کد خبر : 59549
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
-

نکاتی درباره آغاز ترم جدید تحصیلی دانشگاه آزاد

نکاتی درباره آغاز ترم جدید تحصیلی دانشگاه آزاد
انتخاب واحد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تا ۶ اسفندماه ادامه دارد در این میان دانشجویان درباره برخی مسائل سؤال دارند که لازم است به آن‌ها پاسخ داده شود.

به گزارش سورپرس، انتخاب واحد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در نیمسال دوم تحصیلی تا ۶ اسفندماه سال جاری ادامه دارد. ازآنجایی‌که انتخاب واحد به‌صورت یکپارچه از طریق سامانه آموزشیار انجام می‌شود بسیاری از دانشجویان چند سؤال پرتکرار دارند که به مهم‌ترین آن‌ها در ادامه پاسخ داده می‌شود.

۱- دانشجویان قبل از انتخاب واحد باید چه اقداماتی را انجام دهند؟

دانشجویان برای ثبت‌نام و انتخاب واحد باید پیش‌نیازهای در نظر گرفته شده را رعایت کنند. بدهی قبلی و شهریه ثابت‌ترم جاری ازجمله این پیش‌نیازهاست اگر این موارد پرداخت شود امکان انتخاب واحد برای دانشجویان فراهم می‌شود.

۲- انتخاب واحد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تا چه زمانی ادامه دارد؟

انتخاب واحد تکمیلی برای جاماندگان از اول تا ۶ اسفندماه انجام می‌شود. از ۹ تا ۱۴ اسفندماه نیز زمان حذف و اضافه خواهد بود. دانشجویان باید در موعد مقرر صبح، عصر یا شب به سامانه مراجعه کنند. البته زمان‌های اضافه نیز در نظر گرفته شده است.

۳- بازه شبانه انتخاب واحد چیست؟

به‌زودی امکان جدیدی در شب‌ها فراهم می‌شود تا دانشجویان بتوانند انتخاب واحد کنند. بر این اساس دانشجویان به دو دسته «ورودی ۹۷ و قبل از آن» و «ورودی ۹۸ و ۹۹» تقسیم می‌شوند که می‌توانند یک‌شب درمیان برای انتخاب واحد به سامانه آموزشیار مراجعه کنند.

۴- ظرفیت پر شده کلاس‌ها را چگونه می‌توان پیگیری کرد؟

ظرفیت کلاس‌ها با معاونان آموزشی و مدیران گروه‌های درسی است، دانشجویان دراین‌باره می‌توانند با مدیران گروه یا معاونان آموزشی واحدها تماس بگیرند تا ظرفیت لازم برای دانشجویان فراهم شود.

۵- دانشجویان چگونه می‌توانند از وام شهریه استفاده کنند؟

برای پرداخت شهریه ثابت دو امکان وجود دارد، امکان اول پرداخت بخشی از شهریه یا بدهی است دانشجویان پس از پرداخت مبلغ مورد نظر می‌توانند با هماهنگی مدیر مالی انتخاب واحد را انجام دهند. امکان دوم استفاده از وام‌های بانکی یا صندوق رفاه دانشگاه است. دانشجویان با انتخاب گزینه مورد نظر می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

دانشجویانی که با معرفی واحد دانشگاهی از وام‌های بیرون دانشگاه استفاده می‌کنند، لازم است فرایند درخواست و تکمیل فرم‌ها را در دستور کار داشته باشند که زمان رسیدگی به آن، به شخص متقاضی و بانک مربوطه وابسته است و در اختیار دانشگاه نیست.

۶- تخفیف شهریه شامل کدام دسته از دانشجویان می‌شود؟

آیین‌نامه‌ای در سایت دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه وجود دارد و ۱۶ شرط در این آیین‌نامه درج شده است، بر این اساس دانشجویان ممتاز، حافظان قرآن، قهرمانان ورزشی و غیره می‌توانند از امکان تخفیف شهریه استفاده کنند.

دانشجویان دوره‌های کاردانی و کارشناسی که ازدواج می‌کنند می‌توانند از تخفیف ۱۰۰ درصدی در ترمی که تحصیل می‌کنند، استفاده کنند. این تخفیف برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی ۵۰ درصد است.

دانشجویان تحت پوشش بهزیستی می‌توانند از تخفیف ۲۰ درصدی شهریه استفاده کنند بیشترین جمعیت دانشجویی تحت پوشش این سازمان یعنی معادل ۶۰ درصد در دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارند. دانشجویانی که نیز قانون ایثارگری شامل حال آن‌ها می‌شوند، شهریه پرداخت نمی‌کنند و بنیاد شهید و امور ایثارگران شهریه آن‌ها را پرداخت می‌کنند.

۷- دانشجویان چگونه می‌توانند از تخفیف شهریه استفاده کنند؟

اعمال تخفیف‌های دانشجویی نیز در اختیار حوزه مالی واحدهای دانشگاه است، دانشجویان واجد شرایط باید در این زمینه با واحد مالی واحدهای دانشگاهی هماهنگ باشند.

۸- هزینه اضافی دانشجویان ورودی جدید چقدر است؟

دانشجویان ورودی ۹۹ علاوه بر شهریه ثابت، باید ۵ هزار تومان هزینه بیمه و ۱۷۳ هزار تومان هزینه خدمات آموزشی را واریز کنند. اگر در ترم قبل این مبالغ پرداخت نشده باشد این اعداد به‌عنوان بدهی قبلی دانشجویان در نظر گرفته می‌شود.

۹- ماجرای بدهی اضافی دانشجویان چیست؟

ترم گذشته مبلغ بدهی دانشجویان به سه قسط تقسیم شد. برخی دانشجویان به اشتباه تصور داشتند این مبلغ به‌عنوان وام لحاظ شده است اما صرفاً تقسیط بدهی شهریه دانشجویی برای تسهیل در فرایند پرداخت است. علیرغم اطلاع‌رسانی، برخی از دانشجویان این اقساط را پرداخت نکرده یا از درگاه دیگری اقدام به پرداخت کرده بودند، لذا اشکالاتی در زمان انتخاب واحد این دانشجویان ایجاد شده بود که پس از آگاهی آن‌ها، مسئله مرتفع شد. برای تسهیل این امر با توجه به آخرین سر رسید این اقساط در ۱۵ بهمن‌ماه، کلیه اقساط پرداخت نشده (بدهی قبلی) توسط دانشجو، حذف و به بدهی دانشجو به‌طور متمرکز اضافه شد.

۱۰- کلاس دانشجویان در نیمسال دوم از چه زمانی شروع می‌شود؟

کلاس‌های درسی بر اساس تقویم آموزشی از هفته اول اسفندماه به‌صورت مجازی آغاز می‌شود.

 

انتهای پیام/۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.