کد خبر : 95076
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
-

خطیب زاده در نشست خبری:

موضوعات کلیدی و مهم در حوزه رفع تحریم ها باقی مانده است

موضوعات کلیدی و مهم در حوزه رفع تحریم ها باقی مانده است
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آنچه در مذاکرات باقی مانده است موضوعات کلیدی هستند که شاید بتوان گفت به طور ویژه تصمیمات خاص سیاسی به ویژه از طرف آمریکایی را می‌طلبد.

به گزارش گروه سیاسی سورپرس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری که صبح امروز (دوشنبه) با حضور خبرنگاران در محل وزارت امور خارجه برگزار شد، در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات وین گفت: هیئت‌ها برای تنفس به تهران و پایتخت‌های خودشان برگشته بودند و در این حین جلسات کارشناسی قطع نبود.

بخشی از پرانتزها پاکسازی شده است

وی افزود: بسیاری از جداول و ستون‌ها آماده و بخشی از آن پرانتزها پاکسازی و توافق شده و توافقاتی نیز در خصوص ایده‌ها انجام شده است و در حال تبدیل به کلمات و جملات هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: آنچه باقی مانده است موضوعات کلیدی هستند که شاید بتوان گفت به طور ویژه تصمیمات خاص سیاسی به ویژه از طرف آمریکایی را می‌طلبد تا تصمیمات خود در حوزه رفع تحریم‌ها و موارد باقی مانده که بعضی از آنها موضوعات جدی هستند را اعلام کند.

خطیب‌زاده افزود: می‌توان گفت اگر این اتفاق در بازگشت از پایتخت‌ها بیافتد، ما با سرعت خوبی به سمت توافقی پایدار حرکت خواهیم کرد.

وی همچنین در خصوص تفاهم‌نامه ۲۵ ساله ایران و چین گفت: آنچه که به عنوان قرارداد اشاره شد، درست آن، یک تفاهم ۲۵ ساله بین ایران و چین است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: اساساً منطق این تفاهم‌نامه، ایجاد یک نقشه راه بین ایران و چین و ارتقاء روابط به یک مشارکت جامع و راهبردی میان دو کشور است.

خطیب‌زاده تصریح کرد: این نقشه راه نیازمند اجرایی شدن بندهای مختلف آن در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، پارلمانی و قضایی بود که طی ۵ ماه گذشته به طور ویژه در دولت و وزارتخانه‌های مختلف روی قراردادها کار شده است.

وی افزود: از اینجا به بعد، تفاهم نامه باید وارد فاز اجرایی خود شروع شود، از این رو این اتفاق افتاد و دو طرف بعد از چندین ساعت گفتگوی تفصیلی در چین، تفاهم کردند که به صورت مشترک اعلام شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر وزیر امور خارجه کشورمان به چین، تصریح کرد: در این سفر معاون بانک مرکزی، معاون وزارت اقتصاد و معاون اقتصادی وزارت خارجه، امیرعبداللهیان را همراهی کردند.

تمرکز ایران برای آغاز فعالیت نمایندگی کشورمان در عربستان/ دیپلمات‌ها ویزا گرفته‌اند

خطیب‌زاده در خصوص وضعیت ایران و عربستان، گفت: آنچه که می‌توانیم در خصوص موضوع روابط ایران و عربستان بحث کنم این است که تمرکز بر آغاز فعالیت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان همکاری اسلامی در جده است و دیپلمات‌های ما ویزا گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که آقای رئیسی نیز در مصاحبه مطبوعاتی خود در اوایل انتخابات اشاره کرد، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشایی سفارت خود در عربستان است و طبیعتا این به اقدام عملی آنها برمی‌گردد.

واکنش به بیانیه ۱۱۰ قانون‌گذار آمریکایی علیه مذاکرات

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، در خصوص بیانیه خصمانه ۱۱۰ قانون‌گذار آمریکایی برای ترک مذاکرات توسط آمریکا، گفت: مسائل داخلی آمریکا مربوط به خودشان است. ما یک حاکمیت در ایالات متحده بیشتر نمی شناسیم؛ مسئولیت قطعی آمریکا در عمل به تعهداتش در ۲۰۱۵ و قطعنامه ۲۲۳۱ است.

خطیب‌زاده تصریح کرد: ایالات متحده گردنکشانه تا امروز از تعهدات خود در این قطعنامه سرباز زده است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اشغال بخشی از خاک سوریه توسط ترکیه، گفت: حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه باید توسط همه کشورها مورد احترام واقع و به رسمیت شناخته شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: ما سازوکار، آستانه را داریم که رایزنی‌ها بین ایران، روسیه و ترکیه انجام می شود، درباره موضوعات سخت اختلافی هم ما در آن سازوکار، گفتگوهای خود را چه به صورت دوجانبه و چه چندجانبه انجام می‌دهیم.

