کد خبر : 1413
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۸
-

مبلغ یارانه افزایش خواهد یافت؟

مبلغ یارانه افزایش خواهد یافت؟
سخنگوی دولت جزئیات جدیدی از چتر یارانه‌ای برای ۱۸ میلیون خانوار را اعلام کرد و جامعه هدف این طرح را اقشار متوسط و ضعیف جامعه دانست که مجموعا پیش‌بینی می‌شود ۶۰ میلیون نفر را در برگیرد ولی سوال این است که این اصلاحات جدی چه تاثیری بر زندگی و درآمد خانوارها میگذارد؟ 

به گزارش سورپرس؛ به گفته علی ربیعی با اجرایی شدن این طرح پیش‌بینی می‌شود که قدرت خرید گروه‌های هدف در این شرایط بهبود یابد. بر اساس گفته‌های سخنگوی دولت، قرار است که این کمک‌ها از طریق کارت‌های بانکی صورت گیرد. به نظر می‌رسد با توجه به مهیا بودن زیرساخت‌های اعطای یارانه نقدی در گذشته، کمک‌های جدید نیز از این طریق به حساب سرپرست خانوارها واریز خواهد شد. همچنین به گفته ربیعی، با توجه به شرایط موجود، سیاست‌های حمایتی اثر تورمی محدودی خواهد داشت و اثری بر تغییر روند رشد نقدینگی نخواهد گذاشت. البته سخنگوی دولت، مکانیزم دقیق چتر حمایت جدید را مشخص نکرد؛ اما گفته می‌شود ارزش یارانه جدید در حدود ۴۰ هزار تومان خواهد بود. منابع طرح نیز به نظر می‌رسد از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی تامین شود. اطلاعات دریافتی حکایت از آن دارد که معیار شناسایی برای خانوارهای غیرمشمول یارانه جدید همان معیاری است که در حذف دهک‌های درآمدی به کار گرفته شده است.

البته برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که به یارانه افراد به میزان ۴۰ هزار تومان اضافه خواهد شد و همچنین امکان دارد که منابع این طرح از محل تغییر قیمت حامل‌های انرژی تامین شود. گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که این طرح در آینده‌ای نزدیک و پس از اصلاح قیمت بنزین اجرایی خواهد شد.

در مجموع به نظر می‌رسد که اگرچه جزئیات جدیدی درباره طرح حمایتی دولت اعلام شد، اما هنوز سه پرسش مهم در این‌خصوص مطرح است، نخست اینکه این کمک‌ها به چه میزان است و سهم این هفت دهک چگونه محاسبه خواهد شد؟ با توجه به فشار بودجه در زمان کاهش درآمدهای نفتی، این حمایت‌ها از چه منابعی صورت می‌گیرد؟ و سوال سوم اینکه اجرای این طرح از چه زمانی آغاز خواهد شد؟ 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.