کد خبر : 70902
تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۶
-

ربیعی در نشست خبری:

مشارکت حداقلی در انتخابات به نفع هیچ فرد و جریان سیاسی نیست

مشارکت حداقلی در انتخابات به نفع هیچ فرد و جریان سیاسی نیست
سخنگوی دولت با بیان اینکه مشارکت حداقلی به نفع هیچ‌کس نیست و اولین زیان کننده آن مردم هستند، گفت: هیچ گروه سیاسی برنده مشارکت حداقلی نیست.

به گزارش سورپرس؛ علی ربیعی سخنگوی دولت ظهر امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: دیروز سالروز آزادی خرمشهر و نقطه عطفی تاریخی در راه پیروزی نهایی ملت ما در برابر اشغالگری و تجاوز رژیم بعثی بود. محمد جهان‌آرا روزی که خرمشهر را غصب کردند، چه زیبا گفت که: «بچه‌ها اگر شهر سقوط کرد؛ دوباره فتحش می‌کنیم؛ مراقب باشید ایمانتان سقوط نکند»

ربیعی گفت: آزادسازی خرمشهر نماد ایمان سروقامت شهیدانی بود که نامشان را تا ابد بر تارک این خاک و بوم نشاندند. آزادی خرمشهر به عنوان الگویی از «مقاومت یک ملت در مقابل ظلم و تجاوز» برای همیشه در تاریخ ایران و جهان ثبت شد.

وی افزود: امروز یک حادثه تاریخی صرف نیست بلکه نمادی است از مقابله با اشغالگری و تعرض به حق تعیین سرنوشت یک ملت‌؛ چه در بُعد مادی و اشغال سرزمینی و چه در بُعد معنوی و سلب حقوق مشروع برای یک زندگی شرافتمندانه است، که متاسفانه هنوز کانون‌های ظلم در گوشه کنار جهان زندگی آزاد ملت‌ها را تهدید می‌کنند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: تجربه آزادسازی خرمشهر زیر قاب بزرگ‌تر دفاع مقدس، ما را آب دیده کرد و به ما آموخت که ایستادن همدلانه و برادرانه در برابر زورگویی و ظلم تنها را نجات از آن است.

ربیعی تصریح کرد: الگوی مقاومت در فتح خرمشهر را می‌توان برای این سال‌ها نیز دوباره تکرار کرد؛ سال‌هایی که با تجاوز به حقوق ملت از طریق تحریم‌های ظالمانه ترامپ همراه شده است. تحریم‌هایی که در بُعد تروریستی کنونی، نوعی اشغالگری در شکل جدید است.

اشغالگری جدید در قالب تحریم را دوباره شکست خواهیم داد

وی تاکید کرد: اگر آن روزها، خاک، غصب شد امروز، حق زیست ملت ایران مورد تعرض قرار گرفته است؛ اما به تاسی از شهدای فتح خرمشهر پیروزی، به مردم و گروه‌های سیاسی می‌گوییم که این اشغال‌گری جدید را هم که در قالب تحریم ظهور کرده، دوباره شکست خواهیم داد.

سخنگوی دولت اظهار کرد: برای نسل ما که آن روزها را دیده‌ایم عجیب نیست که عاملان و آمران آن جنایت اشغالگرانه در خرمشهر و این جنایت انسانی در سلب حق زندگی آزادانه و رها از بند تحریم و البته جنایت سازمان یافته دیگری در سرزمین‌های اشغالی فلسطین که در روزهای اخیر به حقارتی دیگر از سوی محور مقاومت تن در داد، هنوز همبستگی خود را ادامه داده‌اند.

