کد خبر : 132134
تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲
-

بهادری جهرمی در نشست خبری:

معرفی وزیر پیشنهادی وزارت صمت به مجلس / نرخ بیکاری کاهشی شد

معرفی وزیر پیشنهادی وزارت صمت به مجلس / نرخ بیکاری کاهشی شد
سخنگوی دولت با اشاره به معرفی دومین وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت صمت، گفت: عباس علی آبادی چهره شناخته شده در حوزه صنعت برای این وزارت خانه به مجلس پیشنهاد شد.

به گزارش سورپرس؛ علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت پیش از ظهر امروز (سه شنبه ۹ خرداد ماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران ضمن قدردانی از نمایندگان مجلس برای رأی اعتماد به وزیر جدید آموزش و پرورش، گفت: امیدواریم عملکرد آقای صحرایی در مسیر وزارت آموزش و پرورش و در راستای اجرای فرمایشات رهبری و نیازهای این حوزه باشد.

وی افزود: دومین وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت صمت نیز معرفی شد. عباس علی آبادی چهره شناخته شده در حوزه صنعت برای این وزارت خانه به مجلس پیشنهاد شد. او ضمن تحصیلات در دانشگاه‌های برتر کشور سوابق متعددی در حوزه صنعت دارد که امید است با اعتماد نمایندگان به وی بتوانیم امور این وزارتخانه را به خوبی پیش ببریم.

بهادری جهرمی با اشاره به سفر اخیر سلطان عمان به کشورمان اظهار کرد: این سفر در راستای استمرار دیپلماسی همسایگی به عنوان سیاست اصلی دولت در حوزه روابط خارجه انجام شد. دستاوردهای این سفر در ۵ حوزه مختلف از جمله بهداشت، حمل و نقل، تجارت و … بوده و توافق‌های خوبی در این موارد صورت گرفته است.

سخنگوی دولت گفت: طبیعتاً توافقات سیاسی نیز از جمله مواردی بود که مقامات دو کشور ایران و عمان درباره آن گفتگو کردند و با تاکید بر اشتراکات برای توسعه روابط دوجانبه تعاملاتی داشتند.

وی با اشاره به آزادی اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده کشورمان بیان کرد: از همراهی قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی برای نهایی سازی لایحه انتقال محکومان به کشور قدردانی می‌کنیم. این لایحه مقدمات این انتقال را فراهم کرد.

سفر رئیسی به آذربایجان شرقی

بهادری جهرمی عنوان کرد: در هفته‌های پیش رو پنجمین سفر استانی رئیس‌جمهور در دور دوم انجام خواهد شد. حجت‌الاسلام رئیسی انتهای هفته آینده به استان آذربایجان شرقی سفر خواهد کرد.

وی با اشاره به بحث و بررسی هیئت وزیران درباره برنامه هفتم توسعه، تصریح کرد: با توجه به نظراتی که درباره این لایحه توسط کارشناسان مجموعه‌های مختلف و نمایندگان مجلس به دست دولت رسیده است، مقرر شد نگاه مجددی به این لایحه با توجه به نقطه نظرات داشته باشیم و سپس، لایحه نهایی به مجلس ارسال خواهد شد.

بهادری جهرمی بیان کرد: یکی دیگر از اخبار مهم هفته گذشته برگزاری پنجاه و یکمین اتحادیه پایاپای آسیا به میزبانی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بود که اقدامات و مصوبات متعدد و گسترده‌ای در جهت سیاست توسعه روابط دیپلماتیک همسایگی و همچنین حرکت در جهت دلارزدایی و کاهش وابستگی به دلار در این رویداد صورت گرفت که منجر به تقویت روابط تجاری و مالی میان کشورهای منطقه و اعضای اتحادیه خواهد شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه اعضای جدیدی به این اتحادیه اضافه شده‌اند اظهار کرد: سبد ارزی مورد پذیرش اتحادیه نیز افزایش پیدا کرد و ارزهای قابل تبادلی که امکان جایگزینی به جای دلار دارند مورد بررسی قرار گرفت. همچنین از یک پیامرسان بانکی مشترک به طور ویژه برای اتحادیه رونمایی شد که به توسعه و تقویت روابط مالی کشورهای عضو، بسیار کمک خواهد کرد.

نرخ بیکاری کشور امسال با ۰.۲ درصد کاهش همراه بوده است

وی عنوان کرد: با توجه به آخرین گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری کشور امسال با ۰.۲ درصد کاهش همراه بوده است؛ البته انتظار کاهش بیشتری برای نرخ بیکاری وجود دارد، اما همین که این نرخ کاهشی است جای شکرگزاری دارد. در استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل، کرمان و یزد این نرخ تک رقمی شده است. بنابراین تعداد استان‌هایی که نرخ بیکاری آنها یک رقمی است به ۲۳ رسیده است.

