کد خبر : 5042
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳
-

نقش رسانه‌ها در جهت دهی افکار عمومی/ لزوم توجه به مسئولیت اجتماعی

نقش رسانه‌ها در جهت دهی افکار عمومی/ لزوم توجه به مسئولیت اجتماعی
نشریات در جهت دهی افکار عمومی جامعه نقش مهم و غیرقابل انکاری دارند و می‌توانند با آگاهی بخشی درست و صحیح به مردم در عرصه انتخابات، به تعیین سرنوشت آن‌ها کمک کنند.

به گزارش سورپرس؛ امروز رسانه‌ها و مطبوعات به نحوی گسترده، با مسائل خرد و کلان جامعه درآمیخته‌اند که جزئی از ساختار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی هر کشور محسوب می‌شوند و به عنوان عنصر اطلاع رسانی، انتقال اخبار، اطلاعات و دیدگاه‌ها نیز مطرح هستند به طوری که در هر سطح و با هر تکنیکی در ارتباط با مسائل مهمی از جمله انتخابات با انتشار مطالب افکار عمومی را مخاطب قرار می‌دهند و اهداف عمده‌ای از جمله مشارکت سازنده و پویایی سیاسی اجتماعی مردم را دنبال می‌کنند که به عنوان مثال می‌توان به حمایت نشریات سراسری و محلی از کاندیداها برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری در سال‌های گذشته یا انتخابات مجلس اشاره کرد.

در سال‌های اخیر با سرعت شگرف تکنولوژی و تنوع شیوه‌های نوین ارتباطی مانند رسانه‌های فضای مجازی دسترسی به اخبار در دورترین منطقه در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود با اینکه این امر موجب کم رونق شدن رسانه‌های مکتوب و محلی شده است اما هنوز هم در دوران انتخابات نقش رسانه‌های محلی غیر قابل انکار است. در حال حاضر سه روزنامه، ۳۲ هفته نامه، ۱۱ دو هفته نامه، ۲۶ ماهنامه، سه ۲ ماهنامه، ۱۸ فصل نامه و چند پایگاه خبری در استان مرکزی فعال است.

با توجه به مشکلات روز افزون گرانی کاغذ و چاپ اما همچنان نشریات محلی استان حتی شده با تیراژ کمتر از امر اطلاع رسانی دور نشدند و به نشر مطالب می‌پردازند. پیرامون این موضوع با چند نفر از متولیان حوزه رسانه در استان مرکزی به گفت و گو پرداخته است.

رسانه‌ها باید افکار عمومی را بدون لغزش قلم منعکس کنند

رئیس خانه مطبوعات استان مرکزی اظهار داشت: مطبوعات و رسانه‌های کشور و استان از استقلال فکری برخوردار هستند و نمی‌توان برای آن‌ها خط و مشی فکری کلی تعیین کرد که طبق آن چارچوب خاص عمل کنند.

مجید نیک عهد بیان کرد: اگر بپذیریم مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی اساسی در کشور فعال هستند و انتخابات هم یکی از ارکان دموکراسی در نظر بگیریم در واقع تکمیل کننده هستند باید بتوانند توقعات و دیدگاه‌های مردم را از نماینده مجلس، رئیس جمهور و سایر افراد که قرار است انتخاب شوند، آزادانه و بدون لغزش قلم مطرح کنند.

وی ادامه داد: اگر چنین فضایی فراهم شود که مطبوعات بتوانند آزادانه حرف خود را بزنند و پیام مردم را منتقل سازد به طور قطع انتخاب شوندگان به درخواست‌های مردم پی برده و در راستای برآورده ساختن مطالبات آن‌ها اقدام می‌کنند.

رئیس خانه مطبوعات استان مرکزی گفت: مطبوعات باید چارچوب‌های اخلاقی در قانون و عرف جامعه را در نظر بگیرند و از گفتن حرف‌های خلاف واقع، توهین و افترا خودداری کنند و این چارچوبی است که می‌توان در بحث انتخابات تعریف کرد.

