کد خبر : 13951
تاریخ انتشار : شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴
-

«مرد نقره‌ای» نقره داغ شد؟

«مرد نقره‌ای» نقره داغ شد؟

جشنواره فجر، نامش فجر است، طلوعی دلنشین که باید همیشگی باشد و دائمی، فیلم‌هایش نیز باید در راستای همین طلیعه باشد، طلیعه‌ای پر از غرور و عزت کشور که بتواند قدمی در جهت اعتلای هر چه بیشتر سرزمینمان بردارد.

به گزارش سورپرس، امسال هم مانند سال‌های گذشته با پایان یافتن دهه فجر، جشنواره فیلم فجر نیز به کار خود پایان داد، اما انگار هنوز هم بعد از گذشتِ چند روز حاشیه‌های سی و هشتمین جشنواره به پایان نرسیده است، روز ۵ شنبه بود که خبری منتشر شد مبنی بر رونمایی از اثر جدیدِ محمدحسین لطیفی، اثری که نام ابتدایی اش گویای موضوع آن نیز بود، سبز، سفید، قرمز که بعد به مرد نقره‌ای تغییر نام داد، زیرا به گفته خودِ لطیفی فیلمش شعاری نبود و دلش می‌خواست نامش نیز تداعی کننده شعار دادن نباشد.

اما موضوع همان بود، همان پرچمی که رنگش سبز، سفید، قرمز است؛ روز جمعه نیز فیلم اکران شد، در حالی که امیری، تهیه کننده از بینندگان خواست تا اگر بعد از دیدن فیلم به ایرانی بودن خود افتخار کردند، به احترام پرچم مقدس کشورمان از جای برخیزند. همین اتفاق نیز افتاد، مردم بعد از دیدن فیلم همگی به احترام پرچم ایستادند و با دست و کف زدن پیاپی خود فیلم و عوامل تولید آن را مورد تشویق قرار دادند.

پدر شهید حججی نیز که در این مراسم حضور داشت در رابطه با این فیلم با اشاره به ارزشمند بودنِ موضوع این فیلم بیان داشت؛ این فیلم در مورد پرچم کشورمان است، مدتی قبل متأسفانه برخی به پرچم کشورمان توهین کردند، این در حالی است که شهدا بر حفظ پرچم کشور عزیزمان اصرار داشتند و سعی جوانان امروزی نیز باید اهتزار پرچم کشور و اقتدار کشورمان پابرجا بماند. خیلی خوب است که چنین فیلمی با این موضوع ساخته شده است.

اما در نشست خبری پس از اکران فیلم، برای خبرنگاران حاضر در سالن اکران، این سوال پیش آمده بود که فیلمی این چنینی با موضوع پرچم کشورمان که بیش از هر چیز دیگر عزت و غرور ایرانی را به تصویر کشیده است، چرا این چنین در راهیابی به جشنواره فجر مهجور مانده است! اتفاقا پاسخ لطیفی به این سوال خبرنگاران؛ مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت، او از قول یکی از اعضا هیئت انتخاب، گفت که سلیقه هیئت انتخاب نبوده است.

اما آن چه در این رابطه نه برای اهالی رسانه و هنر بلکه برای مردمی که در نهایت مخاطبان اصلی تولیدات سینمایی هستند، سوال می شود؛ این است که مگر جشنواره فجر نباید تداعی کننده ارزش‌های وطن دوستانه باشد، پس چرا این چنین اثری حتی به جشنواره نیز راه پیدا نکرده است.

البته به گفته تهیه کننده این فیلم سینمایی که پیش از این «قهرمانان کوچک» و سریال «شش قهرمان و نصفی» را نیز در کارنامه خود ثبت کرده است، این گروه آن فیلم را با هزینه شخصی ساختند و حالا این دیگری نیز با هزینه شخصی ساخته شده و هیچ گونه حمایتی از آن به عمل نیامده است. «قهرمانان کوچک» و سریال «شش قهرمان و نصفی» نیز فیلم هایی بودند که با جسارت و شجاعت به موضوع حمایت از تولید ملی پرداختند، موضوعی که نه تنها پیش از این حتی پس از آن نیز در سینمای کشور از آن غفلت شده است.

