کد خبر : 5857
تاریخ انتشار : یکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸ - ۸:۰۳
-

معافیت مالیاتی ۶ هزار میلیاردی سوداگران کنکور

معافیت مالیاتی ۶ هزار میلیاردی سوداگران کنکور

گردش مالی سالانه موسسات آموزشی و کنکوری ۴۰ هزار میلیارد تومان است . این در حالی است که این موسسات شامل معافیت های غیر هدفمند موسسات فرهنگی شده‌اند.

به گزارش سورپرس،  کسری بودجه ۹۹ که رقم آن طبق برآوردها، تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان نیز می رسد، باعث شده ظرفیت های مغفول درآمدی بودجه، از جمله مالیات مورد توجه قرار گیرد. حوزه ای که در آن معافیت های مالیاتی غیر هدفمند و نیز نامحدود برای برخی بنگاه ها به سرازیر شدن سرمایه های بزرگ به این سمت و سودهای کلان منجر شده است. بازار آموزش آزاد و کنکور نمونه این مسئله است. جایی که در سایه معافیت های مالیاتی موسسات فرهنگی، اعداد و ارقام عجیب و غریبی از سودآوری برخی موسسات منتشر می شود. به گزارش فارس، در سال ۹۷، یک گزارش منتشر شده، نشان می دهد که سود یک موسسه کنکور در طول نمایشگاه کتاب، حدود ۸۰۰ میلیون تومان بوده است.

این گزارش همچنین محاسباتی را درباره هزینه تبلیغات این موسسات، براساس تعرفه‌های تبلیغات صداوسیما انجام داده و مدعی شده است که هزینه این موسسات به ماهانه حدود ۵۷۶ میلیارد‌ تومان رسیده است. هرچند به نظر می رسد این محاسبه صحیح نباشد و تعرفه های تبلیغاتی صداوسیما برای قراردادهای تبلیغاتی بلندمدت به مراتب بسیار کمتر از این رقم و حتی تا ۸ برابر کمتر از رقم تعرفه است. پیشتر نیز سید محمد بطحایی وزیر وقت آموزش و پرورش در سال ۹۷ اعلام کرده بود :گردش مالی موسسات کمک آموزشی گاه تا ۱۵ هزار میلیارد تومان گزارش می شود و این رقم به طور غیر رسمی تا ۴۰ هزار میلیارد نیز برآورد شده است.

جالب این جاست که کارکرد برخی از این موسسات، بیشتر سوء استفاده از ضعف نظام آموزشی و به صورت غیر مولد بوده که مفاهیم علمی- آموزشی و خلاقیت را فدای نکات تست زنی و ترفندها می کنند. برخی مدارس با عنوان غیر انتفاعی نیز گویی تنها لقبی از غیر انتفاعی را یدک می کشند. بنابراین می توان گفت دریافت مالیات از این بخش از موسسات فرهنگی که تفاوت زیادی با یک واحد تولیدی اقتصادی ندارند، بی راه نیست. واحدهایی که به جای مواد فیزیکی، به فراوری اطلاعات پرداخته اند، اما به جای پرداخت مالیات ۲۵ درصد مشابه واحدهای تولیدی، هیچ مالیاتی نمی پردازند. گزارش فارس نشان می دهد که طبق محاسبات انجام شده و با فرض اعمال نرخ ۱۵ درصدی بر موسسات آموزشی، ۶ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی نصیب دولت خواهد شد که به ویژه در شرایط کنونی اقتصاد کشور و مشکل کسری بودجه، چاره‌ساز و مفید است.

منبع:  خراسان

انتهای پیام/۲۳۴

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.