کد خبر : 66411
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
-

روحانی اعلام کرد؛

هر کسی که می‌تواند واکسن کرونا را وارد کند/ غنی سازی ۶۰ درصد پاسخ به جنایت نطنز است

هر کسی که می‌تواند واکسن کرونا را وارد کند/ غنی سازی ۶۰ درصد پاسخ به جنایت نطنز است
رئیس جمهور گفت: واردات واکسن به‌عنوان یک وظیفه است و هر شرکت خصوصی، بیمارستان و هر کس می‌تواند از هر کجا واکسنِ مورد تایید وزارت بهداشت را با ارز نیمایی وارد کند و به‌دست مردم برسد.
به گزارش سورپرس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه امروز (چهارشنبه ۲۵ فروردین) هیئت دولت اظهار داشت: امسال مردم عزیز ما در ایران و کشور‌های جهان در موج بزرگی از کرونا گرفتار شدند و این‌جا برخی فکر می‌کنند، چون عده‌ای به مسافرت رفتند دچار موج شدیم؛ الان همه کشور‌ها گرفتار شده‌اند و البته تردد‌ها و دورهمی‌ها و عدم مراعات‌ها موثر است، ولی دنیا با موج جدیدی مواجه شده است. بخش بهداشت و درمان ما بار سنگینی بر دوش دارد و ما قدردان آن‌ها هستیم و همه مسئولین کشور مسئولیت بزرگی دارند و باید کاری کنیم تا همه اصول اجرایی شود.

وی افزود: هر وقت مراعات مردم پروتکل‌ها به حد ۹۰ درصد رسیده، اوضاع از نظر کرونا آرام شده و هرجا که رعایت‌ها کاهش یافته، شرایط به‌هم ریخته و این هیچ استثنایی ندارد. همه مسئولیت داریم و کسی نمی‌تواند از بار مسئولیت فرار کند، ولی اساس مبارزه با کرونا رعایت‌هاست.رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: واکسن کرونا نقش بسیار مهمی دارد و البته ممکن است کسی واکسن زده باشد و مبتلا هم بشود، ولی واکسن مصونیت بالایی از مرگ و میر می‌دهد. حفظ جان مردم برای ما در اولویت است و بعد باید گردش ویروس را قطع کنیم. واردات واکسن به‌عنوان یک وظیفه است و هر شرکت خصوصی، بیمارستان و هر کس می‌تواند از هر کجا واکسنِ مورد تایید وزارت بهداشت را با ارز نیمایی وارد کند و به‌دست مردم برسد.

روحانی در جلسه هیئت دولت افزود: نمی‌توانند علیه ملت ایران توطئه و در نطنز جنایت کنند و ما کاری نکنیم، ما دستان آن‌ها را می‌بُریم، یکی از دستا‌ن‌شان را با «آی‌آر ۶» و دیگری را با غنی سازی ۶۰ درصد. اگر نسبت به فناوری صلح‌آمیز قانونی ایران که تحت نظارت آژانس است، اذیت کنند ما بازهم در چارچوب قانون عمل می‌کنیم، کار آن‌ها تروریست هسته‌ای بوده و ما هم قانونی عمل می‌کنیم.

رئیس جمهور درباره حادثه اخیر در مجتمع غنی سازی نطنز خاطر نشان کرد: مردم بدانند اگر افرادی علیه ملت ما توطئه کردند و البته باید مقامات امنیتی و اطلاعاتی گزارشات نهایی را بدهند، ولی ظاهرا جنایت صهیونیست‌هاست و اگر صیهونیست‌ها علیه ملت ما کاری کنند، پاسخ آن را خواهیم داد و اولین پاسخ این بود که ما به جای سانتریفیوژ «آی‌آر ۱»، «آی‌آر ۶» می‌گذاریم تا بفمهند که نمی‌توانند ما را از این قدرت باز بدارند؛ آن‌ها می‌خواهند دست ما در مذاکرات خالی بشود، ولی با دست پُرتر در مذاکرات خواهیم بود.

روحانی یادآور شد: تمامی فعالیت‌های ما صلح‌آمیز و تحت نظر آژانس خواهد بود و غنی‌سازی ۶۰ درصد ما هم صلح‌آمیز است و همه تحت نظر آژانس صورت می‌گیرد. هر روزی که آمریکایی‌ها به تعهدات خود بازگردند، ما همان روز به عین برجام برمی‌گردیم، به شرطی که در عمل ببینیم واقعا عمل کردند. البته این هم زمان نمی‌برد و برخی، چون بلد نیستند فکر می‌کنند این کار زمان‌بر است؛ ما می‌دانیم چقدر زمان می‌برد و هر وقت راستی‌آزمایی کردیم و وزیر نفت گفت من نفت را می‌فروشم و بیمه گفت کار انجام می‌شود و بانک مرکزی گفت پول را به خوبی جابجا می‌کنم، عمل می‌کنیم.

