کد خبر : 46677
تاریخ انتشار : جمعه ۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
-

نقش تغذیه سالم در پیشگیری و ابتلا به کرونا

نقش تغذیه سالم در پیشگیری و ابتلا به کرونا
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: تغذیه در بهبودی بیماری کرونا بسیار حائز اهمیت و نوشیدن مایعات کافی بسیار مهم است.

سرویس سلامت سورپرس: دکتر غزاله اسلامیان*؛ در مطلبی که در اختیار پایگاه خبری سورپرس گذاشته؛ اظهار داشت: اصلاح سبک زندگی به ویژه اصلاح عادات غلط غذایی و عدم استرس و اضطراب که تأثیر مستقیمی بر سیستم ایمنی دارد، نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به کرونا همراه با رعایت پروتکل های بهداشتی دارد.

زمانی که مشکلات و کمبودهای تغذیه ای ایجاد می شود، دستگاه ایمنی بدن اولین سیستمی است که دچار آسیب می شود و در عین حال زمانی که مشکل کمبودها در بدن جبران می شود سیستم ایمنی آخرین جایی در بدن است که ترمیم خواهد شد. بنابراین داشتن یک الگوی غذایی سالم در دوران های مختلف زندگی نقش مهمی در سلامتی و تقویت سیستم ایمنی دارد.

چنانچه شما رژیم غذایی متنوع و متعادلی داشته باشید و تمامی گروه‌های غذایی شامل نان و غلات سبوس دار، میوه ها و سبزی ها، گوشت ها و لبنیات کم چرب را به تناسب در برنامه غذایی روزانه خود داشته باشید نیاز به مصرف هیچ مکملی نخواهید داشت.

البته ممکن است برخی افراد با توجه به نظر پزشک یا مشاور تغذیه و همچنین بر اساس نتایج آزمایش‌ها دچار کمبود برخی مواد مغذی (برای مثال کمبود ویتامین D) باشند که در اینصورت باید زیر نظر متخصص تغذیه یا پزشک از این مکمل ها استفاده کنند.

توصیه می‌شود با حذف تنقلات و مواد غذایی کم ارزش، آن ها را با دانه ها و آجیل های خام و تازه جایگزین کنید و از سبزی ها و میوه های رنگارنگ بیشتر استفاده کنید.

همچنین نوشیدن آب فراوان در فاصله بین وعده ها و میان وعده ها به طور تدریجی و جرعه جرعه تا چندین لیوان در طول روز توصیه می شود.

دریافت گوشت‌های کم چرب و حبوبات و توجه بیشتر به میزان دریافت پروتئین روزانه یکى از نکات بسیار مهم است. زیرا افرادی که منابع پروتئینی کمتری دریافت می کنند بیشتر در معرض ابتلا به کم خونی هستند و کم خونی به نوبه خود سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند.

توصیه می‌شود از گوشت‌های سفید مانند ماهی و مرغ که کم چرب تر هستند و همچنین حبوبات بیشتر استفاده شود. روغن های مایع را حتماً جایگزین روغن‌های جامد کنید و به تناسب شیوه پختی که انتخاب می شود، از این روغن ها استفاده شود. همچنین مواد لبنی و تخم مرغ را در رژیم غذایی روزانه خود فراموش نکنید.

نقش تغذیه در فرآیند بهبودی بیماران کرونایی

نقش تغذیه در بهبودی بیماری کرونا بسیار حائز اهمیت است. نوشیدن مایعات کافی بسیار مهم است. با شروع علائم بیماری، استفاده از آب، آب میوه ها، چای رقیق و انواع سوپ های سبک به شدت توصیه می شود. مایعات گرم و غذاهای مایع به دلیل انرژی کمتر برای هضم مانند سوپ مرغ به همراه هویج، دال عدس، شلغم و کدو حلوایی می توانند انتخاب مناسبی باشند. با بالا رفتن درجه حرارت بدن، سوخت و ساز بدن افزایش پیدا می کند.

بنابراین مصرف آب و مایعات و غذا در حجم کم و دفعات بیشتر توصیه می شود. بیماران باید به دلیل مشکلات تنفسی از مصرف انواع ادویه جات و سرخ کردنی‌ها پرهیز کرده و به دلیل ضعف در زمان بیماری، انواع حبوبات، سبزیجات رنگی و مواد غذایی پروتئینی را مصرف کنند. بنابراین برای تأمین پروتئین روزانه از منابع حیوانی، انواع گوشت ها (قرمز، مرغ و ماهی)، انواع لبنیات پاستوریزه کم چرب (پنیر، شیر، ماست، دوغ) و تخم مرغ توصیه می شود.

میوه های رنگی و سبزیجات نارنجی، زرد و سبز مانند اسفناج، کاهو، هویج، کدو حلوایی، موز، خرمالو و انواع مرکبات سرشار از ویتامین های هستند که برای تقویت سیستم ایمنی توصیه می شود.

* عضو هیئت علمی گروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

انتهای پیام/ ۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.