ربیعی تصریح کرد: شهدا و رزمندگان ما تنها با خون و شهامت خود خرمشهر را آزاد نکردند بلکه قبل از آن با ایمان به خدا توأم با خودآگاهی نسبت به حق تعیین سرنوشت و عزت و عظمت نهفته در هویت دینی و ملی ما بود که آن اراده مهیب و شکست ناپذیر را در برابر دشمنان به نمایش گذاشتند. امروز هم برای آزادسازی ایران عزیزمان از بند تحریم‌ها پیش از هر چیز به تجدید خودآگاهی و وفاق ملی نسبت به حق سلب ناشدنی مردم در بهره‌مندی از اقتصاد بدون تحریم نیاز داریم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: باید مراقب بود آدرس غلط درباره بانی این تجاوز ندهیم. مراقب باشیم تا متجاوز معاصر تاریخ ایران را از تعدی به حقوق ملت، تبرئه نکنیم. نتیجه تبرئه متجاوزان، مشروعیت‌بخشی به تحریم و رسمیت‌دادن به اِشغال است. ما اطمینان داریم و اطمینان می‌دهیم که ملت ی که حریم سرزمین اش را با خون و جان پاس داشته، در برابر تحریم و تحریم گران هم سر فرود نخواهد آورد.

مشارکت حداقلی به نفع هیچ فرد و جریان سیاسی نیست

ربیعی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری گفت: این روزها بحث‌های انتخابات ریاست جمهوری مطرح است. دولت نه فقط به عنوان یک وظیفه بلکه به عنوان یک درک از وضعیت ایران و نیازمندی‌های فردای ایرانیان در جهان پر آشوب امروز، معتقد است مشارکت حداکثری در این دوره بیش از هر زمان دیگری، کارکردهای متعدد برای ایران و ایرانیان خواهد داشت.

وی افزود: مشارکت حداقلی به نفع هیچ‌کس نیست و اولین زیان‌کننده در نتیجه مشارکت حداقلی، مردم هستند و هیچ گروه سیاسی برنده مشارکت حداقلی نخواهد بود.

سخنگوی دولت گفت: عمیقاً باور داریم که وحدت در حضور، معنا می‌یابد و نه در عدم مشارکت؛ دولت عمیقاً باور دارد که اسلامی بودن نظام سیاسی اقتضا می‌کند که از جمهوریت آن پاسداری شود؛ دولت عمیقاً باور دارد که فراهم ساختن شرایط مشارکت سیاسی، حق شهروندان و تکلیفی بر حاکمان است و در مردمسالاری دینی، بیش از آنکه شهروندان در مشارکت، مکلف باشند، اینها هستند که مکلف‌اند و موظف.

ربیعی گفت: از این روز دولت، از همه نهادهایی که در فرآیند انتخابات نقش دارند، انتظار دارد که با توجه به ضرورت تقویت وحدت ملی در شرایط کنونی کشور، با دوراندیشی، تعهد به روح حاکم بر قانون اساسی و وفاداری به منافع ملی، زمینه امیدآفرینی و شورانگیزی در انتخابات را فراهم آورند و با تقویت زمینه مشارکت در انتخابات، تداوم ثبات و امنیت و پیشرفت کشور را تضمین کنند.

اینکه دولت همه چیز را رها کرده است صحیح نیست

وی در پاسخ به سوالی درخصوص قطعی‌های اخیر برق اظهار کرد: دولت روز یکشنبه درخصوص برق جلسه گذاشت، امروز و چهارشنبه نیز در این خصوص جلسه خواهیم داشت. استنباط اینکه دولت همه چیز را رها کرده صحیح نیست. صنعت برق توانایی پوشش متعارف را داشته است.

سخنگوی دولت گفت: در حال حاضر ۵۸۸ نیروگاه حرارتی فعال است و ۲۹ هزار مگاوات افزایش ظرفیت در دولت یازدهم و دوازدهم داشتیم. در دوران تحریم که درآمد ارزی کفاف نمی‌داد اینها انجام شد که اگر نمی‌شد چه اتفاقی می‌افتاد. ای کاش دولت دیگری در شرایط تحریم بود تا مقایسه بهتری صورت می‌گرفت.

ربیعی گفت: بیان من به معنای این نیست که نباید پیش‌بینی می‌کردیم ولی دولت امور را رها نکرده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: افزایش مصرف برق به چند دلیل است. ۹ هزار مگاوات در مدت مشابه نسبت به پارسال در خرداد ماه افزایش داشتیم. مصرف برق ۲۰ درصد افزایش یافته است. گرمای زودهنگام هوا و استفاده زودهنگام از سیستم‌های سرمایشی از دلایل آن بود.

