کد خبر : 3315
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲
-

معاون رییس جمهوری: باید از بازار شرکت های دانش بنیان صیانت کرد

معاون رییس جمهوری: باید از بازار شرکت های دانش بنیان صیانت کرد

معاون علم وفناوری رییس جمهوری شرکت های دانش بنیان را خط مقدم مبارزه عنوان کرد وگفت: برای رشد اقتصادی دانش بنیان باید از بازار این شرکت ها صیانت کرد.

به گزارش سورپرس، سورنا ستاری معاون علم و فناوری رییس جمهوری امروز سه شنبه در جریان بررسی دستاوردها و مشکلات شرکت های دانش بنیان در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، با تشریح مشکلات شرکت‌های دانش بنیان گفت: ما هر سال نفت را می‌فروشیم و جنس وارد می‌کنیم. کاری که در اقتصاد به آن نفرین منابع گفته می‌شود. باید بررسی شود که چرا کشورهای دارای منابع زیرزمینی پیشرفت نمی‌کنند، ما باید به نیروی انسانی به عنوان پایه اقتصاد نگاه کنیم و اگر آنها فراموش شوند همین بساط می‌ماند.

وی با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان ادامه داد: امروز ما ۴ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان و بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان فروش آن هم برای سال گذشته داشتیم که امسال رشد بیشتری خواهیم داشت.
معاون رییس جمهوری با اشاره به ایجاد بیش از ۳ هزار شغل در این بخش گفت: استارتاپ‌ها تامین کننده نیروی‌ انسانی هستند، باید بتوانیم در زمینه «بیو تکنولوژی»، «آی سی تی»، «نانو و سلول‌های بنیادین» هم اقداماتی انجام دهیم که این‌ها همه در اکوسیستم جدید شدنی است.

ستاری افزود: ما اکوسیستمی داریم که بیش از صد سال بر پایه‌ فروش نفت بوده است و ساختارهای ما وارداتی است. مردم ما به جوانی که در جیبش پول است اهمیت می‌دهند. بانک‌ها هم به همین طریق عمل می کنند، در حالی که باید ساختارها و فرهنگ تغییر کند، ما ۵ سال جنگیدیم که به اینجا رسیدیم، اگر می‌خواهید با تحریم‌ها مقابله کنید باید از شرکت‌های دانش بنیان حمایت شود.

وی با بیان این که ۹۸ درصد تولید داروها مربوط به داخل کشور است، اظهارداشت: باید این موضوع را به سایر بخش‌ها همچون آی سی تی نفت و انرژی وصل کنیم و این منوط به حمایت مجلس و دولت است.
معاون رییس جمهوری در عین حال گفت: البته دولت موارد خوبی برای اقتصاد دانش بنیان دیده. ما از مجلس می خواهیم حمایت کند. در کشور ما نیروی انسانی توانمندی وجود دارد، صد سال اقتصاد ما بر اساس واردات شکل گرفت باید برای رشد اقتصاد دانش بنیان از بازار این شرکت‌ها صیانت کرد. آنها خط مقدم سربازهای مبارزه هستند و نیاز به حمایت دارند.

ستاری ادامه داد: حمایت از شرکت‌های دانش بنیان فقط حمایت مالی نیست، اگر می‌خواهیم فرزندان ما مهاجرت نکنند باید از آنها حمایت کنیم. هر ساله شاهد هستیم حدود ۷۰۰ نفر از جوانانمان که در صد دانشگاه برتر دنیا تحصیل می‌کردند به کشور باز می‌گردند و ما می‌توانیم از دانش آنان به ویژه در شرایط فعلی برای مقابله با تحریم استفاده کنیم.

معاون علم و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه صندوق نوآوری و فناوری زیرمجموعه معاونت علمی رییس جمهوری نیست، تصریح کرد: ما یک عضو این صندوق هستیم. اکنون وضعیت آن نسبت به گذشته بهتر شده است، به طوری که تنها سال گذشته شرکت‌های دانش بنیان بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان وام بانکی گرفته‌اند.

ستاری با بیان اینکه دولت و رییس جمهوری برای راه اندازی کارخانجات نوآوری در استان ها برای استفاده از جوانان خلاق تلاش می‌کنند، ادامه داد: اگر آموزش به اقتصاد متصل نشود فایده‌ای برای کشور ندارد. باید جهت گیری دانشگاهیان بر اساس اقتصاد باشد.
وی در پایان گفت: ما باید بدانیم که نفت هیچ اهمیتی ندارد بلکه دانش بر نفت مهم است. این باید تبدیل به یک فرهنگ شود و از نیروی انسانی فوق‌العاده در کشور به بهترین شکل استفاده کنیم.
انتهای پیام / ۲۳۴

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.