کد خبر : 67014
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳
-

متکی: آقای رئیسی؛ نامزد شماره یک شورای وحدت است

متکی: آقای رئیسی؛ نامزد شماره یک شورای وحدت است
سخنگوی شورای وحدت، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی را اولویت شماره یک این شورا برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری دانست.

به گزارش سورپرس، منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت در مصاحبه با خبرنگاران از مکاتبه با ده نامزد حائز شرایط بررسی در شورای وحدت خبر داد واین افراد را شامل اقایان رئیسی‏، رضایی، قالیباف، رستم قاسمی،ضرغامی، سعید محمد، سعید جلیلی، سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی، حسین دهقان و علی نیکزاد برشمرد.

وی افزود: در اجرای تصمیم هیأت عالی شورای وحدت ۱۰ نفر انتخاب شدند که برای آنان نامه فرستادیم و از آنان خواستیم رئوس برنامه‌ها و حداقل ۱۰ نفر از اعضای کابینه شان را معرفی کنند تا پس از دریافت پاسخ شان برای گفتگو با آنان برنامه ریزی کنیم.

وی گفت: در شورای وحدت دو تیم چند نفره تشکیل دادیم که یکی درباره برنامه و دیگری درباره اعضای کابینه داوطلبان ریاست جمهوری فعالیت می‌کنند و وقتی که داوطلبان گزارش خود را حضوری نیز ارائه می‌دهند این دو تیم، پرسش‌های تخصصی خود را درباره این دو محور از آنان می‌پرسند و پاسخ‌های آنان برای ما امکان ارزیابی به وجود می‌آورد تا بدانیم که در چه اولویتی قرار بگیرند.

متکی درباره روال حضور داوطلبان ده گانه در جلسات شورای وحدت افزود: به تازگی با آنان مکاتبه کردیم باید بررسی کنند؛ بعضی ممکن است برنامه نداشته یا گزارش آن را آماده نکرده باشند و یا برخی برنامه دارند، اما باید آن را استخراج کنند این ممکن است کمی زمان ببرد بنابراین ما به محض دریافت پاسخ‌ها، برنامه گفتگو با آنان را تنظیم می‌کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که تا زمان باقی مانده تا نام نویسی از داوطلبان، علاوه بر این ده نفر اگر افراد دیگری هم حائز شرایط باشند آیا به این لیست افزوده خواهند شد اظهار داشت: بله، اکنون هم منحصر به این ده نفر نیستیم، نامزد‌های دیگری هم هستند چه کسانی که اعلام حضور کردند چه اعلام حضور نکردند، اما در معرض هستند و آنان را می‌شناسیم که زمینه‌ها و ظرفیت‌ها را تا حد زیادی دارند بنابراین ممکن است این ده نفر افزایش یابد.

سخنگوی شورای وحدت درباره ساز و کار این شورا برای معرفی نامزد اصلح گفت: یکبار این کار را در شورای وحدت انجام دادیم که با توجه به سوابق و با نگاه به انتخابات ۹۶، گزینه اولویت دار شورای وحدت، جناب آقای رئیسی است.

شورای وحدت بر حمایت از آقای رئیسی اتفاق نظر دارد

متکی افزود: از ما پرسیدند که اگر آقای رئیسی اولویت شورای وحدت است چرا با دیگر داوطلبان گفتگو می‌کنیم که در پاسخ گفتیم ما هنوز مطمئن نیستیم که آقای رئیسی داوطلب می‌شود؛ باید مشخص شود؛ بنابراین، این مقدمات را برای شرایط ویژه انجام می‌دهیم و از شرایط ویژه این است که اگر آقای رئیسی نیاید چه کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا غیر از آقای رئیسی، اولویت‌های بعدی از میان داوطلبان ده گانه نیرو‌های انقلاب مشخص شده است تاکید کرد: ما فقط جناب آقای رئیسی را بررسی کردیم و بر حمایت از ایشان اتفاق نظر داریم و اگر وارد شود، شورای وحدت تمام قد با همه ظرفیتش در حمایت از او حرکت خواهد کرد.

سخنگوی شورای وحدت افزود: همین کاری که آغاز کردیم تا با این داوطلبان گفتگو کنیم برای تعیین اولویت‌های بعدی است.

نیروهای ارزشی باید به نامزد واحد برسند

متکی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا شورای وحدت و شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب برای معرفی نامزد اصلح، جداگانه اقدام می‌کنند یا مشترک اقدام خواهند کرد اظهار داشت: به لحاظ کلی، معتقدیم که اردوگاه‌های انتخاباتی در جریان ارزشی و انقلابی در نهایت باید به نامزد واحد برسند.