مصرف ماینرها ۲ هزار مگاوات افزایش یافته است

وی افزود: حدود ۳۲۰ مجوز رمز ارز دادیم ولی در مراکز فرهنگی که برق مجانی دادیم و در شهرک‌های صنعتی که تصور نمی کردیم، به عنوان منبع درآمد به آن نگاه شد و این باعث شده دو هزار مگاوات از این بابت یکباره افزایش یابد.

ربیعی تصریح کرد: آب مخازن سدها به علت کمبود بارش کم شد. در این شرایط نگران آب شرب بودیم. در میان آب و برق موضوع آب حیاتی‌تر است.

سخنگوی دولت گفت: در ایام تحریم تولید رشد کرد که موجب افزایش مصرف برق است. پیش بینی دراز مدت ما درست بود، اما وقایع کوتاه مدت مصرف برق و پیش بینی‌ها را تغییر داد.

وی گفت: ۱۳.۵ نیم میلیارد یورو نیاز به سرمایه گذاری در زمینه نیرو داشتیم که به علت تحریم ۶.۵ میلیارد آن تامین شد.

ربیعی گفت: در مورد رمز ارزها حدود ۱۳۰۰ مرکز غیرمجاز سال گذشته کشف شد. فروردین امسال هم ۲۶۰۰ مرکز کشف شد که رشد دو برابری دارد. ۸۰۰ هزار دستگاه ماینر در حال فعالیت است و سطح مصرفشان افزایش یافته است. با متخلفان برخورد جدی‌تری می‌شود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: دیروز ۱۰۰۰ مگاوات از نیروگاه هسته ای بوشهر به مدار پیوست که در این زمینه کمک کننده است.

وی افزود: با این حال مسئولیت پذیری همه دربرابر برق از اهمیت زیادی برخوردار است و همانند هشت سال گذشته که مدیریت برق حاکم بود شرایط بهبود می‌یابد. وزیر نیرو و دست اندرکاران دغدغه مند این موضوع هستند.

بنا نداریم فرسایشی شدن مذاکرات را تحمل کنیم

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی اینکه توافق بین ایران و آژانس یک ماه دیگر تمدید شد، مشخصا دلایل این فرصت یک‌ماهه چیست و اینکه ممکن است در یک ماه آینده شاهد تصویب توافق برجام باشیم و اینکه آقای روحانی در سخنرانی خود بیان کردند که توافق اصلی انجام شده است و غربی‌ها قبول دارند که تحریم‌های اصلی را بر خواهند داشت و فقط روی موارد جزئی بحث می‌کنیم مشخصا بفرمایید این موارد جزیی در چه زمینه‌ای هست؟ گفت: بعد از بررسی‌های انجام شده و ارزیابی از روند مذاکرات، شورای عالی امنیت ملی پس از اخذ مشورت در سطوح عالی نظام نتیجه گرفت که مذاکرات، مسیر رو به پیشرفتی را طی می کند و به منظور نشان دادن حسن نیت و جدیت طرف ایرانی، با تمدید یک ماهه توافق میان ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای موافقت کرد.

ربیعی گفت: امیدواریم که این اقدام سازنده ما پیام روشنی مبنی بر مصمم بودن جمهوری اسلامی ایران در به نتیجه رساندن هرچه سریعتر مذاکرات به دیگر طرف های ۱+۴ و همینطور آمریکا و آژانس منتقل کند.

وی افزود: از نظر ما تنها پاسخ مناسب و شایسته به این حسن نیت، تسریع مذاکرات و خاتمه دادن فوری به تحریم‌های یکجانبه و بازگشت همه طرف‌ها به برجام و عمل به تعهدات مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد است. ضمن آنکه باید تاکید کنم که این فرصت محدود است و ما طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری بنا نداریم که فرسایشی شدن مذاکرات را تحمل کنیم.

سخنگوی دولت اظهار کرد: درباره بخش دوم سوال، به دلیل آنکه مذاکرات حول موضوعات باقیمانده همچنان در جریان است، نمی‌توانیم وارد جزییات شویم.

