کد خبر : 132044
تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۹:۱۰
-

معکوس‌کردن علائم پیری با استرس کوتاه‌مدت؟

معکوس‌کردن علائم پیری با استرس کوتاه‌مدت؟
شاید ما نتوانیم سن تقویمی خود را به عقب برگردانیم، اما سن بیولوژیکی ما انعطاف‌پذیرتر است.

به گزارش سورپرس؛ سن بیولوژیکی، نشان دهنده سلامت سلول‌ها و بافت‌های فرد است و می‌تواند تحت تاثیر بیماری، اختلالات روانی، تغییرات سبک‌زندگی یا عوامل محیطی مختلف قرار گیرد. محققان بیمارستان بریگهام به شواهدی دست‌یافته اند که نشان می‌دهد استرس ناشی از جراحی، بارداری و کووید ۱۹ شدید، سن بیولوژیکی را افزایش می دهد؛ بر اساس نتایج این تحقیقات، این علایم پس از بهبودی از بین رفتند. حالا سوال این است که آیا علایم پیری را می‌توان معکوس کرد؟

رابطه استرس و سن بیولوژیکی
این تحقیق، اولین مطالعه‌ای است که شواهد قوی را از رابطه انسان و مدل‌های بالینی ارائه می‌دهد و ثابت می‌کند پس از رفع استرس، می‌توان سن بیولوژیکی را بازیابی کرد. این نتایج، می‌توانند برای توسعه و آزمایش داروهای ضدپیری مفید باشند. محققان این پژوهش توضیح داده‌اند: «استرس شدید می تواند باعث افزایش سن بیولوژیکی شود اما اگر این استرس کوتاه‌مدت باشد، می‌توان علایم پیری بیولوژیکی را معکوس کرد.»

نحوه انجام این پژوهش
تیم تحقیقاتی برای انجام این مطالعه، نمونه‌‌های خون بیماران مسن را که تحت عمل جراحی اورژانسی قرار گرفته بودند،بلافاصله قبل از جراحی، چند روز پس از عمل جراحی و قبل از ترخیص از بیمارستان جمع ‌آوری و بررسی کردند. در آزمایش دیگری، پژوهشگران، نمونه‌ هایی را از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ که در بخش مراقبت ‌های ویژه بستری بودند،بررسی کردند. محققان سپس از ساعت‌های بیولوژیکی برای تعیین سلامت سلول‌ها و بافت‌ها استفاده کردند. پس از تجزیه و تحلیل ‌، پژوهشگران علایمی را مشاهده کردند که نشان دهنده افزایش سن بیولوژیکی در موقعیت‌‌های استرس‌زا بودند اما یافته‌ها نشان داد پس از برطرف شدن این موقعیت‌ها، سن بیولوژیکی افراد، به حالت اولیه باز می‌گردد.

امیدواری‌ها به کند یا معکوس‌کردن سن بیولوژیکی
دانشمندان این پژوهش اظهار کرده‌اند: «یافته‌‌های ما نشان داده‌اند ممکن است بتوان مداخلاتی را شناسایی کرد که می‌‌توانند سن بیولوژیکی را کند یا حتی تا حدی معکوس کنند.» یافته‌های این تحقیقات در مجله Cell Metabolism منتشر شده‌اند.

انتهای پیام/ ۲۸۰

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.