نیک عهد اظهار کرد: اینکه رسانه‌ای به تبلیغ دیدگاه خود می‌پردازد طبیعی است و مردم هستند که انتخاب می‌کنند دیدگاه و منش سیاسی کدام رسانه به آن‌ها نزدیک تر است و خواسته‌های آن‌ها را برآورده می‌سازد.

وی افزود: رسالت تمام نشریات مشخص است و باید چارچوب‌های اخلاقی و قانونی را کنار نگذارند که خوشبختانه مطبوعات استان در این حوزه خوب درخشیدند و با مشکلی در این زمینه مواجه نبودیم.

رسانه‌ها در انتخابات جهت دهنده و عامل افزایش مشارکت هستند

در ادامه مدیر مسئول و صاحب امتیاز روزنامه وقایع استان مرکزی اظهار داشت: رسانه‌ها و مطبوعات نقش تعیین کننده‌ای در پذیرش سیاست‌ها از سوی افکار عمومی دارند و اینکه افکار عمومی تا چه مقدار با اجرای سیاست‌ها همراهی داشته باشند تا حد زیادی به نقش رسانه‌ها وابسته است.

نیره یوسفی گفت: در واقع رسانه نه فقط در فرم و اجرای باشکوه‌تر انتخابات مؤثرند، بلکه بستری را برای انتخابی آگاهانه و از روی شناخت برای مردم فراهم می‌کنند و محتوای آن را نیز تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: نقش رسانه در انتخابات تنها در فرآیند برگزاری و چگونگی آن محدود نمی‌شود، بلکه بازتاب جهانی آن را نیز تسهیل می‌کند و تأثیر آن مدت‌ها پس از انتخابات نیز تداوم می‌یابد.

مدیر مسئول و صاحب امتیاز روزنامه وقایع استان مرکزی افزود: در واقع رسانه‌ها در پوشش خبری، افزایش مشارکت مردمی، پویش سیاسی و نظارت بر سلامت انتخابات، حضوری مؤثر دارند و بخشی از واقعیت جهان رسانه‌ای شده معاصر را بازنمایی می‌کنند. در پناه چنین ساختار مشارکت پذیری، انتخابات به عنوان ابزار اصلی حضور مردم پذیرفته شده است.

یوسفی بیان کرد: رسانه‌ها این ابزار قدرتمند تا جایی مؤثرند که هر کاندیدایی که از امکانات و مانور رسانه‌ای بیشتری برخوردار باشد، از شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات نسبت به رقبایش برخوردار خواهد بود.

وی یاد آور شد: کشور ما اکنون در آستانه انتخابات مجلس قرار دارد که به طبع آن رسانه‌ها نیز در اوج روزهای حرفه‌ای و دیده شدن هستند.

یوسفی با بیان اینکه یکی از اصول کار رسانه‌ای این است که هر رسانه چه دیداری، شنیداری و چاپی باشد باید بدون در نظر داشتن مسائل قومی، مذهبی و سمتی اطلاعات را بدون کم و کاست به دست نشر بسپارد و مردم را در روشنی آن قرار دهد، اظهار کرد: متأسفانه دیده می‌شود که برخی از رسانه‌ها چه دیداری، شنیداری و چاپی بدون در نظر داشتن این اصل اطلاعات را به گونه‌ی وارونه به دست نشر می‌سپارند که این خود می‌تواند یک نقیصه‌ی بزرگ در کار رسانه‌ای تلقی شود.

مدیر مسئول و صاحب امتیاز روزنامه وقایع استان مرکزی افزود: توجه به جایگاه رسانه‌ها در تحقق مشارکت سیاسی به صورت عام و کارکرد رسانه در نظام جمهوری اسلامی به صورت خاص، اهمیت مضاعف و تعیین کننده رسانه‌ها در انتخابات مختلف را آشکار می‌سازد.

با توجه به نزدیک شدن به ایام انتخابات مجلس نقش نشریات محلی و رسانه‌ها در عرصه اطلاع رسانی بسیار مهم است و در ارائه و انتقال محتوا به افراد جامعه باید دقت کنند و بایستی پاسخگوی مردم باشند.

انتهای پیام/ ۱۵۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.