کد خبر : 43086
تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۱
-

مسکن، اشتغال و بیمه؛ اولویت بانک مهر برای توسعه روستاها

مسکن، اشتغال و بیمه؛ اولویت بانک مهر برای توسعه روستاها
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با نگاهی جامع، توسعه روستاهای کشور را مد نظر قرار داده و برای رسيدن به اين هدف در سه حوزه مسکن، اشتغال و بيمه اقدامات مؤثري انجام داده است.

به گزارش سورپرس به نقل از  روابط عمومی بانک مهر ایران، گسترش و آبادانی روستاها در چند دهه اخیر، همواره یکی از دغدغه‌های اصلی توسعه در ایران و اکثر کشورهای در حال توسعه بوده است. در بسیاری از کشورها، توسعه روستایی به‌مثابه راهبردی با اهمیت برای تأمین نیازهای اساسی و توزیع بهینه منافع ناشی از توسعه ملی تلقی شده است. در این راستا شیوه‌های متعدد و الگوهای متنوعی برای توسعه روستایی تجربه شده که برخی از آنها موفق نبوده و دستاوردهای مطلوبی نداشته است. هنوز سهم جوامع روستایی جهان سوم از توسعه و پیشرفت اندک است و اکثر فقرای این کشورها یا در روستاها به سر می‌برند یا شهرنشینانی عمدتاً حاشیه‌نشین با زادگاه روستایی‌ بوده‌اند.

بانک مهر ایران به‌عنوان نخستین و بزرگترین بانک قرض‌الحسنه کشور که کارویژه اصلی خود را پرداخت تسهیلات به اقشار کمتر برخوردار تعریف کرده، برای توسعه روستاهای کشور نیز گام‌های اساسی برداشته و در این راستا حوزه‌های مختلفی را مد نظر قرار داده است.

پرداخت وام قرض‌الحسنه برای بهسازی خانه‌های روستایی

 هر چند مسکن یکی از نیازهای اولیه جامعه به شمار می‌رود، اما تهیه یا بازسازی آن در سال‌های اخیر سخت شده و این سختی برای خانوارهای روستایی به‌نوعی بیشتر هم بوده است. بانک مهر ایران تسهیلاتی را در نظر گرفته تا روستاییان کشور بتوانند با مقاوم‌سازی و بهسازی واحدهای مسکونی خود، تا حد ممکن آن را از آسیب‌های سوانح طبیعی حفظ کنند.

تجربه بلایای طبیعی مختلف از جمله سیل و زلزله نشان داده که ساکنان مناطق روستایی به‌دلیل ناتوانی در تأمین منابع مالی، امکان مقاوم‌سازی خانه‌های خود را در برابر این سوانح ندارند و هر بار آسیب بیشتری را متحمل می‌شوند.

این در حالی است که حدود ۳۰ درصد از جمعیت کشور در مناطق روستایی زندگی می‌کنند. بررسی آمارهای مربوط به سرشماری سال ۱۳۹۵ نشان می‌دهد در سطح کشور، حدود پنج میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی وجود دارد که حدود ۱۵ درصد آن‌ها دارای اسکلت فلزی هستند و در حدود ۱۷ درصد از بتون آرمه به‌عنوان عمده مصالح به‌کار رفته، استفاده شده است. سایر واحدهای مسکونی روستایی یعنی بیش از سه میلیون و ۶۰۰ واحد، از مصالح دیگری استفاده کرده‌اند که ایمنی قابل قبولی ندارند.

در عین حال، ساکنان روستاها به دلایل مختلف امکان تأمین منابع مالی جهت مقاوم‌سازی منازل خود را نیز ندارند. ضمانت‌های بانکی و نیز سودهای بالا در وام‌هایی مانند جعاله که در تعمیر مسکن مورد استفاده قرار می‌گیرد، موانع تأمین مالی این افراد در برابر مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی هستند. بانک مهر ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین بانک قرض‌الحسنه کشور در این حوزه اقدامات مهمی انجام داده تا بتواند به سهم خود این مسئله را در حوزه تأمین مالی برطرف کند.

بانک مهر ایران در طول ۴ سال گذشته اقشار خاصی را که نیاز به تسهیلات قرض‌الحسنه داشته‌اند مد نظر قرار داده و برای آن‌ها طرح‌های متنوعی را تعریف کرده است؛ به‌طوری که تا کنون در چارچوب همکاری با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۷۳۰۰ فقره تسهیلات به ارزش ۶۰۵ میلیارد ریال پرداخت شده است.