بهادری جهرمی ادامه داد: همچنین در حوزه بیکاری جوانان، حدود یک درصد کاهش نرخ داشته‌ایم. به طور کلی درحوزه‌های مختلف افزایش اشتغال داشته‌ایم که حوزه خدمات بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است، به طوری که جمعیت شاغل در این بخش حدود ۵۴۶ هزار نفری رشد داشته است.

سخنگوی دولت بیان کرد: بنا بر آخرین آمار، صادرات کشور به آسیای میانه، قفقاز و روسیه در دو ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به سال گذشته حدود پنجاه درصد افزایش داشته است.

وی یادآور شد: همچنین آمار مهم دیگر، ۴۳۶ هزار و ۵۵۰ نفر برای دریافت سهام ویژه نوزادان متولد ۱۴۰۱ اقدام کرده‌اند که سهام به متقاضیان تعلق پیدا کرده یا در آینده نزدیک تعلق پیدا خواهد کرد.

سخنگوی دولت گفت: طبق آخرین اطلاعات دریافتی، بیش از ۴۳۰ هزار نفر در سامانه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به منظور دریافت سهام نوزادان متولد سال ۱۴۰۱ ثبت نام کرده‌اند.

بهادری جهرمی در پاسخ به سوالی درباره زمان ابلاغ اجرای مصوبه حساب‌های پیشرفت و عدالت بیان کرد: نگاه دولت آن است که منابع تأمین سرمایه گذاری بطور متوازن در استان‌ها توزیع شود و مدیریتش با مدیران استانی باشد و در بودجه ۱۴۰۲ این پیشنهاد مورد موافقت مجلس قرار گرفت.

وی افزود: این مصوبه در وزارت اقتصاد در حال نهایی شدن است و منابع از سوی سازمان برنامه و بودجه تأمین می‌شود تا هزار میلیارد تومان برای هر استان و ۳۱ هزار میلیارد برای کل استان‌ها واریز شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره ساعت کاری اظهار کرد: در همین ایام در سال گذشته ساعت کاری از ساعت ۷ صبح آغاز می‌شد و امسال نیز که مطابق قانون مجلس تغییر ساعت رسمی نداشتیم، همان رویه انجام می‌شود؛ بنابراین مشکلی برای ارائه خدمات وجود ندارد و ساعت کاری از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور ساعت ۶ صبح است.

بهادری جهرمی با اشاره به اینکه ساعت کاری مشکلی برای مادران شاغل ایجاد نخواهد کرد، بیان کرد: اکثر مادران شاغل در آموزش و پرورش مشکلی ندارند و آمار آنها در سایر ادارات محدود است که این افراد نیز می‌توانند ساعت خود را شناور کنند. از تمام مدیران می‌خواهیم با مادران شاغل همکاری لازم را داشته باشند. قطعاً با این همکاری دشواری برای مادران شاغل یا سرپرست خانوار ایجاد نمی‌شود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: باید یادآوری کنیم که در ایام اوج مصرف باید صرفه جویی داشته باشیم. دولت این موضوع را از زمان آغاز به کار شروع کرده و همچنین مشوق‌های خوبی در این زمینه از سوی وزارت نیرو در نظر گرفته شده است. امید است این تمهیدات نگرانی‌ها در حوزه انرژی را کاهش دهد.

دولت آماده توسعه روابط با مصر است

بهادری جهرمی همچنین درباره اخبار اخیر مبنی بر احتمال برقراری روابط ایران و مصر و امکان ایجاد این تعامل تصریح کرد: دولت آماده توسعه روابط با مصر است. پس از فرمایش مقام معظم رهبری در این باره، رئیس‌جمهور به وزارت خارجه دستور داد تا اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه دولت برای توسعه روابط ایران و عمان با توجه به توافقات اخیر بیان کرد: دولت با توجه به سیاست دیپلماسی همسایگی، مسائل اقتصادی و تجاری را در دستورکار و اولویت خود قرار داده و در این راستا تعاملات تجاری و ایجاد زیرساخت در این زمینه را مورد توجه قرار داده است. تعاملات تجاری دو کشور در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۹۹ تقریباً دو برابر شده است.

بهادری جهرمی ادامه داد: تعاملات ارزی با این کشور در این جهت ادامه خواهد داشت و توسعه پیدا خواهد کرد. توسعه خطوط حمل و نقلی از جماله محورهای مهم تعاملات ایران و عمان بود که هر دو طرف بر گسترش زیرساخت‌های ترانزیتی تاکید داشتند. توافقات بسیار خوبی صورت گرفته و نزدیکی سیاسی و جغرافیایی دو کشور در ادامه مسیر همکاری‌ها می‌تواند به گسترش روابط کمک بسیاری کند.

