کد خبر : 26933
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
-

معابر برای معلولین ایلامی بازسازی شوند

معابر برای معلولین ایلامی بازسازی شوند
ایلام با دارا بودن ۱۴هزار معلول، ۵۰هزار سالمند و ۱۲هزار جانباز که یک پنجم استان را شامل می‌شوند، همچنان در انتظار تحقق مناسب‌سازی اماکن عمومی بوده، اما با گذشت بیش از یک دهه از تصویب هنوز اقدامی برای اجرای این طرح انجام نشده است.

به گزارش سورپرس، ناتوانان جسمی، معلولان و جانبازان، بخشی از افراد جامعه‌اند که همچون سایرین نیازمند دسترسی و استفاده از امکانات و خدمات عمومی هستند. در فرآیند، برنامه‌ریزی شهری، سازگاری مصالحه و هماهنگی بین منابع متباین فراهم می‌گردد و هنر برنامه‌ریزی این است که بتواند تعادلی بین گروهای ذینفع ایجاد کند؛ بنابراین شهر باید به‌گونه‌ای طراحی و برنامه‌ریزی شود که برای همه ساکنان حتی معلولان مورداستفاده قرار گیرد.

کارشناسان معتقدند؛ شهر را نباید فقط محل سکونت دسته‌ای از افراد و مرکز قراردادها دانست، بلکه آن متشکل از روحیات افکار و آداب‌ورسوم معتقدات و احساسات خاص همه افراد  باشد.

یکی از مهم‌ترین سـاکنان شـهر که توجه کمتری به آن‌ها می‌شود معلـولان می‌باشند. معلولان از هـر نـوع معلولیـت جسـمی یـا روحـی کـه برخوردار باشند، علیرغم وجود قوانین بهره‌مندی برابر از حقوق شهروندی، همچون سایر شهروندان، در عمـل بـا توجه بـه وجـود طراحی‌هـا و ساخت‌وسازهای غیراصولی و به‌دوراز حـداقل اسـتانداردها، ایـن اقشـار از دسترسی سهل و آسان به اماکن عمومی شهر محروم‌اند و این امر لزوم توجـه بیش‌ازپیش بـه طراحی‌هـای اصولی و همراه با رعایت استاندارد به‌ویژه در امـاکن عمومی شـهر، کـه مورداستفاده اقشـار و گروه‌هـای مختلـف اسـت را گوشـزد می‌کنـد.

ارتقــاء شیوه زنـدگی معلولان با یکپارچه‌سازی طراحی شهری

ارتقــاء شیوه زنـدگی معلولان با یکپارچه‌سازی طراحی شهری، بهبـود قابلیـت دسترسـی بــرای افــراد دارای معلولیــت در فضــاهاِی شــهری، بهبود قابلیت دسترسـی و تحـرک افـراد دارای معلولیــت در کــاهش فقــر، ایجــاد اشــتغال، ، دسترسی معلولین به خدمات و تسـهیلات شـهری ازجمله اهداف و برنامه‌های مناسب‌سازی اماکن عمومی در کشور و خاصه استان ایلام است.

گزارش‌های میدانی و گفت‌وگوهای حضوری با افراد معلول در استان ایلام روشن کرد؛ اغلب اشخاص با معلولیت در این استان بـا موانـع متعـدد مواجه می‌باشـند کـه این موانع باعـث عـدم مشـارکت آن‌ها در جامعـه می‌شــود. نتــایج گفت‌وگو و حضور میدانی در سطح شهرهای استان نشــان داد کــه ابزارهای برنامه‌ریزی، راهکاری بـرای بهبـود دسترسـی مناسـب معلـولین بـه فضـاهای شـهری که معلولین بتوانند به‌درستی در مسائل جامعه مشـارکت داشته باشند در ایلام کم‌رنگ است و تلاش‌ها تاکنون نتوانسته است امکان دسترسی مناسب معلولین به فضای شهری را فراهم کند.