ربیعی گفت: تفاهم های کلی درباره اختلافات اصلی صورت گرفته در مورد رفع تحریم در اکثریت موارد به توافق رسیده ایم مواردی که باقی مانده بسیار جزیی است و با توجه به روند مذاکرات خوشبین به حل و فصل موارد باقیمانده جزیی و اجرایی هستیم. و برآورد ما این است که بزودی امکان و احتمال رسیدن به نتیجه نهایی و آغاز روند بازگشت همه طرف ها به تعهدات شان وجود دارد.

آمریکا روند احیای برجام را تسریع کند

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا آقای روحانی برنامه ای برای گفتگوهای فراتر از برجام و احیای روابط دوجانبه با آمریکا در مدت باقی مانده از زمان کار دولت دارد؟ گفت: در حال حاضر نه زمینه و الزامی برای گفتگوهای فراتر از برجام بین ایران و آمریکا وجود دارد و نه ما برنامه ای برای این نوع مذاکرات مد نظر داریم. اما آمریکا در سال‌های گذشته در این آزمون شکست خورد و تحمیل تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی و امتناع از بازگشت به برجام تا به امروز نشان داده که نمی‌تواند طرف قابل اعتمادی برای تداوم گفتگوها باشد.

ربیعی تاکید کرد: بنابراین هیچ گفتگویی بین ایران و آمریکا خارج از چارچوب برجام و خارج از هدف احیای کامل برجام و بازگشت همه کشورها به تعهداتشان در این توافق موضوعیت ندارد.

وی افزود: ما قویاً به دولت آمریکا توصیه می‌کنیم که روند احیای برجام را تسریع کند. هر یک روز تاخیر در این فرایند، با مرتفع کردن دیوار بی‌اعتمادی، حل اختلاف را به‌لحاظ سیاسی پیچیده‌تر می‌کند.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که هیئت‌های مذاکره کننده احیای برجام الان در پایتخت‌های خود حضور دارند برابر اخباری که در پایان دور اخیر مذاکرات منتشر شد، گفته شد که ادامه کار نیازمند تصمیمات سیاسی است که در پایتخت‌ها گرفته می‌شود، آیا در این زمینه خبر جدیدی دارید؟ گفت: بخش عمده مذاکرات درباره لغو تحریم‌ها و اقدامات طرفین برای بازگشت به تعهدات به اتمام رسیده و تفاهم های مقدماتی حاصل شده است.

ربیعی افزود: اختلافات جزئی باقی مانده که مذاکره درباره آنها تا رسیدن به نتیجه نهایی ادامه خواهد داشت. دولت تاکنون با موفقیت به وظیفه خود عمل کرده و می‌توانم خبر بدهم که با رعایت همه ملاحظات و مصالح ملی و تحت نظر مقام معظم رهبری، تقریبا درباره رفع تحریم‌های ناقض برجام با دیگر طرف‌ها به تفاهم رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: به این ترتیب بر اساس تفاهم صورت گرفته، دقیقاً به آنچه که در سال ۹۴ توافق کردیم و آمریکا با بدعهدی ترامپ از آن خارج شد باز خواهیم گشت. البته آمریکا با عناوین دیگر و به بهانه برجام تحریم‌های دیگری را انجام داده که موظف است آنها را هم لغو کند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما همچنان مذاکرات را با دقت دنبال می‌کنیم؛ تجربه تلخ بدعهدی آمریکا به ما می‌گوید که ذره‌ای از منافع ملی خود کوتاه نیاییم. دولت کارگروهی را برای راستی آزمایی تعهدات آمریکا و لغو تحریم ها با مشارکت وزارت نفت، راه و شهرسازی و بانک مرکزی تشکیل داده و به محض آغاز روند اجرای تعهدات از سوی آمریکا، با دقت به وظیفه خود جهت اطمینان از انجام واقعی تعهدات عمل خواهد کرد.

ربیعی گفت: امروز آغاز قدم های اصولی برای احیای برجام مستلزم تصمیم سیاسی به ویژه در واشنگتن است. ما همچنان منتظریم ببینیم که آیا دولت آمریکا آماده است که با کنار گذاشتن تردید به‌سوی تحقق موارد تفاهم شده حرکت کند یا نه. برای ادامه کار، همه نگاه ها به واشنگتن است.

انتهای پیام/ ۲۸۰

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.