کد خبر : 44795
تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴
-

لزوم توجه متولیان به موضوع کتاب در روزهای کرونایی

لزوم توجه متولیان به موضوع کتاب در روزهای کرونایی
افزایش قیمت و هزینه‌های چاپ کتاب در سالیان اخیر به ویژه افزایش قیمت کاغذ هم برای ناشرین و هم نویسندگان، خریداران و خوانندگان انواع کتاب چالش‌های اقتصادی به وجود آورده است.

گروه فرهنگی سورپرس: نام‌گذاری روزی در تقویم ملی کشورمان به نام روز کتاب و کتابخوانی که بیست و چهارم آبان ماه است، بهانه‌ای است برای آن که به سراغ این یار مهربان و رسانه‌ی قدیمی برویم. نباید فراموش کرد که خداوند از طریق ارسال کتب به انبیاء الهی با مردم سخن گفته است. از این حیث کتاب یکی از مقدس‌ترین رسانه‌های تاریخ بشریت است. کما اینکه در قرآن مجید به قلم و آنچه می‌نگارد سوگند یاد شده است که خود حکایت از تقدس این رسانه‌ی اصیل دارد.

افزایش قیمت و هزینه‌های چاپ کتاب در سالیان اخیر به ویژه افزایش قیمت کاغذ هم برای ناشرین و هم نویسندگان و خریداران و خوانندگان انواع کتاب چالش‌های اقتصادی به وجود آورده است.

شاید یکی از دلایلی که سرانه‌ی مطالعه‌ی کتاب در کشور ما نسبت به دیگر کشور‌ها پایین‌تر است، همین مساله‌ی اقتصادی باشد. در خوش بینانه‌ترین حالت کتاب‌ها بیش از دو هزار نسخه منتشر نمی‌شوند. با مقایسه‌ی این عدد با میزان افراد با سواد در کشورمان، متوجه عمق فاجعه در بحث کتاب می‌شویم. ضمن این که شیوع گسترده‌ی ویروس کرونا بازار کتاب بی رونق‌تر از گذشته هم شده است. اما سوال اصلی اینجاست که راه حل این موضوع چیست؟

انتشار نسخه‌های الکترونیک می‌تواند یکی از راه حل‌های این معضل باشد. خرید کتاب‌های الکترونیکی در فضای مجازی می‌تواند بهترین گزینه برای علاقمندان حوزه‌ی کتاب باشد. انتشاراتی‌ها با انتشار نسخه‌ی الکترونیک کتاب‌ها و فروش آن‌ها در فضای مجازی می‌توانند بدنه‌ی صنعت چاپ کتاب را به صورتی درمان و برای آینده واکسینه کنند.

یکی دیگر از راه‌های نشر کتب، انتشار نسخه‌های صوتی کتابهاست که البته در این مسیر رسانه‌ای به نام رادیو با امکاناتی که در دست دارد می‌تواند بسیار کارگر و مفید واقع شود. ضمن این که با این روش یعنی انتشار نسخه‌ی صوتی کتب، نابینایان هم می‌توانند از ادبیات روز کشور مستفیض شوند. انتشار نسخه‌ی بریل کتاب‌ها نیز می‌تواند یکی از راه‌های جذب مخاطبین نابینای این رسانه‌ی مکتوب باشد.

انتشاراتی‌ها با استفاده از تکنولوژی روز می‌توانند حتی در دوران سخت کرونا، بازار کتاب را همچنان داغ و حتی پر رونق‌تر از قبل نگه دارند. این بر عهده‌ی مدیران انتشاراتی هاست با به روز شدن و استفاده‌ی درست از تکنولوژی‌های روز دنیا، همچنان بازار کتاب را گرم نگه دارند و سلیقه‌ی مخاطب را در طول زمان بسنجند و بر مبنای آن به سوی آینده‌ی فرهنگی بهتر حرکت کنند.

اگر نهضت انتشار کتاب به صورت فایل‌های الکترونیک و صوتی شکل بگیرد، یقینا سرانه‌ی مطالعه و خوانش کتاب در ایران بالاتر می‌رود و نسلی که با دیوایس‌های الکترونیک بیشتر آشنایی دارد، از مطالعه‌ی کتاب بی بهره نمی‌ماند.

نباید فراموش کرد، انتشاراتی‌ها فقط متولیان چاپ و نشر کتاب نیستند بلکه بنگاه‌های رسانه‌ای هستند که وظیفه‌ی انتقال دانش از نسلی به نسل دیگر را بر عهده دارند. مدیران انتشاراتی‌ها باید به رسالتی که بر دوش می‌کشند، واقف باشند و سعی داشته باشند با سلیقه‌ی روز مخاطبین هماهنگ باشند و برای آینده برنامه ریزی کنند.

 

انتهای پیام/ ۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.