بیمه ۵۰۰هزار خانه روستایی در برابر حوادث طبیعی

در جریان بلایای طبیعی، آسیب‌های وارد شده به افراد، مانند یک کوه عظیم یخی است که قسمت اعظم آن زیر آب قرار دارد و دیده نمی‌شود. هنگام وقوع یک حادثه مانند سیل و زلزله، دولت و نهادهای وابسته در گام اول به دنبال رفع نیازهای اولیه اقشار آسیب‌دیده و تأمین سلامت، خوراک، پوشاک و اسکان موقت آن‌ها است و مسائل مربوط به اقدامات زیرساختی از جمله احداث و بازسازی منازل هموطنان در گام‌های بعدی قرار می‌گیرد که معمولاً با وقفه چند ماهه و پس از تأمین مایحتاج ضروری اولیه آسیب‌دیدگان اتفاق می‌افتد.

بانک مهر ایران با توجه به اینکه بیمه خانه‌های روستایی به‌عنوان راهکاری برای مدیریت بحران و مُسکنی برای کاهش دردهای ناشی از حوادث طبیعی است، در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود اقدام به بیمه نزدیک به ۵۰۰هزار خانه روستایی ۳ استان کمتر برخوردار کشور کرد تا همزمان با گام اول دولت و نهادهای مربوطه برای تأمین مایحتاج مورد نیاز مردم، گام دوم نیز با هدف کاهش آلام و فشارهای روانی ناشی از حادثه همزمان برداشته شود.

این خانه‌ها در برابر حوادث و بلایای طبیعی از جمله سیل، زلزله، آتش‌سوزی، صاعقه، طوفان و… بیمه شده‌اند. این اقدام بانک مهر ایران خیلی زود اثر خود را نشان داد. متأسفانه در هفته نخست شهریور سال جاری، ۹۳ روستای استان خراسان جنوبی بر اثر سیل خسارت دید و خانه‌های واقع شده در این روستاها با آسیب روبرو شد. خراسان جنوبی یکی از سه استانی است که خانه‌های روستایی آن از سوی بانک مهر ایران تحت پوشش بیمه حوادث درآمده است.

بانک مهر ایران امیدوار است هم اقداماتش برای اعطای تسهیلات بازسازی و بهسازی خانه‌های روستایی مؤثر واقع شود هم اینکه با همت سایر نهادها شاهد تحت پوشش بیمه قرار گرفتن تمام خانه‌های روستایی سراسر کشور باشیم، تا در صورت بروز حوادث مشابه، بخشی از دغدغه‌های روستاییان عزیز کشور برطرف شود.

هنگامی یک روستایی بداند اگر حادثه‌ای طبیعی رخ داد، چگونه می‌تواند با آن مقابله کند، به وی انگیزه و امید می‌دهد. بیمه قشر روستایی که عمدتاً به کشاورزی مشغولند، از نظر اقتصادی نیز اهمیت زیادی دارد.

تلاش برای ایجاد اشتغال پایدار در روستاها

نظر به جایگاهی که روستا و روستانشین در پویایی اقتصاد کشور دارد، مانند کمک به رشد اقتصادی، کنترل نرخ تورم، افزایش نرخ اشتغال و فعالیت، به‌طور ویژه در تولید کالاهای اساسی و استراتژیک نیز مؤثر است و می‌تواند بستر مناسبی برای تولیدات کشاورزی، دامی، صنعتی و خدماتی، حفظ محیط زیست و امنیت، هنجارهای فرهنگی و اجتماعی، حراست و نگهبانی مرزها را فراهم نماید. از طرفی ظرفیت جمعیت ساکن در این مناطق با اتخاذ تدابیر صحیح و مدبرانه زمینه شکوفایی و توسعه پایدار مناطق روستایی و به تبع آن کشور را به همراه خواهد داشت.

در همین راستا بانک مهر ایران تسهیلاتی را برای اشتغال‌زایی و کارآفرینی در همکاری با نهادهای حمایتی پرداخت کرده است. این بانک در چارچوب تفاهم‌نامه با کمیته امداد ۳۲۶هزار فقره تسهیلات به ارزش ۲۳هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال و در همکاری با بنیاد برکت ۹۰هزار فقره تسهیلات به ارزش ۱۴هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال پرداخت کرده که بخش عمده آن مربوط به مناطق روستایی کشور بوده است.

انتهای پیام/ ۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.