کد خبر : 47680
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۹
-

قالیباف:

ما منتظریم تا دولت کاری انجام دهد

ما منتظریم تا دولت کاری انجام دهد
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: ما با درد گرانی آشنایی داریم و منتظریم دولت کاری انجام بدهد.

به گزارش سورپرس، محمد باقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی در گفتگوی تلویزیونی زنده ی رادیویی و تلویزیونی امشب(پنجشنبه) گفت: کسانی هستند که کارگر بوده و در این شرایط سخت با توجه به اینکه کارگر روزمزد هستند فرصت خرید نان پیدا نمی‌کنند و حتی برای خرید نان مشکل دارند.

او افزود: بیشتر این مشکلات ناشی از کسری بودجه است.

قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قانون گذاری و سیاست گذاری وظیفه مجلس است، گفت: در سیاست‌های کلان ما براساس قانون اساسی مکلف هستیم این سیاست‌ها را در قانون گذاری خود رعایت کنیم در غیر این صورت شورای نگهبان آن‌ها را مغایر با قانون اساسی می‌داند.
محمدباقر قالیباف افزود: در حقیقت ریل گذاری و تصویب قانون کار مجلس است و تطبیق دادن آیین نامه اجرایی قانون با قانون قبل از اجرا نیز بر عهده مجلس شورای اسلامی است.
وی با اشاره به اینکه در اجرا ما نباید دخالت کنیم، اضافه کرد: من هم خیلی تاکید دارم که این کار را انجام دهید.
رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که چگونه مجلس می‌خواهد تعادلی ایجاد کند که از یک طرف مردم حمایت معیشتی شوند و در کنار آن تورم کنترل گردد در عین حال به بودجه دولت هم فشار نیاید؟ گفت: اینکه خیلی از موضوعات نه تنها این موضوع در یک پارادوکسی هستند شکی نیست و نقش مدیریت اینجا اهمیت می‌یابد که بتواند این‌ها را باهم تنظیم و نقطه بهینه آن‌ها را پیدا کند.
قالیباف افزود: اکثر متخصصان مردم و همچنین نظرسنجی ها، سوء مدیریت و تحریم‌ها را مشکلات فعلی اقتصاد کشور می‌دانند.
وی گفت: در عین حال وضع سو مدیریت را از تاثیر تحریم‌ها بیشتر می‌دانند. ما در مجلس، دولت و تمام قوا و همه مدیران که تصمیم می‌گیرند و کار می‌کنند آمده ایم که مشکل را حل کنیم و این مشکلات قابل حل است.
قالیباف، عدم سازگاری دخل و خرج دولت را کسری بودجه عنوان کرد و گفت: ما باید منابع و مصارف خود را تنظیم کنیم یعنی هر زمان اگر ما کسری تراز عملیاتی نداشته باشیم و بین منابع و مصارف خود تراز برقرار شود در آن صورت کسری بودجه نخواهیم داشت.
وی با تاکید بر اینکه منابع تامینی برای بودجه باید منابعی پایدار باشند، افزود: تمام دنیا که دارای اقتصاد درستی هستند متکی به منابع پایدار هستند و منابع پایدار ما را مالیات و گمرکات تشکیل می‌دهد.
رئیس مجلس نفت و اوراق قرضه را جزو منابع پایدار کشور ندانست و گفت: کشوری سالم می‌تواند تراز عملیاتی اقتصاد خود را داشته باشد که تولید کشور به گونه‌ای حرکت کند و از قبال آن صادرات و واردات بتواند هزینه دولت را تامین کند و این اقتصاد، اقتصاد سالمی است که کسری بودجه ندارد.
آقای قالیباف همچنین با اشاره به اینکه مجلس و دولت باید درخصوص کسری بودجه واقع بین باشند، افزود: باید بپذیرند که این بخش از بودجه، کسری بودجه دارد.
وی گفت: زمانی که ما از منابع غیرپایدار می‌آوریم به عنوان مثال نفت یا اوراق قرضه در اینجا ما خیلی وقت‌ها نمی‌پذیریم و ما به طور شکلی این تراز را صفر نشان می‌دهیم.
رئیس مجلس با اشاره به کسری بودجه بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی بودجه در سال ۹۸ که از منابع غیرپایدار برای تامین آن استفاده شده است، افزود: برای تامین این کسری دولت یا از بانک‌ها قرض کرده یا اوراق فروخته است که در سال ۹۸ هم همین طور بوده و در سال ۹۹ نیز همین طور این کار را انجام می‌دهیم.
آقای قالیباف گفت: مجلس یازدهم برای کسری بودجه، جلوگیری از تورم و برای جلوگیری از گرانی‌ها و برای اصلاح شبکه تهیه و توزیع کالا در ۶ ماه گذشته برنامه منظمی را تنظیم کرده و اقداماتی را انجام داده است. هر اقدامی که ما در مجلس انجام می‌دهیم باید براساس چهار رویکرد مردمی سازی، شفاف سازی، هوشمندسازی و کارآمدسازی صورت گیرد و این‌ها در هر تصمیمی که ما می‌گیریم بسیار مهم هستند.
رئیس مجلس با اشاره به اینکه در موضوع کسری بودجه یک اقدام مهم این است که اول ما باید کسری بودجه را بپذیریم و زمانی که می‌پذیریم روش درستی را که این بودجه را به سمت بودجه پایدار ببرد، باید پیدا کنیم که یکی از این راه‌ها موضوع مالیات است.
آقای قالیباف همچنین درخصوص مالیات با اشاره به اینکه امروز وضعیت مالیاتی ما در کشور به شدت بهم ریخته است، گفت: حدود ۶۰۰ شرکت حقوقی، ۶۰۰ هزار مودی مالیاتی، حدود ۳ میلیون نفر در حوزه کسب و کار و ۳۲ هزار نفر هم ممیزی مالیاتی در کشور وجود دارد، اما تنها ۶۰ درصد همه حوزه امکانات مالیاتی فقط ۱۵ درصد مالیات را جمع می‌کنند.
وی افزود: یعنی مالیاتی که امسال در قانون ۱۷۰ هزار میلیارد تومان در قانون پیش بینی شده فقط ۲۷ تا ۲۸ هزار میلیارد تومان را جمع می‌کنند.