اولویت دولت برای محرومیت‌زدایی

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین اقدامات دولت برای رفع مشکلات متعدد مردم سیستان و بلوچستان به ویژه مشکلات تامین آب گفت: عمده توجه و اولویت دولت در اقداماتش متوجه توسعه استان‌های محروم و مرزی بوده است به طوری که در ۱۸ ماه ابتدای دولت، رتبه اول تخصیص بودجه مخصوص سیستان و خوزستان بوده است.

وی افزود: این آمار نوع نگاه دولت در ایجاد عدالت و پیشرفت استانی و کاهش فاصله طبقات اجتماعی را نشان می‌دهد. در این زمینه راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی با همکاری بخش دانش بنیان و سایر مجموعه‌های مربوطه از جمله احداث چاه‌های عمیق، تنظیم آب چاه نیمه‌ها، طرح انتقال آب از دریای عمان انجام گرفته و همچنین در حزوه بین‌المللی پیگیری‌ها برای حقابه ایران از هیرمند نیز با جدیت توسط دولت دنبال شده است. امید است با همه این اقدامات تا مشکل آب را حل کنیم.

بهادری جهرمی بیان کرد: اصل مشکل در حوزه اقتصادی است؛ در دهه گذشته سیاست معطل نگه داشتن توسعه اقتصادی به مسیرهای بیرونی وجود داشته است. تلاش دولت سیزدهم این است که با تکیه بر توان داخلی و تغییر در حوزه دیپلماسی این عقب ماندگی را جبران کند.

وی یادآور شد: البته این اقدامات زمان‌بر است اما گام‌هایی در این زمینه برداشته شده است، افزایش یارانه دهک‌های پایانی، رایگان کردن بیمه افراد کم درآمد، رایگان کردن هزینه آب و برق افراد افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی، پرداخت سود سهام عدالت از جمله این اقدامات بوده است.

منتظر تصویب جزئیات طرح تاسیس سازمان ملی اقامت هستیم

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره ساماندهی امور مهارجران و تشکیل سازمانی برای این رسیدگی گفت: با توجه به حضور گسترده اتباع خارجی به ویژه از کشور افغانستان، ساماندهی به این موضوع به یک مطالبه ملی تبدیل شده است. دولت اقدامات متعددی را آغاز کرده و وزارت کشور در حال رسیدگی به این مسئله است. ایجاد سامانه‌ای برای شناسایی، معرفی و ایجاد حمایت‌های مناسب از جمله گام‌هایی بوده که در این زمینه برداشته شده است.

بهادری جهرمی بیان کرد: تشکیل سازمانی برای رسیدگی به موضوع مهاجران از پیشنهادات ابتدایی در این حوزه بود. طرحی در مجلس در این باره وجود دارد که دولت نیز با آن موافقت کرده که در اولویت رسیدگی قرار بگیرد. کلیات این طرح سال گذشته به تصویب رسیده است اما جزییات آن هنوز در مجلس نهایی نشده است. قطعاً تصویب تسکیل این سازمان در مجلس می تواند به دولت برای تسریع امور در این زمینه کمک کند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت به صورت مستقل نمی‌تواند این سازمان را تشکیل دهد، متذکر شد: البته مجموعه‌ای در سطح اداره کل در وزارت کشور در چارچوب اختیارات دولت برقرار شده و مسائل این حوزه را پیگیری می‌کند.

اعضای هیات علمی که در دولت مامور هستند مشمول رأی دیوان عدالت اداری نیستند

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر رای اخیر دیوان عدالت اداری برای ممنوعیت اشتغال همزمان اعضای هیئت علمی دانشگاه به صورت تمام وقت در دستگاه‌های اجرایی، اظهار کرد: رأی دیوان عدالت اداری تأیید بخشنامه مصوب دولت است که در آن اعلام شده اشتغال تمام وقت اعضای هیئت علمی در دستگاه‌های اداری ممنوع است. کسانی که مطابق روال‌های غلط در دولت‌های گذشته عادت کرده بودند که به صورت همزمان تمام وقت در ادارات و دانشگاه‌ها مشغول به کار باشند از این بخشنامه شکایت کرده‌اند.

بهادری جهرمی ادامه داد: دیوان عدالت اداری در این باره به نفع دولت رای داد و این رویه باعث می‌شود دستگاه قضایی پشتیبان این موضوع باشد. از منظر این دولت معنا ندارد که یک فرد همزمان در دو جا اشتغال تمام وقت داشته باشد. این بخشنامه از ابتدای دولت فعال بوده است.

وی یادآور شد: البته افرادی که عضو هیات علمی بوده ولی از دانشگاه مأمور به دولت شده‌اند، طبیعتاً اشتغال همزمان در دو پست را ندارند و لذا تابع این مصوبه نخواهند بود. همچنین تمامی اعضای هیات دولت که عضو علمی دانشگاه هستند نیز در دولت مأمور هستند و فقط از یک منبع حقوق دریافت می‌کنند، لذا موضوع این رأی دیوان عدالت اداری نیستند.

انتهای پیام/ ۲۸۰

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.