دست ظالم باید قطع شود
رئیس جمهور تصریح کرد: همه باید تلاش کنیم که جنگ اقتصادی را قطع کنیم و برخی می‌گویند “دست ظالم باید قطع شود، ولی خوب نیست در ماه اردیبهشت و خرداد صورت بگیرد و در ماه‌های بعد از آن باید باشد”؛ باید دست کسی که زندگی مردم را گروگان گرفته و مردم را تحت فشار گذاشته را قطع کنیم و در این مهم نباید ساعتی معطل کرد.
نباید از مذاکرات بترسیم
وی ادامه داد: چرا از مذاکرات می‌ترسیم؟ مگر قرآن نمی‌گوید که حتی با کفار هم جدال احسن داشته باشید؟ ما قدرتمند هستیم و نباید خودمان را ضعیف ببینیم. می‌گویند “آمریکا روبروی شماست”، ما قدرتمندیم و با او مذاکره می‌کنیم و همان‌طور که مذاکره کردیم و در برجام او را سرجای جای خود نشاندیم. برخی می‌گویند “ما توان مذاکره با ابرقدرت نداریم”؛ این حرف غلط است چرا که توانایی‌های زیادی داریم.رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما منطق قوی داریم که می‌توانیم دشمن را مجاب کنیم و سر جای خود بنشانیم، خاطر نشان کرد: مگر صدامیان با ما ۸ سال جنگ نکردند؟ وقتی که لازم شد، امام (ره) اجازه مذاکره داد و در شهریور سال ۱۳۶۷ مذاکره را ژنو با عراق شروع کردیم و دو سال طول کشید؛ آخر هم صدام چندین نامه را به مرحوم آقای هاشمی نوشت. ما با آن‌کسی که این همه کشتار کرد، مذاکره کردیم؛ با مذاکره مشکلی نداریم.

روحانی تصریح کرد: از مذاکره وین نترسید، برخی می‌ترسند و نگران هستند که مذاکره به نتیجه برسد و تحریم برداشته شود و در انتخابات تأثیر بگذارد؛ حل مسئله این‌قدر زود هم نیست. انتخابات ارزشمند و حضور مردم نیز مهم است، ولی هیچ فرد و جناحی حق ندارد زندگی مردم را برای انتخابات به گروگان بگیرد. بگذارید مردم راحت زندگی کنند و تحریم برداشته شود و این به نفع مردم و همه است و کسی ضرر نمی‌کند. البته ما عجله نداریم؛ آماده‌ایم و حرف‌مان هم روشن است و می‌گوییم آمریکا باید به شرایط سال ۲۰۱۵ بازگردد و وقتی او تعهدات خود را اجرا کرد و ما دیدیم که درست است، به تعهدات خود عمل می‌کنیم.

افتتاح ۱۷۳ طرح مهم تا پایان مرداد
رئیس جمهور گفت: در زمینه صنعت آب و برق تا پایان مردادماه ۱۷۳ طرح مهم افتتاح خواهد شد از جمله ۵ سد ملی که افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید.روحانی در ادامه سخنان خود در جلسه هیات دولت با اشاره به اینکه مسیری که امروز ما اتخاذ کرده ایم مسیری است که مردم می‌خواهند، تصریح کرد: ما نماینده مردم هستیم و رئیس جمهور منتخب مردم است و ۲۴ میلیون رای با رئیس جمهور حرف می‌زند و ۷۳ درصد مردم که در انتخابات شرکت کردند با رئیس جمهور حرف می‌زنند.

وی ادامه داد: ما خواست و نظر مردم را تا روز و لحظه آخر دولت اجرا و عملیاتی می‌کنیم.

رئیس جمهور افزود: برای ما مهم نیست که برخی‌ها می‌گویند این دولت ۱۱۰ روز یا کمتر از زمان آن باقی مانده، ما همانگونه که در ماه اول عمل کردیم در ماه آخر هم عمل می‌کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه ما تحریم را در ۱۰۰ روز اول شکاندیم، گفت: بگذارید ما در ۱۰۰ روز آخر هم یکبار دیگر تحریم را می‌شکنیم. رئیس جمهور افزود: دست ما را باز بگذارید ما مشکلی نداریم و این کار را انجام می‌دهیم.

وی گفت: قرار ما با همه وزرا، معاونین و مسئولین این است که تا لحظه آخر فعالیت کنیم و شما مردم خواهید دید ما تمام پنج شنبه‌های پیش رو افتتاح‌های مهم داریم و فردا نیز افتتاح‌های بسیار مهمی مربوط به وزارت نفت خواهیم داشت.

رئیس جمهور افزود: در بخش‌های دیگر نیز از جمله صنعت برق و آب افتتاح‌هایی خواهیم داشت و تنها در زمینه صنعت آب و برق تا پایان مردادماه ۱۷۳ طرح مهم افتتاح خواهد شد از جمله ۵ سد ملی که افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید.

روحانی گفت: ده‌ها نیروگاه و تصفیه خانه آب و فاضلاب، ۱۰ نیروگاه حرارتی، ۱۳ تصفیه خانه آب و ۱۹ تصفیه خانه فاضلاب را در این مدت افتتاح خواهیم کرد. رئیس جمهور افزود: دولت خود را متعهد به وظایفی که بر دوش دارد می‌داند و به آن عمل خواهد کرد. روحانی گفت: چارچوب مذاکرات ما را مقام معظم رهبری به خوبی و روشنی مشخص کرده اند و ما در همان چارچوب فعالیت خود را ادامه می‌دهیم.

رئیس جمهور افزود: آن که باید انجام دهد و طرف بدهکار ماست عمدتا امریکاست. امریکایی‌ها بیایند به تعهدات خود عمل کنند و دست از تحریم بردارند در آن صورت خواهند دید ما هم بعد از راستی آزمایی که انجام می‌دهیم به کلیه تعهدات خود بازخواهیم گشت.

انتهای پیام/۱۱۱
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.