کد خبر : 40668
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۳
-

نقش تغذیه در تقویت سیستم ایمنی در روزهای آلودگی هوا و کرونایی

نقش تغذیه در تقویت سیستم ایمنی در روزهای آلودگی هوا و کرونایی
تغذیه نقش بسیار مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارد. در این روزهای سال که آلودگی هوا و اپیدمی کرونا همزمان شده اند، توجه به دریافت‌های غذایی اهمیت بیشتری دارد.

گروه اجتماعی سورپرس: دکتر غزاله اسلامیان، عضو هیئت علمی گروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در یادداشتی اختصاصی به پایگاه خبری تحلیلی سورپرس نوشت: تغذیه نقش بسیار مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارد. در این روزهای سال که آلودگی هوا و اپیدمی کرونا همزمان شده اند توجه به دریافت های غذایی اهمیت بیشتری دارد.

دریافت کافی آب و مایعات

دریافت مایعات مقش مهمی در دفع سموم و مواد زائد از بدن دارد. در روزهای سرد سال، افراد کمتر احساس تشنگی می کنند. این عدم احساس نباید منجر به کاهش نوشیدن آب شود؛ بنابراین نوشیدن روزانه ۸-۶ لیوان آب در زمان آلودگی هوا توصیه می شود. البته به رنگ ادرار خود توجه کنید. در صورتیکه رنگ ادرار شما پررنگ است دریافت مایعات را افزایش دهید. با قرار دادن یک پارچ یا بطری آب روی میز کار به خودمان یادآوری کنیم که آب بنوشیم.

می توانیم در روزهای آلودگی هوا از آبمیوه های طبیعی مانند آب لیموشیرین تازه یا آب پرتقال استفاده کنیم و نکته بسیار مهم این است که آب میوه بلافاصله پس از آب گیری استفاده شود.

دریافت شیر و لبنیات

این باور وجود دارد که نوشیدن شیر منجر به کاهش مضرات آلودگی هوا می شود. باید بدانیم کلسیم در دستگاه گوارش تا حدی از جذب سرب و فلزات سنگین ممانعت می کند ولی بخش اعظمی از آلاینده ها را ما از طریق دستگاه تنفسی استنشاق می کنیم. بنابراین به منظور کاهش مضرات آلاینده ها دریافت بیش از حد شیر و لبنیات در این مورد به ما کمکی نخواهد کرد و مصرف ۲ تا ۳ واحد لبنیات کم چرب در طول روز کافی است و افراد نباید در مصرف این گروه غذایی زیاده روی کنند.

دریافت آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها نقش بسیار مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارند.

– ویتامین C

مصرف روزانه از منابع ویتامین C می تواند ظرفیت آنتی اکسیدانی بدن ما را افزایش دهد. منابع این ویتامین عبارتند از پرتقال، نارنگی و لیموترش. با توجه به این که گریپ فروت با بسیاری از داروها تداخل دارند، توصیه می شود قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.

ویتامین A و بتاکاروتن

ویتامین A و پیش سازهایش نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارند. همچنین این ویتامین نقش مهمی در ترشح مخاط در قسمت های دستگاه تنفسی فوقانی دارد. کدو حلوایی و خرمالو دو منبع خوب این ویتامین هستند که در روزهای آلوده سرد سال می توان در برنامه غذایی روزانه از آن ها استفاده کرد.

– از مصرف سرخودانه مکمل ها پرهیز کنید و قبل مصرف با پزشک یا نتخصص تغذیه مشورت کنید.

انتخاب متنوع و متعادل از گروه های غذایی مختلف می تواند همه نیازهای شما را برای حفظ سلامت تأمین کند. عملکرد مناسب سیستم ایمنی به مقدار متعادل و کافی این مواد مغذی نیازمند است که از این میان، نیاز اختصاصی به آب، پروتئین، آهن، روی، سلنیم، منیزیم، ویتامین های گروه B، C، E، A، D دارد. منابع غذایی ویتامین های گروهB ، C و همچنین منابع گیاهی ویتامین A شامل کلم بروکلی خام یا پخته، گل کلم، انواع کلم برگ، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، پیاز، شلغم، هویج، کدو حلوایی، جوانه گندم، ماش، شبدر، سبزی های برگ سبز از جمله سبزی خوردن، اسفناج، لیموترش، لیمو شیرین، پرتقال، نارنگی، نارنج، گریپ فروت، کیوی و موز است.

منبع حیوانی ویتامین A، D شامل زرده تخم مرغ، لبنیات، ماهی های چرب مانند سالمون و ساردین و منابع ویتامین E روغن های کانولا و آفتابگردان است. منابع آهن، روی، سلنیم و منیزیم شامل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ، حبوبات و غلات کامل و انواع میوه ها و سبزی ها و مغزها (بادام، پسته، فندق و گردو) است.

انتهای پیام/ ۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.