کد خبر : 11277
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۷:۳۳
-

نشانه‌ها و تغییرات در سن بلوغ نوجوان

نشانه‌ها و تغییرات در سن بلوغ نوجوان
در سن بلوغ نوجوان چه تغییرات جسمانی و روانی رخ می‌دهد؟

به گزارش سورپرس؛ واکنش دختران و پسران نسبت به این تغییرات چگونه است؟ نشانه‌ها و سن شروع بلوغ در دختران و پسران متفاوت است. آگاهی از نشانه‌های دوره بلوغ و تغییرات ناشی از آن می‌تواند به نوجوان و والدین کمک بسزایی کند تا بتوانند این مرحله حساس رشد را به بهترین نحو بگذرانند. معمولا والدین و نوجوانان در این دوره با مشکلاتی مواجه می‌شوند چرا که نسبت به بلوغ آگاهی کافی ندارند و نحوه برخورد با آن را به درستی نمی‌دانند. ما در ادامه مقاله به بررسی کامل نشانه‌ها و تغییرات بلوغ می‌پردازیم پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

سن بلوغ نوجوان
بلوغ در سنین مشخصی از زندگی فرد اتفاق می‌افتد و یک مرحله بسیار مهم برای رشد جسمی و روانی همه‌ افراد محسوب می‌شود. افراد پس از گذراندن دوران بلوغ، بالغ می‌شوند و از نظر جسمی توانایی تولید مثل خواهند داشت. واژه بلوغ بیشتر به تغییرات جسمی اشاره می‌کند که با عنوان بلوغ جسمانی شناخته می‌شود. دگرگونی‌های روانی نیز یکی از تغییرات مهم در دوران بلوغ است که بلوغ روانی نامیده می‎‌شود. بلوغ اجتماعی نیز آخرین مرحله بلوغ محسوب می‌شود که باعث شکل گیری شخصیت اجتماعی در نوجوان می‌گردد.

تغییرات جسمانی در سن بلوغ نوجوان پسر
به طور معمول، سن بلوغ در پسران از سنین ۱۲ تا ۱۷ سالگی شروع می‌شود که در طی آن هورمون‌های جنسی مردانه شروع به فعالیت می‌کنند. شایع‌ترین تغییرات جسمی در پسران به شرح زیر می‌باشد.

رشد اندام تناسلی
در دوره بلوغ آلت تناسلی، بیضه‌ها و کیسه بیضه‌ها رشد می‌کنند و بزرگ‌تر می‌شوند. همچنین هورمون‌های جنسی شروع به فعالیت می‌کند و تولید اسپرم افزایش می‌یابد. سینه‌ها نیز در اثر ترشح هورمون کمی بزرگ می‌شوند اما به تدریج به حالت عادی خود برمی‌گردند.

رشد موها از تغییرات جسمانی در سن بلوغ نوجوان پسر
در دوره بلوغ موی صورت پسران رشد می‌کند، به همین خاطر صورت ظاهری مردانه پیدا می‌کند. علاوه بر آن رشد موهای زائد در نواحی آلت تناسلی و زیر بغل نیز افزایش می‌یابد.

تغییر صدا
فرایند تغییر صدا به تدریج اتفاق می‌افتد. در دوره بلوغ تارهای صوتی ضخیم‌تر می‌شود، به همین خاطر تن صدا بم‌تر و کلفت‌تر از قبل به نظر می‌آید.

تعریق زیاد و افزایش جوش‌ صورت
در دوره بلوغ غدد فوق کلیوی فعالیت بیشتری می‌کند و تعریق افزایش می‌یابد که در زیر بغل و کشاله ران بیشتر از سایر نقاط دیده می‌شود. فعالیت غدد فوق کلیوی باعث چرب شدن پوست صورت و بروز جوش‌های متعدد می‌شود.

احتلام در حین خواب از تغییرات جسمانی در سن بلوغ نوجوان
مایع منی در هنگام خواب ترشح می‌شود که یک اتفاق کاملا طبیعی در سن نوجوانی می‌باشد. این اتفاق مکانیسم طبیعی بدن است که باعث می‌شود مایع منی بیش از حد در بدن جمع نشود.

رشد قد و عضلات
پسران در سنین بلوغ به طرز چشمگیری رشد می‌کنند و قد آن‌ها به طور جهشی افزایش می‌یابد. علاوه بر قد، عضلات سینه و دور بازوها نیز رشد بسیاری خواهند کرد.

تغییرات روانی در سن بلوغ نوجوان پسر
پسران در دوره بلوغ به شدت تحریک پذیر و عصبی می‌شوند اما به سرعت از رفتار خشن خود پشیمان می‌گردند همچنین رفتارهای ناسازگارانه‌ای از خود نشان می‌دهند و در مقابل والدین سرکشی می‌کنند. این رفتار نشانه دشمنی نیست و از این طریق قصد دارند، استقلال خود را نشان دهند. آن‌ها نسبت به ظاهر و چهره خود توجه افراطی می‌کنند و دوست دارند که در میان دوستان و جنس مخالف محبوب و مورد توجه قرار بگیرند.

