کد خبر : 84759
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
-

مهم‌ترین رویدادهای تاریخی ۱۲ مهر

مهم‌ترین رویدادهای تاریخی ۱۲ مهر
اعزام نخستین دسته ۱۱۰ نفری محصلین به اروپا برای انجام تحصیلات عالیه در رشته‌های مختلف و گشایش کنگره فردوسی یا جشن هزارمین سال تولد شاعر در تالار مدرسه دارالفنون با نطق محمدعلی فروغی از جمله مهم‌ترین رویدادهای تاریخی امروز هستند.

به گزارش سورپرس، در ادامه مهم‌ترین رویدادهای دوازدهم مهر را به نقل از پایگاه اینترنتی «موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران» می‌خوانید:

سال ۱۳۰۰

قوام‌السلطنه رئیس‌الوزراء موقتاً کفالت امور خراسان را به ماژور نوذری تفویض نمود.

میرزا مهدی‌خان معتصم‌السلطنه معاون و مشاور کلنل محمدتقی خان پس از مخابره تلگراف به تهران در مورد قتل کلنل با ضبط اتومبیل مصباح دیوان مهمان خود به بیرجند گریخت.

سال ۱۳۰۸

حاج میرزا علی‌نقی گنجه‌ای، نماینده آذربایجان در مجلس شورای ملی موقع عبور از خیابان پهلوی به علت شرارت اسب‌های درشکه از درشکه پرت و به سختی مجروح شد و پس از سه ساعت فوت نمود.

مهم‌ترین رویدادهای تاریخی ۱۲ مهر

سال ۱۳۰۱

معتمدالتجار نماینده تبریز در مجلس شورای ملی نطق تند و مهمی ایراد کرد و لبه تیز حملات وی متوجه سردارسپه وزیر جنگ بود. او در این نطق سردارسپه را متهم به قلدری و قانون‌شکنی کرد.

سیدحسن مدرس در تأیید اظهارات معتمدالتجار مراتبی از اعمال نظامیان را برشمرد و افزود ما آن قدر قدرت داریم که می‌توانیم شاه را برداریم و طبعاً سردارسپه را نیز می‌توانیم معزول کنیم.

سال ۱۳۰۷

اولین دسته محصلین که تعداد آنها ۱۱۰ نفر بودند برای انجام تحصیلات عالیه در رشته‌های مختلف به اروپا اعزام شدند. کلیه این محصلین از مدارس متوسط ایران که تحصیلات آن مورد قبول دولت فرانسه بود دیپلم گرفته بودند.

عده زیادی از این محصلین در عرصه سیاسی ایران رشد یافتند و برخی نیز مقام شامخ علمی پیدا کردند که نام بعضی از آنها از این قرار است:

دکتر عبدالحمید زنگنه ـ دکتر عزیزالله ملک‌اسمعیلی ـ حسین نقوی ـ دکتر مرتضی آزموده ـ دکتر کریم سنجابی ـ دکتر سیدعلی شایگان ـ دکتر لطفعلی صورتگر ـ مهندس غلامعلی فریور ـ مهندس عبدالله ریاضی ـ دکتر جلال عقیلی ـ دکتر حسین سامی‌راد ـ مهندس مهدی بازرگان ـ مهندس احمد رضوی ـ مهندس احمدعلی ابتهاج ـ دکتر مصطفی حبیبی ـ خلیل ملکی ـ دکتر رضا رادمنش ـ دکتر ابراهیم ریاحی ـ مهندس احمد حامی ـ دکتر مهدی آذر ـ دکتر محمدعلی ملکی و دکتر نصرت‌الله باستان.

سال ۱۳۱۳

کنگره فردوسی یا جشن هزارمین سال تولد شاعر با شرکت ۴۰ نفر از مستشرقین و دانشمندان ممالک خارجه، رجال و نویسندگان فاضل و اعیان و اشراف در تالار مدرسه دارالفنون با نطق محمدعلی فروغی، رئیس‌الوزراء، افتتاح شد. در جلسۀ اول حاج محتشم‌السلطنه اسفندیاری به ریاست و پروفسور کریستنسن دانمارکی و پروفسور زادر آلمانی به نیابت ریاست، پروفسور هانری ماسه فرانسوی و دکتر عبدالوهاب عزام مصری به سمت منشی کنگره انتخاب شدند. کنگره از امروز به مدت یک هفته ادامه پیدا خواهد کرد.

سال ۱۳۱۹

آئین گشایش راه‌آهن تهران و زنجان انجام گرفت.

سال ۱۳۳۷

دکتر منوچهر اقبال نخست‌وزیر و هیات دولت وارد تبریز شدند. هیات وزیران در تبریز نیازمندی‌های استان را مورد علاقه قرار داد.

سال ۱۳۳۹

نمایشگاه صنعتی آلمان غربی با هزینه ۳۰ میلیون مارک در تهران افتتاح شد.

سال ۱۳۴۴

سیل شدید در سمنان بیداد کرد. در اثر جاری شدن سیل سه هزار نفر بی‌خانمان و ۱۰۰ نفر مجروح و ۱۰ نفر مقتول گردیدند.

سال ۱۳۴۵

سیل شدیدی در سمنان سه هزار نفر را بی‌خانمان و یک هزار نفر را مجروح و ۲۰ نفر را مقتول نمود.

سال ۱۳۴۸

تاکسی‌ تلفنی در تهران گشایش یافت.

سال ۱۳۵۱

سپهبد حجت کاشانی، سپهبد مصطفی امجدی، سپهبد اربابی و سپهبد قره‌باغی بازنشسته شدند.

وزیر دادگستری در کادر قضاوت دیوان کشور و دادگاه انتظامی قضات تغییرات دامنه‌داری داد.

سال ۱۳۵۲

نمایندگی بی‌بی‌سی در ایران تعطیل شد و رئیس و کارمندان آن اخراج شدند. سخنگوی دولت اعلام کرد علت این تصمیم روش دشمنانه‌ای است که رادیو مزبور علیه ایران اتخاذ کرده است.

سال ۱۳۵۵

والری ژیسکاردستن، رئیس‌جمهوری فرانسه و همسرش برای یک دیدار رسمی وارد تهران شدند.

سال ۱۳۵۶

مجدداً در کنگره آمریکا با فروش هواپیماهای آواکس به ایران مخالفت شد.

سال ۱۳۵۷

جبهه ملی ایران علیه دولت (آشتی ملی) اعلامیه داد و چهره این دولت را غیر انسانی توصیف کرد.

سازمان ملی دانشگاهیان ایران اعلام موجودیت کرد.

رادیو مسکو لحن ملایم و محافظه‌کارانه خود را در مورد اخبار ایران تغییر داد و به تفسیر حوادث و وقایع پرداخته و به ثروتمندان ایران شدیداً حمله کرد.

شریف‌امامی از رادیو و تلویزیون بازدید کرد و به خواسته‌های آنها پاسخ مثبت داد و اظهار کرد هر خبری را که می‌خواهید منتشر کنید چرا بی‌بی‌سی بگوید و شما هم بگوئید. شما نباید وسیله تبلیغات دولت باشید.»

انتهای پیام/۱۲۳

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.