وی تصریح کرد: ما دو الگو برای انتخابات ریاست جمهوری داریم، الگوی ۹۲ و الگوی ۹۶. الگوی ۹۲، الگو و تجربه شکست خورده ماست، اما در الگوی ۹۶ اگر چه برنده انتخابات نشدیم، اما درس مهمی را توانستیم تمرین کنیم.

متکی افزود: این درس بزرگ این بود که همه نیرو‌های ارزشی، نامزد‌های مدنظرشان را با هم ادغام کنند تا به نامزد واحد برسند اتفاقی که در سال ۹۶ روی داد و زمینه شناخته شدن شخصیت آقای رئیسی را فراهم کرد.

کنار هم قرار گرفتن نیروها در عرصه انتخابات الزامی است

وی تاکید کرد: وقتی نگاه مان این باشد، شورای وحدت، شورای ائتلاف و جبهه پایداری باید همه تلاش شان این باشد که در کنار هم قرار گیریم، زیرا با کنار هم بودن، رسیدن به نامزد واحد را میسر می‌کند.

سخنگوی شورای وحدت گفت: اگر این نامزد واحد، آقای رئیسی باشد اگر کنار هم نیز قرار نگیریم حتی در ظرفیت‌های جدا جدا، همگان برای آقای رئیسی کار می‌کنیم، اما مشکل جایی است که احیاناً با احتمال یک در هزار، آقای رئیسی نیاید در آن صورت باید فکری کرد.

متکی افزود: اگر بنا باشد هر یک از اضلاع با کاندیدا‌های خودش وارد عرصه شود معلوم است که نتیجه را واگذار می‌کنیم.

وی تاکید کرد: اگر اکنون کنار هم قرار گرفتن شورای وحدت و شورای ائتلاف، کار پسندیده‌ای تلقی می‌شود در وضعی که آقای رئیسی وارد عرصه انتخابات نشود، کنار هم قرار گرفتن ما، کاری الزامی می‌شود.

تعیین نامزد نهایی با شاخص های رهبر معظم انقلاب

متکی همچنین در پاسخ به این پرسش که چقدر محتمل است که با جبهه پایداری و شورای ائتلاف به وحدت برسید گفت: ما برای یکی شدن با شورای ائتلاف بخشی از مذاکرات را انجام دادیم، اما راهبرد جبهه پایداری این است که در نهایت وارد میدان و ائتلاف می‌شود و تصمیم می‌گیرد که چگونه حرکت کند با این حال اگر آنان هم آمادگی داشته باشند هر سه مجموعه می‌توانند با هم گفتگو کنند.

سخنگوی شورای وحدت همچنین درباره شاخص‌های این شورا برای تعیین نامزد نهایی گفت: شاخص‌های ۸ گانه‌ای که رهبر معظم انقلاب اخیرا بیان فرمودند به اضافه پایبندی‌هایی که آنان باید به رهنمود‌های معظم له در ۳۰ سال اخیر داشته باشند.

وی گفت: در این ۳۰ سال، گنجینه عظیمی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب خطاب به همه دولت‌ها داریم از نقد کردن عملکرد‌ها گرفته تا بیان اشکالات، تبیین مسائل و قوت‌های آنان.

متکی افزود: در جلسات بعدی شورای وحدت، بیانات معظم له را استخراج و تدوین خواهیم کرد تا به عنوان پیمان نامه‌ای مدنظر کاندیدای نهایی قرار گیرد.

شاخص ها و نظرسنجی ها نقش کلیدی در تعیین نامزد نهایی دارند

وی همچنین درپاسخ به این پرسش که علاوه برشاخص‌ها، نظر سنجی‌ها چقدر در تعیین نامزد نهایی تعیین کننده است تاکید کرد: مطمئنا نامزدی می‌تواند بالا بیاید که اولاً شاخص‌ها را داشته باشد و دوماً از مقبولیت عامه بهره‌مند و صاحب رأی باشد بنابراین نظر سنجی‌ها نقش کلیدی و مهمی در این زمینه دارند.

متکی افزود: در این زمینه نظر سنجی‌های علمی، دارای چارچوب و دقیق باید انجام شود و شورای وحدت و مجموع اردوگاه‌های نیرو‌های ارزشی باید برای خودشان به طور مستقیم تشکیلات نظر سنجی راه اندازی کنند.

سخنگوی شورای وحدت همچنین درباره ساز و کار جلوگیری از وحدت شکنی؛ پس از معرفی نامزد نهایی گفت: هنوز درباره این موضوع صحبت نکردیم، اما نکته‌ای قابل بررسی است و در شورای وحدت آن را مطرح می‌کنیم.

 

انتهای پیام/۱۱۱

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.