رئیس مجلس گفت: مردم قدرت خرید خود را از دست داده‌اند و بحث مسائل مدیریتی نیز در این میان دخیل است.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای در گفت‌وگوی زنده با مردم  افزود: ما در شبکه تهیه یعنی در تهیه، تأمین و توزیع در کشور دچار مشکلات جدی هستیم. این شبکه درستی نیست و این ریشه در حوزه سومدیریت دارد و در نظارت بر این‌ها دچار مشکل هستیم. به عنوان مثال در حال حاضر با همه شرایط سخت ارزی که داریم ارز ۴۲۰۰ تومان برای کالا‌های اساسی اختصاص می‌یابد یعنی تا ۲۷ مهر (در ۶ ماهه ابتدای سال) بیش از ۴ میلیارد دلار به اقلام اساسی ارز قطعی واگذار شده است، اما ما آثار این را در بیرون نمی‌بینیم. یعنی مرغ کیلویی ۲۸ هزار تومان شده و دیگر امروز پای مرغ به اندازه قیمت مرغ ۲ سال قبل شده است و مردم قدرت خرید خود را از دست داده‌اند این‌ها به ضعف‌های مدیریتی برمی‌گردد.
قالیباف در جای دیگری از سخنانش با اشاره سخنان ریاست جمهوری مبنی بر این که باید اجازه داد تا دستگاه دیپلماسی کارش را انجام بدهد گفت: ما هفت سال است که منتظریم تا دولت کاری انجام دهد. ما تمایل داریم تحریم‌ها در این دولت لغو شوند.
انتهای پیام/۱۱۱
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.