کد خبر : 63543
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱
-

هشدار درباره ایجاد ویروس جهش یافته بومی

هشدار درباره ایجاد ویروس جهش یافته بومی
فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا کلانشهر تهران گفت: اگر چرخش ویروس کرونا به علت رعایت نکردن شیوه نامه های بهداشتی بیشتر شود، پیش بینی می کنیم شاهد ایجاد ویروس جهش یافته بومی باشیم.

به گزارش سورپرس، دکتر علیرضا زالی، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی در مصاحبه با خبرنگاران افزود: یک سال از شیوع بیماری کرونا می گذرد و از آنجا که ساختار این ویروس RNA است، اینگونه ویروس ها بسیار ناپایدار و سست هستند و بروز جهش در آنها محتمل است، بر همین اساس دور از ذهن نیست که ما در حال حاضر در کشورمان مانند دیگر کشورها شاهد بروز و ظهور ویروس های جهش یافته باشیم.

وی گفت: البته ویروس های جهش یافته حتی در خانواده کووید ۱۹ هم دو دسته اند، برخی که تعدادشان قابل توجه است منجر به افزایش رفتار بیولوژیک جدید در ویروس نمی شوند و به صورت خطاهای گذرا در ساختار ویروس ظاهر می شوند که ممکن است تغییری هم ایجاد نشود؛ اما گروه دوم، بروز جهش هایی است که فراتر از خطای متعارف در ساختار ویروس است و می تواند به افزایش سرایت پذیری و مرگ افراد منجر شود.

دکتر زالی افزود: البته تاکنون موارد قطعی و مستند از این که یک سوش آندروژن درون زا به صورت سوش بومی به عنوان واریانت جدید و جهش یافته و خطرناک تر در کشورمان ایجاد شده باشد، تاکنون در بررسی های میدانی مان به آن نرسیده ایم، اما این احتمال به صورت بالقوه همیشه در خصوص ویروس های RNA وجود دارد و بسیاری از اینها می توانند جهش پیدا کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی گفت: طبیعتاً چون تاکنون همه مواردی که در کشور و استان تهران بررسی کردیم در انطباق با ساختار ویروس های جهش یافته انگلیسی است، اگر در آینده ویروسی را پیدا کنیم که مثلاً از سه نقطه، دو نقطه اش ویروس جهش یافته انگلیسی باشد و یک نقطه آن فرق کند، این به معنای ایجاد ویروس جهش یافته درونی است.

دکتر زالی افزود: البته تاکنون در مطالعات میدانی مان در شهر و استان تهران به این جمع بندی نرسیدیم و نمونه هایی که از ویروس جهش یافته در داخل کشور گرفته ایم تفاوتی با ساختار ویروس جهش یافته انگلیسی ندارد، اما اگر یک روز در تهران، ویروس یا سوشی را پیدا کنیم که مثلاً در دو نقطه مشترک و یک نقطه نامتجانس باشد می توانیم حدس بزنیم که ویروس، داخلی است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که وقوع این احتمال با چه عواملی تحقق پیدا می کند؟ گفت:‌ قطعاً یکی از دلایلی که ویروس را آماده می کند تا جهش های جدیدی داشته باشد چرخش های بیشتر ویروس و حضورش در افراد زنده جدید است که تغییر در چرخه های بیولوژیک محسوب می شود.

دکتر زالی افزود: هر چه این چرخه ها متواترتر باشد، شانس بیشتری برای ایجاد خطا و بروز جهش دارد، بنابر این وقتی اصرار می کنیم که سفر نکنید، در محیط پر ازدحام نباشید، ماسک بزنید همه به این علت است که اجازه ندهیم سیکل های تکرار شونده ویروس که می تواند منجر به بروز جهش بالقوه و بالفعل شود، اتفاق بیفتد.

 

انتهای پیام/۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.