کد خبر : 77230
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵
-

مذاکرات برجام به دولت بعدی واگذار شده است/ رد نامه بایدن به ایران

مذاکرات برجام به دولت بعدی واگذار شده است/ رد نامه بایدن به ایران
سخنگوی دولت گفت: مذاکرات برجام به بعد از انتقال کامل دولت موکول شده است و مسئولیت آن نیز بر عهده تیم جدید مذاکرات خواهد بود.

به گزارش سورپرس؛ علی ربیعی سخنگوی دولت پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری که در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تعطیلی ناشی از محدودیت‌های ویروس کرونا، به صورت مکتوب برگزار شد با تبریک اعیاد قربان و غدیر اظهارداشت: عید قربان نماد تسلیم‌شدن در برابر خداوند و گذشتن از همه دلبستگی‌ها برای رضای اوست. عید قربان را به همه مسلمانان جهان به خصوص هم‌وطنانمان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

ربیعی گفت: عید قربان امسال، با تعطیلات بیشتری مواجه هستیم. این تعطیلات به خاطر کرونا و جلوگیری از گسترش ویروس کووید ۱۹ و کنترل موج جدید ابتلاء به کرونا تصمیم گیری شده است. ما تا آینده‌ای نامشخص ناچاریم آنچنان مراقبت کنیم تا قربانیان کرونایی‌مان افزایش پیدا نکند. به ویژه از مردم دو استان البرز و تهران درخواست داریم فرصت تعطیلات را به تهدید گسترش ویروس تبدیل نکنیم.

وی تاکید کرد: ماه از شیوع کرونا در کشورمان گذشته و بخاطر جهش‌هایی که ویروس کووید ۱۹ دارد، هنوز زمان پایان کرونا با ابهام روبرو است. این واقعیت اجتناب ناپذیر که کرونا باعث تحمیل محدودیت‌های اجتماعی، روحی و روانی شده است، اما ناگزیریم در تغییرات سبک زندگی ممارست و پایداری داشته باشیم. در همین راستا، ضمن تبریک اعیاد پیش‌رو، امیدواریم بتوانیم با همکاری شما مردم عزیز، مانع از فراگیرشدن موج جدید بشویم.

سخنگوی دولت به مصوبات مهم دولت اشاره کرد و گفت: در جلسه گذشته دولت از موضوع خشکسالی و به خصوص استان‌هایی که دارای بیشترین کم آبی در کشور هستند گزارشی ارائه شد. در جلسه موضوع اولویت تأمین آب شرب برای استان‌های درگیر مورد تاکید قرار گرفت و سازمان برنامه و بودجه و وزارت نیرو تمهیدات لازم اتخاذ خواهند کرد. یکی از استان‌های با اولویت که با کاهش باران و کمبود آب شدید مواجه شده است استان عزیز خوزستان است که مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در قالب طرح‌های پنج گانه در مجموع یازده هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به استان اختصاص یافت و همچنین پیش از این دولت برای آب شرب تمام استان‌های کشور مبالغی اختصاص داده بود.

ربیعی تاکید کرد: هیأت وزیران به منظور تقویت تأمین اجتماعی افراد تحت پوشش صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشگری و فولاد، عشایر و روستاییان و همچنین بابت رد بخشی از دیون دولت به سازمان تأمین اجتماعی، با واگذاری سهام متعلق به دولت در برخی شرکت‌ها به این سازمان به ارزش تقریبی یک میلیون و ۳۰۰ هزار میلیارد ریال موافقت کرد. یکی از اقدامات قابل توجه دولت دوازدهم تلاش برای تسویه بدهی‌های چندین دهه دولت به صندوق‌های تأمین اجتماعی بوده است.

وی ادامه داد: در مصوبه دیگر، هیأت دولت «طرح تقسیم کار ملی توسعه، ترویج و نهادینه سازی سیاست‌های راهبردی خانواده محور» و «بسته حمایتی کمک به تأمین مسکن زنان سرپرست دهک‌های (۱) تا (۶) درآمدی» را به تصویب رساند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: به موجب «طرح تقسیم کار ملی توسعه، ترویج و نهادینه سازی سیاست‌های راهبردی خانواده محور»، کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلفند متناسب با محورها و مؤلفه‌های شاخص‌های خانواده موضوع مصوبه مذکور و مبتنی بر راهبردهای مندرج در این مصوبه، برنامه ارتقای وضعیت شاخص‌ها را تدوین و نسبت به درج آن در سامانه رصد و پایش وضعیت زنان و خانواده اقدام نمایند.

