کد خبر : 123601
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۹
-

مستمری معلولان ناچیز است

مستمری معلولان ناچیز است
مدیرعامل انجمن ندای معلولان ایران با بیان اینکه ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان به طور کامل اجرا نمی‌شود، گفت: دولت و مجلس نگاه جدی و غیرصدقه‌ای به تامین بودجه و تخصیص اعتبارات لازم برای اجرایی شدن قوانین مرتبط با افراد دارای معلولیت داشته باشند.
به گزارش سورپرس، «محمود کاری» مدیرعامل انجمن ندای معلولان ایران در گفت‌وگویی خبری درباره‌ عدم اختصاص بودجه برای اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت گفت: در انجمن ندای معلولان بحث مطالبه‌گری و پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت را انجام می‌دهیم و دستگاه‌های اجرایی باید به نوعی از شرکای اجتماعی خودشان بهتر استفاده کنند.

وی ادامه داد: موضوع‌ عدم توجه کافی به تامین بودجه لازم برای اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت به سال‌های گذشته باز می‌گردد. در سال ۹۶ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت پس از سال‌ها کارشناسی و بازنگری در ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ به تصویب مجلس رسید، اما متاسفانه دولت وقت و مجلس نگاه جدی و کاربردی به حمایت از این قانون نداشتند.

مدیرعامل انجمن ندای معلولان ایران تصریح کرد: در نتیجه از همان سال اول اجرا مواد زیادی از قانون به ویژه ماده ۲۷ قانون به علت نبود اعتبارات لازم عملیاتی نشد و تاکنون نیز نشده است. انجمن ندای معلولان ایران‌ عدم توجه کافی به اجرایی شدن قوانین حمایتی و رفاهی مربوط به افراد دارای معلولیت را از کم‌کاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از یک طرف و سازمان بهزیستی کشور به حقوق گروه هدف می‌داند.

کاری با اشاره به کاهش ارتباط سازمان بهزیستی با شرکای اجتماعی خود در زمینه معلولان گفت: همچنین ارتباط این دو نهاد را با شرکای اجتماعی خود یعنی سازمان‌های مردم نهاد ملی و فعال در حوزه اجتماعی و مطالبه‌گر حقوق فعالان حوزه معلولیت به شدت کاهش یافته و بعضا در مقابل انتقادات و پیشنهادات سازمان‌های مردم نهاد یا بی‌توجهی کرده و یا واکنش‌های منفی داشته‌اند که نتیجه این می‌شود که امروز با آن مواجه هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به تورم موجود مبالغی که به عنوان مستمری، لوازم بهداشتی و تهیه تجهیزات توانبخشی به افراد پرداخت می‌شود بسیار ناچیز بوده و جبران یک بیستم هزینه زندگی آن‌ها را نمی‌کند در ماده ۲۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت تاکید بر آن شده است که دولت مکلف است کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت شدید و بسیار شدید را که فاقد شعل ودرآمد باشند به میزان حداقل دستمزد سالانه تعیین و اعتبار لازم را در قوانین بودجه سنواتی کشور منظور کند. اما با گذشت بیش از ۴ سال متاسفانه این ماده از قانون به طور کامل اجرایی نشده و از طرفی ارائه خدمات و کمک هزینه معیشت که همان مستمری است به افراد دارای معلولیت متوسط بسیار ناچیز و در مسیر حذف تدریجی قرار گرفته است.

مدیرعامل انجمن ندای معلولان ایران خاطرنشان کرد: لذا انتظار داریم دولت و مجلس نگاه جدی و غیر صدقه‌ای به تامین بودجه و تخصیص اعتبارات لازم برای اجرایی شدن قوانین مرتبط با افراد دارای معلولیت را داشته باشند.

کاری با تاکید براینکه متاسفانه به موضوع معلول و معلولیت نگاه جدی وجود ندارد، گفت: درصورتی که نیروهای کارآمد فعال و متخصصی در بین  افراد دارای معلولیت هستند که در حال حاضر کارهای مدیریتی انجام می‌دهند و در دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند. ما در دانشگاه نزدیک به ۲۰ هزار دانشجو داریم که باید از این افراد حمایت شود.نباید نگاه سرباری به معلولان وجود داشته باشد، چرا که این نگاه درست نیست و باید در رفتارها و برداشت‌ها درخصوص افراد دارای معلولیت تجدید نظر شود.

وی تاکید کرد: متاسفانه از سال ۹۶ تاکنون که از تصویب قانون حمایت از افراد دارای معلولیت می‌گذرد، هنوز هم آن طور که باید و شاید اجرایی نشده و مشکلات بسیاری در سر راه معلولان است که امیدواریم توجه کافی به این مسائل بشود.

 

منبع: ایلنا
انتهای پیام/۱۱۱

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.