کد خبر : 30146
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۴
-

من که شانسی ندارم!

من که شانسی ندارم!
بانوان همیشه برای پیشرفت و ارتقا در زمینه‌های تحصیلی و شغلی با موانعی مواجه بودند. برخی از این موانع تحت عنوان موانع بیرونی و برخی تحت عنوان موانع درونی همواره با بانوان همراه بوده و هست.

به گزارش سورپرس؛ اگرچه در چند دهه‌ اخیر، به واسطه‌ تغییر و تحولات اجتماعی، بسیاری از موانع بیرونی(نه به طور کامل) برداشته شده ‌است اما هنوز هم زنان به عنوان بخشی از جامعه، موفق نشده‌اند که از استعدادهای خود برای پیشرفت و شکوفایی در حوزه‌های تحصیلی و شغلی نهایت استفاده را ببرند. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی عوامل درونی تاثیرگذار بر موفق نشدن زنان بپردازیم و در آخر به طور مختصر به چند راهکار برای رفع این موانع، اشاره کنیم.

   اصلی‌ترین عوامل درونی تاثیرگذار بر موفق نشدن زنان
۱- ارزیابی پایین از دستاوردها

ارزیابی و تخمین پایین زنان درباره پیشرفت‌های خود، مسئله رایجی است. تحقیقات متعدد نشان می‌دهد که زنان همیشه نسبت به دستاوردهای خود ارزیابی‌های پایینی داشتند. به این معنی که ارزش کار خود را کم تلقی می‌کنند. در حالی که مردان در بیشتر مواقع دقیقا برعکس عمل می‌کنند. زنان معمولا به پیشرفت‌ها و مهارت‌هایشان در هنر آشپزی، خیاطی، طراحی، تحصیلات، رشته ورزشی و سایر تخصص‌ها خوشبین نیستند و متاسفانه با سخت گیری به خودشان نمره‌ می‌دهند!
۲- من که شانسی ندارم

ترس از موفقیت به عنوان کلیشه‌ای جنسیتی متاسفانه همیشه مانعی بر سر راه موفقیت زنان بوده است. همین موضوع در دراز مدت در بسیاری از جوامع سنتی باعث نهادینه شدن ترس و اجتناب در وجود زنان شده‌است که: «من به اندازه مردان شانس موفقیت ندارم» یا «اگر موفق نشوم خیلی افتضاح است»!
۳- نادیده گرفتن خود

ایثار و ازخودگذشتگی جزء جدایی‌ناپذیر یک زن است، هر چند که ویژگی‌های شخصیتی و روحی هر انسانی متفاوت است و فارغ از جنسیت هر فردی دارای ویژگی‌های روحی خاص و منحصر به فردی‌ است. اما تاکید بیش از حد به ویژگی فداکاری و از خودگذشتگی در زنان و مادران گاهی اوقات دقیقا بر ضد آن‌ها عمل می‌کند! چه بسیار زنانی که گزاره‌هایی همچون زنان فداکارند، زنان از خودگذشته‌اند و … را تبدیل به باوری افراطی و اشتباه کرده‌اند و با نادیده گرفتن خودشان و انکار نقش‌شان در جامعه و پیشرفت آن، عملکرد شخصی‌شان را محدود کردند.

چه کنیم؟
سه مهارت بانوان طبق گفته فیشر(انسان شناس، دانشگاه راتگرز آمریکا) بر اساس تحقیقاتش این گونه نام برده شده ‌است:
۱- مهارت‌های ارتباطی

بسیاری از زنان در بیان اهداف و احساسات خود بهتر از همتای مرد عمل می‌کنند و توان برقراری ارتباط موثرتری دارند.
۲- مهارت‌های مردمی

بسیاری از بانوان در پی بردن به فحوای کلام و کشف علل رفتارهای دیگران بسیار ماهرتر از مردان عمل می‌کنند.
۳- مهارت‌های به کارگیری تفکر شبکه‌ای

توانایی زنان در جمع آوری داده‌ها از محیط و ایجاد ارتباط بین قطعات داده‌های مختلف بسیار بالاست. درحالی‌که بسیاری از مردان معمولا اطلاعات را قطعه قطعه و فقط توجه را معطوف به چیزهایی می‌کنند که تصور می‌کنند اهمیت بیشتری دارد.
بنابراین و به طور کلی، خودباوری، ریسک‌پذیری، داشتن انگیزه پیشرفت و خلاقیت اصلی‌ترین ویژگی‌های بانوانی‌ است که با وجود مشکلات و موانع بیرونی فعالیت خود را ادامه می‌دهند و برای پیشرفت و رسیدن به موفقیت دست از تلاش برنمی‌دارند.

انتهای پیام/ ۲۸۰

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.