کد خبر : 47988
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
-

نقش تاکسی هوایی در گردشگری

نقش تاکسی هوایی در گردشگری
راه اندازی تاکسی هوایی در ایران می‌تواند ایده‌ای برای جذب آن دسته از گردشگران خارجی باشد که یکی از دلایلشان برای سفر نکردن به ایران را جاده‌های طولانی و نامناسب می‌دانند.

به گزارش سورپرس؛ موضوع تاکسی هوایی چند روز پیش خبرساز شد. چون اعلام کردند که پس از سال‌ها بالاخره مجوز تاکسی هوایی داده می‌شود و اولین تاکسی هوایی بهمن ماه سال ۹۹ پرواز می‌کند. موضوع تاکسی‌های هوایی جز برنامه توسعه هوانوردی عمومی و ایجاد سیستم حمل و نقل هوایی هواپیماهای کوچک کشور است اما باید بررسی کرد برنامه توسعه شبکه پروازی چقدر می‌تواند به توسعه صنعت گردشگری کمک کند؟

همه کشورهای ایرلاین هایی را دارند که این ایرلاین‌ها زیر مجموعه انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی یا همان یاتا هستند براساس آماری که این انجمن اعلام کرده در دنیا نزدیک به ۴۵۰ هزار فروند هواپیمای کوچک در جهان وجود دارد.

در ایران نیز ۲۰۰ فروند برای تاکسی هوایی موجود است و از این تعداد ۱۰۰ فروند مربوط به اشخاص حقیقی و ۱۰۰ فروند متعلق به دستگاه‌هاست که آمادگی برای خدمات دهی را دارند اما ۳۰ تا ۴۰ فروند هواپیما در این محدوده وجود دارد که می‌توانند در پروازهای ۴ نفره شرکت کنند.

به تازگی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با کمک سازمان هواپیمایی کشوری، یک برنامه جامع از بعد زیرساختی طراحی کرده و اعلام شد که بهمن ماه اولین پرواز این تاکسی‌ها انجام می‌شود در این باره منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری با اشاره به زمان اولین پرواز تاکسی هوایی در آسمان ایران گفته است: تا یک الی دوماه دیگر تمام آزمایش‌های پروازها انجام و قوانین و مقررات مورد بررسی قرار می‌گیرند تا در بهمن ماه شاهد اولین پرواز تاکسی هوایی باشیم. البته قرار بود تست‌ها تا مهرماه انجام شود که مباحث مالی و شیوع کرونا کمی این موضوع را به تعویق انداخت.

اکنون ایران با داشتن حدود ۳۱۹ فرودگاه شامل فرودگاه‌های نظامی و غیرنظامی، رتبۀ بیست‌ودوم جهان را از نظر تعداد فرودگاه به خود اختصاص داده است. در بسیاری از این فرودگاه‌ها یا پروازها به صورت حداقلی انجام می‌شود و یا اصلاً پروازی صورت نمی‌گیرد درحالی که می‌توان با ایجاد تاکسی هوایی در مسیرهای کوتاه به رونق این فرودگاه‌ها هم کمک کرد و از طرفی در مدار پرواز هواپیماهای مسافری و یا باری پهن پیکر هم نبود.

از طرف دیگر می‌توان با این هواپیماهای کوچک به مناطق محروم نیز رونقی داد. چون اکنون بسیاری از این مناطق شرایط داشتن یک باند فرودگاهی مجهز برای نشستن هواپیمای پهن پیکر را ندارند اما هواپیماهای کوچک به چنین امکاناتی کمتر نیاز دارند.

فعالیت هواپیماهای کوچک از ۴ تا ۱۹ صندلی در کشور غیر از آنکه می‌تواند در کاهش تصادفات جاده‌ای، اشتغالزایی، صادرات محصولات کشاورزی بدون تأثیر در کیفیت آنها و … مثمرثمر باشد، می‌تواند در صنعت گردشگری نیز بسیار کارامد باشد.

