کد خبر : 13831
تاریخ انتشار : جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۸
-

معلولین در راه مجلس

معلولین در راه مجلس
مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران از حضور حدود ۱۵ معلول به عنوان کاندید نمایندگی مجلس در کشور خبر داد و گفت: اختصاص و نظارت بر بودجه اجرای قانون حمایت از معلولان توقع جامعه معلولان از مجلس آینده است.

به گزارش سورپرس، علی همت محمودنژاد، مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران، در گفت‌وگویی در پاسخ به این سؤال که چه تعداد از معلولان کشور در انتخابات مجلس شورای اسلامی نامزد شده‌اند؟ گفت: تاکنون ۱۵ معلول از حضور خود به عنوان داوطلب نمایندگی مجلس خبر داده‌اند، البته این آمار دقیق نیست. رقابت سیاسی، عرصه دشواری است و امیدوارم معلولانی که در این انتخابات حضور پیدا کرده‌اند، این پیام را به جامعه بدهند که ما معلولان هم حق حضور در رقابت‌های سیاسی و حق حیات سیاسی ـ اجتماعی داریم.

مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران اظهار امیدواری کرد که حضور این افراد معلول در مجلس در جهت اجرایی کردن قانون حمایت از حقوق معلولان باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مشکل، نبود قانون خوب است یا عدم اجرای قوانین حمایت از معلولان؟ گفت: ایران جزء پیشرفته‌‌ترین کشورها در خصوص قوانین مربوط به حمایت از معلولان هستیم. در جهان تنها ۴۰ کشور قانون حمایت از معلولان دارند که ایران جزء این کشورها است ولی متأسفانه بعد از اینکه تلاش‌های مدنی افراد دارای معلولیت منجر به تصویب قانون می‌شود، با مشکل دیگری به عنوان دیدگاه دولت‌مردان و نمایندگان مجلس در خصوص تصویب بودجه و اختصاص بودجه به معلولان مواجه می‌شویم.

این فعال حقوق معلولان تشریح کرد: برآوردهای متفاوتی از بودجه مورد نیاز برای اجرای قانون حمایت از معلولان مطرح شد اما مجلس هزار و ۱۰۰میلیارد تومان برای اجرای این قانون تصویب و در نهایت دولت ۵۵۰ میلیارد تومان برای اجرای آن تعیین کرد.

وی ادامه داد: مشکلات اقتصادی جامعه و تحریم‌ها بر مسئله اختصاص بودجه به معلولان تأثیر گذاشته اما امیدواریم بودجه معقول‌تر و واقعی‌تری برای اجرای این قانون در نظر گرفته شود.

محمودنژاد در پاسخ به این سؤال که زیربنایی‌ترین مشکل معلولان را در حال حاضر چه مسئله‌ای می‌دانید؟ گفت: مشکل بودجه است. مجلس باید بر عملکرد استفاده از بودجه حمایت از معلولان نظارت کند و نباید اجازه داده شود از بودجه حمایت از معلولان کاسته شود. از سوی دیگر سازمان بهزیستی یک نهاد حمایتی از معلولان است و همه باید از این نهاد حمایت کنند.

وی تأکید کرد: نگاه به مسئله معلولان به عنوان هزینه، نگاه اشتباهی است. اختصاص بودجه به مسائل اجتماعی هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری مضاعف است که موجب سود‌دهی در آینده می‌شود.

یرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران با انتقاد از رویکردهای موجود به پیشگیری از معلولیت، گفت: چرا در یک خانواده باید هشت معلول داشته باشیم. بعد از به دنیا آمدن اولین فرزند معلول در یک خانواده، اگر فرزند معلول دیگری به دنیا بیاید، مقصر دولت است. براساس توزیع نرمال جمعیت انسانی ایجاد معلولیت در فرزند اول، البته به غیر از موارد مشکوکی که والدین باید قبل از بارداری آزمایش ژنتیک دهند تا از به دنیا آمدن کودک معلول پیشگیری شود، امری بعضاً اجتناب‌پذیر است.

وی تصریح کرد: حکومت وظیفه دارد، خانواده‌هایی که دارای کودک معلول هستند را شناسایی و از به دنیا آمدن بچه‌های معلول بعدی پیشگیری کند. برای پیشگیری از به دنیا آمدن بچه‌های معلول بعدی اولاً باید آگاهی عمومی را بالا برد تا خانواده‌ها خود را در معرض مداخله قرار دهند و از سوی دیگر دولت مداخلات به موقع را انجام دهد. اما در این خصوص کوتاهی‌هایی انجام شده است.

این فعال مدنی در خصوص توقع معلولان از نمایندگان آینده مجلس شورای اسلامی، گفت: اجرای ماده واحده قانون حمایت از معلولان مبنی بر اینکه مستمری معلولان مستمری‌بگیر باید معادل حداقل حقوق باشد، یکی از مطالبات مهم است. یا باید شرایط اشتغال معلولان را فراهم و  یا آنان را از حداقل دستمزد برخوردار کرد. نکته دوم اینکه بودجه‌های سازمان‌های حمایتی مثل بهزیستی باید به صورت کامل پرداخت و به هیچ دولتی اجازه ندهند که بودجه معلولان بعد از تصویب در قانون کم شود.

وی در پایان گفت: وسایل توانبخشی معلولان از قبیل عصا، سمعک، ویلچر و … در کشور ما تحت عنوان وسایل مورد نیاز و ضروری زندگی شناخته نشده و با ارز آزاد وارد می‌شود و این مسئله زندگی را برای معلولان طاقت‌فرسا کرده است؛ امیدواریم نمایندگان مجلس به این مسئله نیز توجه کنند.

انتهای پیام/۱۱۱

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.