نقاط ضعف  مناسب‌سازی اماکن عمومی در ایلام

اجرایی شدن تعداد محدودی از ضوابط و مقررات، فقـدان آیــتم‌هـای مــرتبط بــا ضـوابط در برگه‌های صـــدور پروانـــه، پایـــان کـــار، صورت‌وضعیت پیمانکـاران، مــتن قــرارداد بــا پیمانکــاران، مأمورین بازدید برساخت و سـاز و نـاظران بـر فعالیـت‌هـای عمرانی، عـــدم آگـــاهی عمـــومی در خصـــوص مشـــکلات و نیازهای معلولان در جامعه، عدم آشـنایی کامـل مأمورین بازدیـد و نـاظران پروژه‌ها با تمامی ضوابط مصوب، عــدم برگــزاری دوره‌هــای آموزشــی بــرای کارکنــان و کارشناسـان مـرتبط در منـاطق، واحـدهای ســتادی در افراد مرتبط در فرآیند اجرای ضوابط، عــدم پیش‌بینی ســازوکار الــزام‌آور در مراحــل طراحی، اجـرا و نظـارت برساخت و سـاز الزام‌آور در مراحل طراحـی، اجـرا و نظـارت برساخت و ساز و عملیات عمرانی از نقاط ضعف مشهود در مناسب‌سازی اماکن عمومی است.

ضعف‌های دیگری چون عـدم پاسـخگویی ضـوابط و مقـررات موجـود بـه تمـام مشکلات معلولین جسمی و حرکتی، عــدم وابســتگی پرداخــت بــه پیمانکــاران بــر اســاس رعایت، عدم ضوابط، عـدم آشـنایی کامـل کارشناسـان حوزه‌های مـرتبط با ضوابط و مقـررات به‌صورت تفصـیلی و دقیـق از نحوه اجرا و پیاده‌سازی آن‌ها، عـدم آشـنایی و تسـلط برخـی پیمانکـاران بـا ضـوابط مصوب نیز می‌توان درزمینهٔ مناسب‌سازی اماکن عمومی نام برد.

دیگر موارد عبارتند از، فقدان بانک اطلاعـات برنامـه و اقـدامات مناسـب سـازی فضاهای شهری برای معلولان، عــدم پــیش بینــی پــیش زمینــه‌هــای لازم اداری، نیـــروی انســـانی، تعریـــف فرآینـــدها، طراحـــی و تنظـــیم فـــرمهـــای کنتـــرل و نظـــارت و ســـایر ملزوماتی کـه شـرط لازم و کـافی بـرای اجـرای هـر مصوبه و دستورالعمل، تعــدد ابلاغــات قــانونی و عــدم انســجام و همــاهنگی بین واحدهای ذیربط و سایر موارد پیش روی طرح مناسب‌سازی اماکن عمومی  در کشور و بالطبع استان ایلام است.

نقاط قوت مناسب‌سازی اماکن عمومی در ایلام

آشنایی اولیه کارشناسان مناطق با ضوابط، تجربه عملـی اجـرای برخـی از ضـوابط در حـوزه هـای شهرسازی و فنی و عمرانی و تاکیــد مــدیران بــر مناســب ســازی محــیط بــرای معلولین اما در بخش تاکیــد مــدیران بــر مناســب ســازی محــیط بــرای معلولین، رصد اخبار، مصاحبه‌ها و وعده‌ها نشان از آن دارد که “باید‌”و “نباید” مسئولان استان ایلام در طرح مناسب سازی‌اماکن عمومی بیشتر در حد حرف و یا مصوبه‌ای بر کاغذ مانده است.

وعده‌های تکراری مناسب‌سازی اماکن عمومی در ایلام در گذشته

– ۲۱آذر ۱۳۹۲صادق رستمی گفت: ۳۰ درصد از طرح مناسب سازی اماکن عمومی برای معلولان در ایلام اجرا شده است.

– دوشنبه ۱۴دی ۱۳۹۴ شاهپور فولادی معاون وقت استانداری ایلام، گفت: دستگاه‌های اجرایی این استان ملزم هستند که با هدف رعایت حقوق معلولان و جانبازان، نسبت به مناسب سازی اماکن عمومی اقدام کنند.

وی در سال ۹۶ نوید آن را داد که در روزهای آینده و در نشست شورای فنی استان، همه دستگاه‌های اجرایی برای تحقق این مهم ملزم خواهند شد.