تعیین یک تیم در وزارت خارجه برای پیگیری سفر رئیسی به مسکو

خطیب‌زاده همچنین در تشریح سفر حجت‌الاسلام رئیسی به روسیه نیز گفت: سفر رئیس‌جمهور به دعوت چند باره رئیس جمهور روسیه انجام می‌شود و سفر حائز اهمیتی است و در ادامه مسیر سیاست خارجی متوازن دولت است و آقای رئیسی در این سفر ملاقات مفصلی با همتای خود در مسکو خواهد داشت و موضوعات مختلفی در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، تکنولوژیکی و مردمی و… در دستورکار است.

وی افزود: البته با توجه به پاندمی کرونا در جهان و روسیه، دو طرف در تلاش هستند با رعایت پروتکل‌ها دیدارها انجام شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: وزارت امور خارجه یک تیم مشخصی را طی چند هفته گذشته مامور پیگیری این سفر کرده است و ان‌شاءالله این سفر به عنوان سفر مهم کاری دستاوردهای خودش را داشته باشد.

اختلافات مهمی در وین باقی مانده است

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی در خصوص سرعت مذاکرات وین، گفت: اختلافات مهمی در وین باقی مانده است و مهم‌ترین اختلاف سرعت نامناسب طرف‌های مقابل به ویژه آمریکا است.  در موضوعات فنی پیشرفت‌های قابل توجهی حاصل شده است اما در بحث رفع تحریم‌ها، مذاکرات منوط به تصمیمات سیاسی شده که در طرف مقابل باقی مانده است.

وی تصریح کرد: درباره جلسات کارگروه‌ها بنا بر نیازی که به وجود می آید جلسات برگزار می‌شود و در هر چهار متن نیاز به جلسات و گفت‌وگوهایی داشتیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در تشریح سیاست‌های همسایگی کشورمان، گفت: حسن همسایگی به عنوان دستورکار دولت بوده است و در حوزه خلیج فارس رایزنی‌هایی انجام شده است که این اقدامات در راستای ایجاد ترتیبات فراگیر در این منطقه به صورت چندجانبه است.

خطیب‌زاده اضافه کرد: برادران در برخی کشورها پیشنهاداتی داشتند که البته از هر گونه ترتیبات درون‌زا توسط کشورهای منطقه حمایت می‌کنیم.

«برجام» به خاطر ایران زنده است

وی همچنین در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا نیز درباره مذاکرات، گفت: به وزیر خارجه آمریکا توصیه می‌کنم تمام تلاش خود را کند که پلن A به نتیجه رسد. «بلینکن» بهتر از هر کسی می‌داند که هر کشوری برای خود نیز پلان B دارد و شاید پلان B ایران، جذابیتی برای آن‌ها نداشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: رئیس جمهور فعلی آمریکا و تیم سیاست خارجی و مذاکره کنندگانش در وین می‌دانند، اگر برجام امروز زنده است به خاطر ایران است.

خطیب‌زاده با بیان اینکه آمریکا از برجام خارج شد و تمام تلاش خود را کرد که این توافق را را همان موقع از بین ببرد،تصریح کرد: نظام بین‌الملل دچار فراموشی نیست و بهتر است آمریکا از مسیری که رفته‌ است، برگردد.

وی همچنین در واکنش به اتهام‌زنی دانمارک علیه کشورمان گفت: گزارش‌های تاییدنشده‌ای که از سوی برخی کشورها مثل دانمارک ارائه می‌شود، قابل ارائه توضیح ویژه‌ نیست. آن‌ها خودشان می‌دانند که در چه فعالیت‌هایی بودند. فکر می‌کنم سفارت ما نیز رسما اعلام کرده است که این اتهامات بی‌اساس است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص رژیم صهیونیستی نیز گفت: صهیونیست‌ها بهتر می‌دانند و درک می‌کنند که ما چه اطلاعاتی داریم. دوستان ما در نهادهای مربوطه کار خودشان را انجام می‌دهند و در این خصوص عرض بیشتری ندارم.

همواره آماده میزبانی از گفتگوهای بین الافغانی هستیم

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص دیدارهای هیئت افغانستانی در تهران، گفت: این دیدارها در ادامه ابتکار تهران برگزار شد و همواره آماده میزبانی از گفتگوهای بین الافغانی هستیم.

وی افزود: در این سفر نیز تلاش شد که این گفتگوها بین گروه‌های مختلف افغانی صورت گیرد و ما فقط تسهیل‌کننده گفتگوها بوده و هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: بر اساس گزارشات نیز گفتگوهای بسیار جدی در موضوعات مختلفی در میان برادران ما در افغانستان شکل گرفته است و انشاءالله به نتایجی که خود گروه‌ها و مردم افغانستان می‌خواهند  برسد.

خطیب‌زاده در خصوص افتتاح سرکنسولگری چین در بندرعباس نیز گفت: این موضوع به درخواست چین بوده است و طبیعی است در شهرهایی که برخی کشورها بخواهند این سرکنسولگری ها باز می‌شود.

وی افزود: سفر وزیر امور خارجه کشورمان به چین، بسیار موفق بود و این، هفتمین ارتباط مستقیم دو وزیر خارجه بود؛ در پنج ماه گذشته چهار تماس تلفنی، یک گفتگوی برخط و دو ملاقات حضوری در دوشنبه و چین داشتند.

 

انتهای پیام/۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.