حتی لطیفی نیز در این باره و در نشست خبری گفته بود که؛ اگر حمایتمان می کردند ولو یک و نیم میلیارد بیشتر، قطعا فیلم از این هم بهتر می شد، این در حالی است که هیچ گونه حمایتی از این اثر صورت نگرفت.

اما واقعا باید از مسئولان پرسید چرا همیشه نوشدارویشان بعد از مرگ سهراب می رسد، کما این که پس از اکران قهرمانان کوچک، این اثر مورد توجه بسیاری از مسئولین قرار گرفت، به طوری که وزیر ارشاد پس از تماشای این فیلم در صفحه شخصی اش در توئیتر نوشت؛ نوشت: «دخترم با مادرش به دیدن فیلم قهرمانان کوچ رفته بود، سینمای کودک موضوع نویی را تجربه می‌کند: خرید کالای ایرانی. فیلم را پسندیده بود.»

قهرمانان کوچک نیز مانند مرد نقره‌ای دغدغه ملی را به زبان سینما بیان کرده بود، اما مدیران سینمایی دیرتر از مردم پی به ارزش آن بردند، زیرا این اثر سینمایی در گیشه نیز بسیار موفق بود.

اما حالا باید از مدیران فرهنگی پرسید که چگونه است که مدیران فرهنگی کشور با وجود چنین کارنامه‌ای باز هم این بار پشتِ فیلمی ملی را خالی کردند! مگر نه این که فجر و دهه فجر یادآور عزت و غرور ملی است؟! چگونه نه تنها در ساخت این فیلم سینمایی هیچ گونه حمایتی از عوامل آن صورت نگرفته، بلکه حتی از لحاظ معنوی نیز ارج نهاده نشده و در عین حال که شایسته ترین فیلم برای جشنواره‌ ای است که یادآورِ آرمان‌های فرهنگی انقلاب اسلامی است،

اما حتی از حضور در این رقابت فرهنگی با برخی آثار که هیچ نشانه‌ای از وطن و وطن دوستی ندارند، محروم می ماند. چرا همیشه نوشدارویشان بعد از مرگ سهراب می رسد.

ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی و هشتمین جشنواره‌ فیلم فجر یک روز پس از اختتامیه این دوره جشنواره، با انتشار توییتی نوشت: سی و هشتمین دوره‌ جشنواره‌ فیلم فجر در چهل و یکمین بهار انقلاب با حضور پرشور سینماگران عزیز ایران برگزار شد. به رسم وظیفه، پاسخگوی سؤالات همکاران رسانه‌ای خواهم بود. بسم الله؛ بگذارید اولین سوال را ما بنویسیم که چرا چنین فیلمی در جشنواره فجر دیده نشد؟!

مهدی سلطانی، بهاره کیان افشار، ایرج نوذری، امیرکیان عبدی، پارسیا شکوری فر، ایمان امیری، نادر سلیمانی، بهنوش بختیاری، حامد هایدی، امیر اسماعیل زاده، شهرام اشرفی، مرتضی وطن خواه، مهدی ساجدی، کورش پوراسماعیل، امیر سامان سعادت نژاد، علی اکرامی، حسین زمانی، آلینا آل، شیدا ترزی اوغلو، ادیپ توت آل، مصطفی یاباش، زینب کالع و عارف گونگور بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

داستان فیلم مرد نقره‌ای درباره نخبگانی است که از بین نوجوانان ایرانی انتخاب شده‌اند و با عزم و اراده خود و در جریان داستانی جذاب ناجی کشورهای دیگر بوده و پرچم کشورمان را به اهتزاز در می‌آورند.

انتهای پیام/٢٣۴

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.