-۲ مرداد ۱۳۹۶ محمدرضا مروارید، استاندار ایلام نیز بر  با ایجاد این مرکز خدمات دهی به سالمندان در حوزه‌های فرهنگی، هنری، درمانی و نگهداری به نحو مطلوب تاکید و گفت: سهولت تردد معلولان و سالمندان در معابر و فضاهای شهری نیازمند داشتن فضاهای عمومی مناسب سازی شده است تا حق این افراد نیز در کنار سایر مردم رعایت شود.

– یکشنبه ۲۹مرداد ۱۳۹۶ فرهاد قیصربیگی مدیرکل وقت بهزستی استان ایلام،  از احداث پیاده رو مخصوص نابینایان در ایلام خبر داد و گفت: پیاده رو مخصوص نابینایان در ایلام احداث می‌شود.

 ۲۰ آذر ۱۳۹۸ احمد کرمی معاون عمرانی استانداری ایلام این تیتر را خبری کرد که؛ دستگاه‌های اجرایی در این زمینه باید برنامه عملیاتی مناسب را تدوین کنند.

 – معاون عمرانی استانداری ایلام، ایجاد یک محیط دوستدار سالمند در ایلام؛ تجهیز و زیرساخت‌های خدمات‌دهی به این قشر و همچنین ایجاد سرویس‌های بهداشتی ویژه معلولان و سالمندان در فضاهای عمومی شهری را در آن جلسه مورد تاکید قرار داد.

وعده‌های تکراری مناسب‌سازی اماکن عمومی در ایلام بعد از ۷ سال  همچنان بر اساس گفته و «بشود» است. و امروز از آن وعده‌ها، نه از تاک نشان بود و نه از تاکنشان.

تکرار وعده‌ها بعداز ۷ سال همچنان از بایدها سخن می‌گویند

– ۴ تیر ۱۳۹۹ احمد کرمی  در نشست شورای  مناسب‌سازی اماکن عمومی در ایلام گفت: مناسب سازی اماکن عمومی در بازه زمانی مشخص انجام شود.

معاون عمرانی استاندار ایلام گفت: مناسب سازی اماکن و فضاهای عمومی در این استان در بازه زمانی مناسب توسط دستگاه های مربوطه انجام شود.

وی ادامه داد: اگرچه برخی دستگاه‌های اجرایی در این زمینه اقدام هایی انجام داده اند اما باید در قالب یک برنامه عملیاتی مناسب و یک بازه زمانی مشخص این طرح در دستور کار ویژه قرار گرفته تا زمینه دسترسی به امکانات عمومی برای همگان فراهم شود.

وی اظهار کرد: در نشست‌های آینده این شورا علاوه بر دستگاه‌های اجرایی و فضاهای عمومی مرکز استان وضعیت مناسب سازی هریک از شهرستان‌ها نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

معاون عمرانی استاندار ایلام با اشاره به توزیع اعتبارات عمرانی امسال از دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران خواست تا برای مناسب سازی اماکن عمومی اهتمام داشته و در این زمینه وقت و همت لازم داشته باشند.

آنچه  دربررسی میدانی و مصاحبه خبرنگاران مختلف با معلولان و بررسی سوابق، وعده‌های داده شده مسئولان  در این گزارش آمده؛  نشان می‌دهد، تحقق وعده‌ها به دلیل عدم نظارت و پیگیری هرسال بدون هیچ دستاوردی تکرار می‌شود؛ در بررسی سوابق و جلسات بجزء یک مورد که به تاریخ ۲ مرداد ۱۳۹۶ در زمان استانداری محمدرضا مروارید در استان ایلام، هیچ استاندار دیگری در جلسات ستاد ساماندهی اماکن شهری حضور نداشته است.

با این اوصاف ۱۴هزار معلول، ۵۰هزار سالمند و ۱۲هزار جانباز در استان ایلام که یا مشکل تردد به فضاهای مناسب‌سازی شده هستند همچنان در  غفلت مسئولان به فراموشی سپرده شده‌اند.

امید است روزی فرارسد که با یـک برنامـه اجرایی میان مدت و کوتاه مـدت و منسـجم و پایـدار  و قابل اجرا، مناسب سازی محیطـی در ایلام که حـق همـه شـهروندان بـوده  به اجرا در آید و از حرف به عمل برسد. این مهم نیازمند رویکردی جـامع نگر و الـزام آور بـه ایـن مقولـه میباشد.

انتهای پیام/۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.