ربیعی گفت: دولت همچنین «بسته حمایتی کمک به تأمین مسکن زنان سرپرست دهک‌های (۱) تا (۶) درآمدی» را براساس توزیع آماری زنان سرپرست خانوار ثبت شده در طرح اقدام ملی مسکن را با منابع یارانه‌ای مور نیاز سهم دولت به تصویب رساند.

نامه بایدن به ایران گمانه‌زنی رسانه‌ای است

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که شایعاتی مبنی بر ارسال نامه ای توسط آقای بایدن برای ایران مطرح شده آیا چنین نامه ای وجود دارد؟محتوای آن چیست؟ گفت: این خبر در حد گمانه زنی رسانه ای است و مراجع رسمی چنین چیزی را تایید نمی کنند.

آمریکا آزادی زندانیان را به مذاکرات برجام پیوند زده است

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت تبادل ۱۰ زندانی بین ایران و آمریکا گفت: جمهوری اسلامی ایران بارها و بطور مکرر در سال های گذشته برای تبادل زندانیان با هدف حفظ کرامت انسانی افراد محبوس و خانواده های آنان اعلام آمادگی کرده است.

وی افزود: اعلام آمادگی ما محدود به دولت آقای بایدن نبوده و اگر تا امروز چنین اتفاقی رخ نداده بخاطر عدم آمادگی دولت پیشین و کنونی آمریکا بوده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: متاسفانه به نظر می رسد برخلاف تفاهم‌های صورت گرفته دولت آمریکا به دلایلی که برای ما ناروشن و غیرقابل قبول است، آزادی زندانیان را به مذاکرات برجام پیوند زده که از نظر ما غیرضروری و بی مبناست.

ربیعی تاکید کرد: ما دولت آمریکا را تشویق می کنیم که با کنار گذاشتن این رویکرد غیرسازنده به حقوق انسانی زندانیان و عزیزان آنان، بیش از مسائل سیاسی رایج اهمیت دهد. لازم به گفتن نیست که مسئولیت هرگونه تاخیری در آزادی زندانیان طرفین بر عهده دولت آمریکاست.

مذاکرات وین به بعد از انتقال کامل دولت موکول شده است

وی در پاسخ به این سوال که این روزها و همزمان با پایان کار دولت دوازدهم، گمانه‌زنی‌های متعددی درباره دلایل امضانشدن تفاهمی مجدد بر سر بازگشت به برجام مطرح می‌شود؛ علت اصلی این امر چیست و توفیقات دولت در این مسیر تا چه حد و در چه مواردی بود؟ گفت: تا جایی که به محدوده اختیارات دولت دوازدهم مربوط بوده، بخش اصلی مذاکرات انجام شده و تفاهم های اولیه در رفع قسمت عمده تحریم ها صورت گرفته است.

سخنگوی دولت گفت: با این حال، کمیته شکل گرفته در شورای عالی امنیت ملی که مسئولیت تطبیق متن تفاهم شده با قانون مجلس شورای اسلامی مصوب در آذر ۹۹، این تفاهم را ناسازگار با آن تشخیص داده است.

ربیعی اظهار کرد: به این ترتیب، با نظر نهایی نهادهای عالی تصمیم گیر مبنی بر تداوم مذاکرات تا دستیابی به همه خواسته های مطروحه در این قانون، مذاکرات به بعد از انتقال کامل دولت موکول شده است و مسئولیت آن نیز بر عهده تیم جدید مذاکرات خواهد بود.

وی افزود: مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص برجام، همواره بر اساس دستورالعمل های نهادهای بالادستی تهیه و پیگیری شده است.

برنج وارداتی در ایام برداشت برنج داخلی توزیع نمی‌شود

سخنگوی دولت درباره درخواست گمرک برای واردات برنج در فصل برداشت و تصمیم دولت در این باره گفت: به نظر من برخی‌ها در مورد ضرورت واردات برنج در این فصل به علت عدم توجه به الزامات برنامه ریزی خرید و توزیع به موقع دچار برداشت نادرست شده اند.

ربیعی ادامه داد: از این رو برخی پیشنهاد داده اند که در فصل برداشت،‌ برنج وارد نشود و در این زمینه اظهار نگرانی کردند. در جلسه ستاد تنظیم بازار این موضوع به طور کارشناسی و دقیق مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: آنچه که ممکن است قیمت برنج داخلی را دستخوش تغییر کند، مسئله واردات نیست بلکه «توزیع برنج» در زمان برداشت است. بنابراین به هیچ وجه در زمان برداشت برنج وارداتی وارد بازار نخواهد شد.

