کد خبر : 53625
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۶:۲۲
-

«مشتری مداری» کلید موفقیت نمایشگاه بزرگ مجازی کتاب

«مشتری مداری» کلید موفقیت نمایشگاه بزرگ مجازی کتاب
آن چه می‌تواند در این برهه زمانی ضامن موفقیت فعالان بخش کتاب شود، مشتری مداری آنان است.
گروه فرهنگی سورپرس ـ آرش شایسته‌نیا؛ تا چند هفته دیگر ویروس کرونا وارد یک سالگی خود می‌شود. ویروسی منحوسی که تاکنون دانشمندان سراسر جهان نتوانسته اند حریف آن شده و آن را مهار کرده و در بند کشند.

این در حالی است که این ویروس در عمر یک ساله خود به راحتی توانسته‌ جان بسیاری از مردم را در تمام کشور‌های پنج قاره جهان بگیرد و از سویی دیگر سبب کاهش حجم تجارت خارجی و داخلی، کاهش تقاضای کالا‌ها و بالطبع کاهش تولید، کاهش فرصت‌های اشتغال، کاهش و رکود در بازار سفر و گردشگری، افزایش بیکاری و از دست رفتن برخی از مشاغل و بزرگ و کوچک، افزایش نرخ تورم، فشار بر منابع و مصارف بودجه کشور، فشار بر نقدینگی بخش تولید و… گردیده است تا آن جا که فعالان حوزه اقتصاد در جهان پیش بینی می‌کنند که در صورت عدم مهار این ویروس اقتصاد جهان فلج شده و تا مرز فروپاشی نیز پیش خواهد رفت.

دویچه وله فارسی در مقاله‌ای با عنوان «رکود اقتصاد جهان شاید در ۹۰ سال گذشته بی‌سابقه باشد» در اسفندماه سال ۱۳۹۸ می‌نویسد: کارشناسان صندوق بین‌المللی پول (IMF) معتقدند با همه گیری کرونا، اقتصاد دنیا به سکون می‌رود و چیزی تجربه خواهد شد که از رکود بزرگ دهه ۱۹۳۰ به بعد سابقه نداشته است. این صندوق هم چنین رکود‌ی را برای اقتصادی دنیا پیش بینی می‌کند که سنگین‌ترین رکود اقتصادی طی یک قرن گذشته است تا آن جا که اقتصاد جهان سه درصد کوچک می‌شود.

تحلیل گران اقتصادی یورونیوز فارسی نیز در فروردین ماه ۱۳۹۹ پیش بینی می‌کنند که در صورت عدم مهار این ویروس، زیان اقتصادی کرونا در جهان درسال ۲۰۲۰ به بیش از هزاران میلیارد دلار برسد.

بحران ویروس کرونا اقتصاد ایران را هم مانند همه کشور‌های جهان تحت‌الشعاع قرارداد تا آن جا که علاوه بر مراکز اقتصادی کلان کشور، مراکز تولیدی و خدماتی خرد و کوچک کشور نیز با بحران‌های شدید روبرو گردید که صنعت چاپ و مشاغل وابسته آن نیز در این دسته از مشاغل قرار می‌گیرد.

با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در کشور عملا صنعت چاپ و مشاغل وابسته به آن یعنی انتشارات، مراکز پخش، کتابفروشی‌ها به حالت نیمه تعطیل در آمده و یا حتی به صورت کامل تعطیل شدند. این تعطیلی‌ها سبب شد تا بسیاری از کارگران فعال در این صنعت به صورت همیشگی اخراج و بیکار شوند و یا به شکل پاره وقت و چند روز در هفته به کار خود ادامه داده و به حداقل دریافتی از کارفرمای خود بسنده کنند.

با این همه، اما بسیاری از مدیران مراکز چاپ و نشر کتاب و مشاغل وابسته بر این امید بودند که برگزاری سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران چرخ صنعت چاپ و نشر کتاب را به چرخش در خواهد آورد و با این چرخش هم حال آنان و هم حال صنعت نشر «بهتر» خواهد شد، اما دیری نپایید که این امیدواری با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونای کشور مبنی بر عدم برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در اردیبهشت ماه بر سرآنان آوارشد. از یک سو کتاب‌های به چاپ رسیده انبار شده و از سوی دیگر سر رسید چک‌ها هرکدام تراژدی تلخی را درپی داشته است.

اگرچه دولت تلاش می‌کرد تا به شکل‌های گوناگونی مانند ارائه تسهیلات کم بهره بلندمدت تنفس بالا و یا معافیت‌های جانبی مانند معافیت‌های مالیاتی؛ اندکی از بار خاطر فعالان صنعت چاپ و نشر را بکاهد، اما عدم توجه بانک‌های عامل به دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر ارائه تسهیلات با کارمزد و بهره‌های پایین و یا اخذ مالیات بر درآمد از مدیران مراکز چاپ و نشر و کتابفروشی‌ها نیز نتوانست مرهمی بر درد‌های آنان باشد.

با توجه به عدم برگزاری نمایشگاه سالیانه کتاب در تهران و عدم توجه بانک‌ها به دستور صریح رئیس جمهور در ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر ارائه تسهیلات کم بهره، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وعده داد تا با برگزاری طرح‌های بهاره و پاییزه کتاب در کشور و ارائه تخفیف به متقاضیان خرید کتاب از کتابفروشی‌های منتخب در سراسر کشور، بخشی از مشکلات ناشران و کتابفروشان را مرتفع کند. اگرچه برگزاری این دو طرح با استقبال خوب علاقمندان به کتاب و کتابخوانی در سراسر کشور مواجه شد، اما میزان فروش به اندازه‌ای نبود تا بتواند تنها بخش ناچیزی از خسارات وارده بر این صنعت را پوشش داده و به آینده امیدوار کند.

با توجه به سیاست‌های حمایتی دولت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم دارد تا سی و سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران را برای نخستین بار به صورت مجازی برگزار کند تا ضمن دمیدن روح تازه به بازار چاپ و نشر کتاب، فعالان این بخش از صنعت کشور آخرین سال قرن را امیدوارانه‌تر به دست تاریخ بسپارند.

آن چه می‌تواند در این برهه زمانی ضامن موفقیت فعالان این بخش از صنعت کشور شود مشتری‌مداری آنان است. آنها باید کالای مورد نیاز مشتری را با قیمت قبلی خود عرضه کرده و پس از ثبت سفارش، کالای مورد تقاضا را در کوتاه‌ترین زمان و به بهترین شکل به مقصد ارسال کنند.

بی شک افزایش میزان رضایتمندی مشتریان نمایشگاه مجازی کتاب می‌تواند ضامن بقا و تداوم این دست برنامه‌های فرهنگی در کشور باشد.

انتهای پیام/ ۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.