، بحث ضمانت های اجرایی مطرح می شود، منظور ما از ضمانت این است که اولا اگر لازم باشد قطعنامه سازمان ملل پشت آن باشد که اروپایی ها با آن موافق هستند. لذا یکی از ضمانت ها می تواند این باشد که تعهدات این دور از مذاکرات را در سازمان ملل و شورای امنیت به تصویب برسانیم. یکی دیگر از ضمانت ها نیز این است که از آنجا که با توجه به تحریم های یکجانبه آمریکا ما برخی از توانمندی های هسته ای را افزایش داده ایم و حالا باید طبق برجام به عقب بازگردیم، لذا سوال این است که چه کسی خسارت اینبار ما را خواهد داد و ضمانت پرداخت خسارت ها با چه کسی است، این مسایل باید در ضمانت ها بیاید و برای ما هیچ ضمانتی مهمتر از میدان عمل و اقدام نیست.

وی خاطرنشان کرد: آمریکایی ها می گویند هر چقدر امضا و کاغذ بخواهید ما به شما خواهیم داد اما از ما ضمانت و راستی آزمایی مدت دار نخواهید. می دانید که اگر الان بخواهیم نفت خود را بفروشیم و پولش را بگیریم و تبدیل به کالا و محصول کنیم این فرایند یک زمان طولانی را طلب می کند. آمریکایی در این قضیه لنگ می زنند و توقف می کنند و می گویند ما با یک راستی آزمایی که در یک بازه زمانی به اصطلاح خودشان “لانگ دی” یا یک روز طولانی باشد، موافق هستیم که این بازه زمانی به فرض حداکثر ۴۸ ساعته هم باشد غیر قابل اجرا است، چون حتی در داخل کشور هم نمی توان در ۴۸ ساعت یک چک با رقم بزرگ را نقد کرد چه برسد که یک محموله نفتی را در آن سوی اقیانوس به فروش برسانید و پول آن را به واردات محصول در کشور تبدیل کنید.

بحث توافق موقت در وین اصولا در سیاست جمهوری اسلامی ایران جایگاه ندارد

جلال زاده درباره مساله توافق موقت از سوی اروپایی ها و آمریکایی ها در مذاکرات وین از جمله در مسایل غنی سازی، آزادسازی بدهی نفتی کره جنوبی و عراق به ایران نیز گفت: آمریکایی ها و اروپا معتقدند که اگر ما نمی توانیم در یک بازه زمانی کوتاه به یک توافق دایمی و کامل برسیم، این قضیه را در یک گامی به عنوان توافق موقت تعریف کنیم که یک چیزهایی را آنها و یک چیزهایی را ایران بپذیرد. مثلا می گویند ایران غنی سازی را کاهش دهد، در تولید سانتریفیوژ فلزی توقف ایجاد کند و از آن طرف آنها بخشی از منابع مالی بلوکه شده ایران را در کشورهای دیگر آزاد کنند.

وی افزود: این قضیه چند تا نکته دارد یکی این که دوباره ما را چند ماه دیگر پشت میز مذاکره خواهد نشاند، همچنین ما ضمانت اجرایی برای این موضوع نداریم و دوباره در راستی آزمایی نیز به مشکل برمی خوریم. لذا سیاست جمهوری اسلامی ایران اصلا بر مدار توافق موقت نیست و ما به دنبال توافق دایم هستیم. اگر آمریکایی ها و اروپایی ها می خواهند که ما غنی سازی را کاهش دهیم، آنها هم باید تحریم های خودشان را بردارند.

ما برای انرژی هسته ای مذاکره نمی کنیم/ ما برای لغو تحریم پای میز مذاکره می رویم

جلال زاده ضمن بیان این نکته که جمهوری اسلامی تحت هیچ گونه فشار تهدید و ضرب الاجل مذاکره نمی کند، گفت: طرف آمریکایی بیاید و بگوید مذاکره باید تا آخر ژانویه به نتیجه برسد ما هم موافق هستیم اما یکسری ملازمات دارد که اگر آمریکایی ها معتقد هستند که باید سریع به نتیجه برسیم کافیست تحریم ها را بردارند و ما هم آمادگی انجام تعهدات برجامی خود از جمله کاهش سطح غنی سازی را داریم اما اینکه در بحث تحریم‌ها و رفع آنها خود را آزاد می گذارد اما در مقابل در بحث محدود سازی ها و میزان غنی‌سازی زمان قائل هستند، خیر نمی پذیریم چرا که ما می‌گوییم اگر شما تحریم‌ها را لغو کنید و در طی زمانی صادق بودید ما اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

وی افزود: رئیس جمهور و وزیر محترم اعلام کردند که ما با گفتگو های فرسایشی و مذاکره برای مذاکره موافقتی نداریم چون این دفعه هیچ منفعتی برای ایران ندارد و همچنین آقای باقری مذاکره کننده ارشد ما نیز عنوان کرد که ما دیگر برای بحث هسته ای مذاکره نمی کنیم و ما برای لغو تحریم ها جهت مذاکره می رویم‌ ما که به تعهدات خود سالها پایبند بودیم و این طرف مقابل است که بد عهدی کرد و در بحث راستی‌آزمایی با آنها به مشکل خورده ایم.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: سوال من این است اگر شما تحریم ها را رفع کردید روی کاغذ، و ما میزان غنی سازی را محدود کردیم شما می توانید در یک ساعت تحریم ها را برگردانید اما ما باز دوباره جهت غنی سازی صلح آمیز نیاز به زمان داریم، به نظرم اگر طرف مقابل واقعا صادقانه حرف می زند تحریم‌ها را بردارند و ما نیز تعهدات برجامی خود را انجام می‌دهیم.