تغییرات جسمانی در سن بلوغ نوجوان دختر
به طور معمول، سن بلوغ دختران از ۹ تا ۱۶ سالگی شروع می‌شود و ترشح هورمون‌های استروژن و پروژسترون افزایش می‌یابد و باعث بروز نشانه‌های بلوغ در دختران می‌شود.

افزایش قد و وزن
به طور میانگین دختران در سال ۹ سانتی‌متر از نظر قد رشد می‌کنند. سرعت رشد قد دختران تحت تاثیر هورمون‌های جنسی می‌باشد و پس از شروع قاعدگی، رشد قد تا حد زیادی آهسته می‌شود. به طور معمول رشد قد در دختران تا ۱۸ سالگی ادامه خواهد داشت. وزن نیز در دوره بلوغ افزایش پیدا می‌کند و لگن پهن می‌شود. بزرگ شدن لگن یک فرآیند طبیعی برای آماده شدن بدن برای زایمان است.

عدم تناسب رشد اندام‌ها
در دوره نوجوانی اندام‌های بدن به طور متناسب و یکسان رشد نمی‌کنند. به طور مثال رشد بالا تنه و پایین تنه با یکدیگر متفاوت است و یا اعضای صورت همچون بینی بزرگ‌تر از حد معمول به نظر می‌رسد. معمولا نوجوانان از این اتفاق ناراضی هستند و احساس خجالت می‌کنند.

رشد سینه‌ها از تغییرات جسمانی در سن بلوغ نوجوان دختر
رشد سینه‌ها یکی از مهم‌ترین نشانه‌های بلوغ در دختران می‌باشد. در ابتدا سینه‌ها به طور متناسب رشد نمی‌کنند و معمولا یکی از سینه‌ها کوچک‌تر می‌باشد. البته تفاوت در سایز سینه‌ها تا حد کمی طبیعی است. اما این تفاوت چشمگیر به تدریج کاهش می‌یابد و تناسب بین سایز سینه‌ها برقرار می‌گردد.

رشد موهای زائد
موهای زائد در نواحی مختلف بدن همچون صورت، زیر بغل و ناحیه تناسلی رشد می‌کنند. این موها در ابتدا نازک و روشن هستند اما به مرور زمان تیره و ضخیم خواهند شد.

تغییر صدا
با شروع بلوغ، حنجره نیز شروع به رشد می‌کند و تارهای صوتی نیز ضخیم‌تر می‌شوند. همچنین رشد استخوان‌های صورت باعث می‌شود که صدا پژواک بیشتری ایجاد کند و بم‌تر از قبل به نظر بیاید.

شروع قاعدگی
به طور معمول دختران سه تا چهار سال پس از بروز اولین نشانه‌های بلوغ، عادت ماهیانه آن‌ها شروع می‌شود. در سال‌های اول، چرخه قاعدگی نامنظم می‌باشد. این اتفاق طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد.

تغییرات روانی در سن بلوغ نوجوان دختر
دختران در دوره بلوغ بسیار احساساتی می‌شوند و اتفاقات پیرامون خود را آزاردهنده و دردناک‌تر از آن چه که هست توصیف می‌کنند. به دلیل بیشتر شدن حساسیتشان بدون هیچ دلیل و منطق شروع به گریه کردن می‌کنند. آن‌ها تمایل زیادی به برقراری روابط اجتماعی و دوستی‌های گروهی دارند و بسیار تحت تاثیر دوستان خود قرار می‌گیرند. علاقه شان نسبت به انجام کارهای زنانه بیشتر می‌شود به طور مثال دوست دارند لباس‌های زنانه بپوشند و آرایش کنند همچنین خود را با دیگران بسیار مقایسه می‌کنند و معمولا دچار نارضایتی از خود می‌شوند.

مشکلات والدین با نوجوانان در سنین بلوغ
نوجوانان در سنین بلوغ دوست دارند که بزرگسال نامیده شوند به همین دلیل سعی می‌کنند که از والدین خود مستقل شوند. تغییرات جسمی و روانی آن‌ها باعث خواهد شد که رفتار و نحوه برخوردشان تغییر کند به طور مثال پرخاشگر، زودرنج و حساس می‌شوند. تفاوت میان نسل‌ها نیز باعث جدی‌تر شدن مشکلات میان آن‌ها می‌شود. در واقع می‌توان گفت مهم‌ترین مشکل میان نوجوانان و والدین این است که آن‌ها تفاوت‌های میان خود و والدین را بسیار زیاد و مهم تلقی می‌کنند و والدین این تفاوت‌ها را بسیار کوچک و بی‌اهمیت می‌دانند. برای کاهش این مشکلات لازم است میان آن‌ها تعادل برقرار شود و والدین بهتر نوجوان خود را درک کنند. برای درک بهتر فرزند خود در این سنین می‌توانید از یک روانشناس کمک بگیرید.

انتهای پیام/۱۵۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.