ربیعی تصریح کرد: این واردات دلایلی کارشناسی دارد. پیشنهاد ممنوعیت واردات برنج،‌ به منزله این است، در حال حاضر که برنج را با قیمت پایینی که در بازارهای جهانی دارد، خریداری نکنیم و چند ماه بعد، با قیمت بالاتر ناچار به خرید شویم. زمان و فرصت برداشت برنج، فقط برای ما در ایران نیست بلکه در مورد بقیه کشورهای تولیدکننده برنج هم صادق هست؛ برای همین قیمت جهانی برنج در این ایام در پایین‌ترین سطح قرار می گیرد و بهترین زمان برای خرید در بازارهای جهانی است.

وی گفت: برنامه مسئولین صمت بنابر این است که برنج خریداری و در زمان مناسبی که فصل برداشت برنج در ایران نبوده و به نحوی به کشاورزان عزیز لطمه وارد نکند توزیع شود.

سرعت واکسیناسیون بیشتر می‌شود

سخنگوی دولت درخصوص کاهش رعایت دستورالعمل های بهداشتی مقابله با کرونا و برنامه های جدید دولت در این زمینه گفت: طبق مصوبات جلسه ستاد مقابله با کرونا باید دستورالعمل های بهداشتی رعایت شود که متاسفانه روند آن در دو ماه گذشته کاهشی بوده است. در جلسه اخیر ستاد مقرر شد ضمن پیگیری اجرای مصوبات، اقدامات جدی از طرف دستگاههای اجرایی برای افزایش رعایت پروتکل ها صورت گیرد.

ربیعی تاکید کرد: به منظور تشدید اقدامات نظارتی در رعایت پروتکل ها مقرر شد؛ در کلیه استانها ذیل ستاد مدیریت استانی، کارگروهی با مسئولیت دانشگاههای علوم پزشکی و شامل نمایندگان نیروی انتظامی، اتاق اصناف، صمت، بسیج، هلال احمر و دستگاه قضایی تشکیل تا ضمن انجام بازدیدهای میدانی از صنوف، نسبت به اعمال قانون (پلمب و جریمه) اقدام و اطلاع رسانی لازم نیز معمول گردد.

وی ادامه داد: همچنین در این خصوص مقرر شد که کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات اقدامات رسانه ای بیشتری برای همکاری مردم عزیز و دستگاه‌های اجرایی انجام دهند.

سخنگوی دولت اظهار کرد: متاسفانه از آغاز پیدایی ویروس کرونا در کشور، نزول و صعود شدید منحنی شیوع کرونا ما شاهد بوده ایم. به محض ایجاد موج جدید رعایت ها افزایش پیدا می کند و به مرور بخشی از افراد جامعه با یک عادی انگاری رعایت پروتکل های بهداشتی را کاهش می دهند و مجددا با موج جدید مواجه می شویم این داستان ما از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز هست.

ربیعی خاطرنشان کرد: ضروری است همگان آنچنان رعایت پروتکل ها را نهادینه کنیم تا شاهد موجهای جدید نباشیم.

وی اظهار کرد: با برخی رفع مشکلات واردات واکسن و خریدهای صورت گرفته و همچنین به ثمر نشستن تلاش‌های تولید داخلی، روند واکسیناسیون مطابق برنامه به پیش می رود.

سخنگوی دولت گفت: مطمئن هستیم در هفته های آتی با رفع موانع واردات و زحمات وزارت بهداشت و امور خارجه و نیز سرعت گرفتن فعالیت پاستور در کنار برکت واکسیناسیون سرعت بیشتر و قابل قبولی خواهد داشت.

محدودیتی در ارتقای سطح مذاکرات با عربستان نداریم

ربیعی در پاسخ به این سوال که روند گفتگوهای ایران و عربستان به کجا رسیده آیا پیشرفتی صورت گرفته است؟ یا مثل پرونده هسته‌ای به دولت بعد منتقل شده و سطح گفتگوها در همان سطح قبلی است یا ارتقا پیدا کرده است؟ گفت: مذاکرات منطقه ای یک ضرورت دایمی است و تا اکنون بر گفتگوهای منطقه ای و گفتگوی کشورهای منطقه با یکدیگر تاکید کرده ایم. جمهوری اسلامی ایران بر اساس مواضع اصولی خود، همواره خواهان حفظ صلح و امنیت منطقه خلیج فارس توسط کشورهای منطقه بوده است.

وی افزود: ما همواره از گفتگو برای دستیابی به نتایج ایجابی استقبال کرده و نگاهمان به مذاکره با عربستان مثبت است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: گفتگوهای دوجانبه ایران و عربستان سعودی از کانال های مناسب ادامه داشته است. ما به تداوم رایزنی ها برای حل و فصل همه اختلافات میان دو کشور متعهدیم و در صورتیکه نیازی برای ارتقا سطح گفتگوها احساس شد و مورد توافق قرار بگیرد، محدودیتی برای آن نداریم.

انتهای پیام/۲۸۰

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.