علاقمند هستیم که با عربستان در یک مناسبات دوجانبه که منافع هر دو کشور در آن لحاظ بشود شرکت کنیم

جلال زاده با بیان اینکه ما همواره علاقه مند به یک روابط دوستانه با کشورهای همسایه خود هستیم، افزود: جمهوری اسلامی هیچ چشم داشتی به تمامیت ارضی کشوری ندارد و در عمل ثابت کرده است.

وی عنوان کرد: عربستان ایران را سال‌هاست که در منطقه رقیب خود می داند و چقدر دلار خرج کرده است که جنگ های نیابتی را علیه ایران راه بیندازد تا جمهوری اسلامی ضربه بخورد و ایران نیز همیشه هشدار داده است که نباید کشوری در امور داخلی کشوری دخالت داشته باشد.

جلال زاده با اشاره به هزینه های زیاد کشورهای خلیج فارس در جنگ یمن و یا جنگ سوریه گفت: شکر خدا بسیاری از این کشورها به سیاست درست جمهوری اسلامی ایران پی بردند و در راستای اهداف مشترک آماده مذاکره هستند و ما استقبال کردیم و هم اکنون نیز سه دور مذاکرات در سطح کارشناسان ارشد در کشور برادر و دوست عراق با نظارت برادران عراقی انجام شده است و قطعا وقتی ما بعد از سالها با عربستان به دور یک میز بنشینیم یک گلایه‌هایی مطرح شده است هم از طرف عربستان و هم از طرف ایران.

وی افزود: عربستان تمایل زیادی دارد تا ایران در داستان یمن وارد شود و جمهوری اسلامی اعلام کرده است ماجرای یمن یک موضوع داخلی است و جمهوری اسلامی نباید در بحث یمن ورود کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: موضوع بعدی در مذاکرات عربستان بازدید طرفین از کنسولگری ها خودشان در راستای ترمیم و بازسازی بوده است که در این موضوع به پیشرفت‌های خوبی رسیدیم و از اخبار واصله متوجه شدیم یک سری از دیپلمات‌های ما در کنسولگری جده وارد شده و یک سری بازدیدها را انجام دادند و ما علاقمند هستیم که با عربستان در یک مناسبات دوجانبه که منافع هر دو کشور در آن لحاظ بشود شرکت کنیم و ارتباط ما با عربستان قطعاً برای صلح منطقه برای پیشرفت کشورهای اسلامی موثر است و جمهوری اسلامی از این مذاکرات استقبال می‌کند و امیدوار است که طرف عربستانی هم نسبت به این موضوع علاقه مندی خودش را در عمل و میدان نشان بدهد.

ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان

جلال زاده درباره تحولات افغانستان و موضع ایران در این رابطه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ۴ دهه در کنار مردم افغانستان ایستاده و پذیرای نزدیک به ۴ میلیون افغانی بوده است که در کشور ما زندگی و تحصیل می کنند حتی در زمان واکسیناسیون نیز جمهوری اسلامی تفاوتی قائل نشد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس تاکید کرد: ما در افغانستان دنبال منافع مردم افغانستان هستیم، اگر طالبان به دنبال به رسمیت شناخته شدن در منطقه و جهان است نخست باید در بین مردم خودش به رسمیت شناخته شود از همین رو ما در موضوع افغانستان به یک حکومت بین الافغانی معتقدیم، از همین رو قومیت های مختلف باید در حکومت افغانستان نقش داشته باشند چه در سفر آقای کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان، چه در سفر طالبانی ها به ایران گفته شد باید حکومت جامع در افغانستان تشکیل شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی افزود: در مورد کمک های بشردوستانه، جمهوری اسلامی ایران همیشه پیش قدم بوده و در این مورد نیز که مردم افغانستان به کالاهای اساسی نیاز دارند ما آماده کمک هستیم اما باید زمینه تشکل یک حکومت فراگیر در افغانستان شکل بگیرد تا مردم افغانستان بیش از این ضربه نبینند.

جلال زاده در پایان تاکید کرد: ما همه طرف ها در افغانستان از شیعه و سنی تا احمد مسعود و طالبان را دعوت به همکاری و گفتگو می کنیم و سیاست جمهوری اسلامی ایران این است که تمامی گروه ها و اقوام باید در مذاکرات ملی برای یک حکومت افغانی دور یک میز بنشینند و افغانستان را اداره کنند.

انتهای پیام/۱۲۳

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.