در بسیاری از نقاط گردشگری کشور حتی اگر شرایط مهیا باشد، به دلیل جاذبه‌های اطراف و یا حتی محیط زیست نمی‌توان فرودگاه چند منظوره بزرگ ایجاد کرد اما تاکسی هوایی که به امکانات کمتری نیاز دارد می‌تواند این خلأ را در بسیاری از نقاط گردشگری کشور پر کند.

می‌توان از این تاکسی‌هایی هوایی در مسیرهایی که پروازهای برنامه‌ای در دستور کار نیست بهره برد یا از آن برای رسیدن به نقاط صعب‌العبور با جاذبه گردشگری و میراثی استفاده کرد. یا اینکه گردشگران را با نقاطی از کشور آشنا کرد که امکان رفتن به آنها یا میسر نیست و یا بسیار سخت است. بسیاری از گردشگران خارجی می‌توانند از این مزیت برای رسیدن به نقاط گردشگری ایران بهره ببرند. به عنوان مثال گردشگرانی که برای مدت کوتاهی به ایران می‌آیند با تاکسی هوایی می‌توانند به نقاط بیشتری از ایران سفر کنند و یا حتی آنها که برای چنج ویزا دو یا سه روز در ایران می‌مانند گاهی به دلیل طولانی بودن مسافت، به شهری از شهرهای گردشگری نمی‌روند اما این اتفاق می‌تواند یک ایده نو در صنعت گردشگری باشد.

حتی اگر هزینه آن برای بسیاری از مردم عادی زیاد باشد اما می‌توان با گسترش این صنعت از هزینه‌هایش کم کرد اما این هزینه‌ها قطعاً برای گردشگران خارجی که ارزش پولشان بیشتر از ایران است، باز هم گزاف نخواهد بود بنابراین بهترین ایده برای سفر هوایی در ایران به ویژه به منظور جذب گردشگران خارجی به حساب می‌آید.

قطعاً بسیاری از افراد هستند که می‌خواهند از سفر جاده‌ای در بسیاری از مسیرهای پرریسک برای رانندگی مانند جاده‌های استان سیستان و بلوچستان در امان باشند و یا اینکه می‌خواهند سریع‌تر به مقصد برسند و یا به مناطقی مانند کوه‌ها بروند اما نمی‌خواهند خستگی راه را به جان بخرند تا بتوانند قله‌ای را صعود کنند ایرتاکسی در این شرایط می‌تواند گزینه مناسبی برای آن افراد باشد آن هم اکنون که تمام زیرساخت‌های عملیاتی آن را در کشور وجود دارد و تسهیل گیری آن نیز در دستور اقدام قرار گرفته است.

این اقدام در بسیاری از کشورها در حال انجام است به عنوان مثال شرکت اوبر سال ۲۰۱۸ سرویس تاکسی هوایی خود را بین منطقه تجاری منهتن تا فرودگاه جان اف کندی راه اندازی کرد و روزانه حدود ۱۰ پرواز بر فراز نیویورک توسط این شرکت انجام می‌شود. کرایه این تاکسی‌ها حدود ۲۰۰ تا ۲۲۵ دلار در نظر گرفته شده است. گفته می‌شود امسال هم شهر لس آنجلس صاحب تاکسی پرنده شده است.

اکنون در ایران ۲ هواپیمای ملخی ۴ نفره در فرودگاه بجنورد بوسیله یک شرکت خصوصی بکارگیری شده است و قصد دارند که این شهر را به شهرهای خراسان جنوبی، رضوی و استان‌های مجاور وصل کنند.

سوم آبان هم سهراب عزیزی مدیر فرودگاه بین‌المللی شهدای شهرستان لامِرد فارس، از راه‌اندازی اولین تاکسی هوایی ایران در لامرد خبر داد و با اعلام اینکه تاکسی هوایی لامرد ۶ نفره هست گفت: دو تاکسی هوایی اختصاصی برای فرودگاه بین‌المللی شهدای لامرد خریداری شده است که در ماه‌های آینده به این فرودگاه اضافه خواهند شد.

انتهای پیام/ ۲۸۰

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.