کد خبر : 8768
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۴
-

نگاهی به حرفهای نخست وزیر کانادا؛

ماجرا از کجا شروع شد آقای «ترودو»؟/ بنزین را چه کسی روی آتش ریخت

ماجرا از کجا شروع شد آقای «ترودو»؟/ بنزین را چه کسی روی آتش ریخت
نخست وزیر کانادا در اظهاراتی در خصوص سقوط هواپیمای اوکراینی، بروز این حادثه غم انگیز را در نتیجه شدت گرفتن تنش میان آمریکا و ایران دانست، اما اشاره ای به اینکه این وضعیت چگونه آغاز شد نکرد.

به گزارش سورپرس؛ «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا، بعد از حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران، برای ایرانی‌ها بویژه کاربران فضای مجازی تبدیل به چهره‌ای مهم شده و اغلب این کاربران اظهارات و اقدامات وی در خصوص قربانیان این حادثه را یا بصورت فیلم و یا بصورت مکتوب در فضای مجازی باز نشر می‌دهند.

ترودو که این روزها مشغول سر زدن به خانواده‌های قربانیان حادثه غم‌انگیز سقوط هواپیمای اوکراینی است در یکی از آخرین اظهارنظرهای خود دلیل وقوع این سانحه را تنش‌های میان آمریکا و ایران دانسته اما اشاره‌ای به اینکه چرا این تنش‌ها شکل گرفته و اینکه چه کسی و یا چه کشور یا کشورهایی سبب شدت گرفتن این تنش‌ها شده‌اند نکرده است.

ماجرا از کجا شروع شد؟

توافق برجام چه خوب چه بد بعد از حاصل شدن موجب شد تا تنش‌هایی که میان ایران و غرب بویژه آمریکا وجود داشت فروکش کند و طرفین به دنبال استفاده از این توافق بروند. این وضعیت تا زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا ادامه داشت.

ترامپ از همان ابتدا و حتی قبل از مشخص شدن پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، شمشیر خود را علیه ایران از رو بسته بود و به صراحت اعلام می‌کرد که در صورت رسیدن به کاخ سفید توافق برجام را پاره می‌کند.

ترامپ به این وعده خود عمل کرد و در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و بعد از خروج تحریم‌هایی که به موجب این توافق هسته‌ای از روی ایران برداشته شده بودند مجدداً به جای خود بازگشتند و این آغازی بود برای شدت گرفتن دوباره تنش‌ها میان آمریکا و ایران.

نخست وزیر کانادا می‌گوید دلیل اصلی سقوط این هواپیما تنش‌های میان ایران و آمریکا است، اما نکته مهمی که کمتر شخصیتی از مقامات کشورهای دیگر به آن اشاره می‌کند نقش ترامپ و همراهان جنگ طلبش در شدت گرفتن این تنش‌ها و رسیدن آن به نقطه انفجار هستند.

در واکنش به این اقدام آمریکا، ایران ابتدا به کشورهای اروپایی حاضر در برجام فرصت داد تا به تعهدات خود در این توافق عمل کنند اما تعلل این کشورها و بازی آنها با کلمات و دلخوش کردن به اینستکسی که هیچ وقت اجرایی نشد سبب شد تا نهایتاً تهران تصمیم خود برای کم کردن گام به گام تعهدات در برجام را در پیش بگیرد.

در این میان ترامپ که به تحریک تیم بی، به اقدامات ضد ایرانی خود افزوده بود هر روز به بهانه موضوعی بر شدت تنش‌های میان واشنگتن و تهران می‌افزود و تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع می‌کرد و در این میان کشورهای اروپایی با سکوت و گاه با همراهی با کاخ سفید بر شدت تنش‌ها می‌افزودند.

مواردی همچون حمایت صریح ترامپ و همراهانش از اغتشاشات سال ۹۶ ایران و همچنین اعتراضات آبان ۹۸ نمونه‌هایی کوچک از تلاش ترامپ برای شدت بخشیدن به تنش‌های میان آمریکا و ایران هستند.

اما چه شد که شدت که این تنش‌ها به نقطه انفجار رسید؟ به اعتقاد اغلب کارشناسان غربی اقدام ترامپ در صدور دستور ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، و عملی شدن این دستور در روز جمعه ۱۳ دی ماه، به نوعی چکاندن ماشه جنگ با ایران بود و بسیاری از این اقدام ناسنجیده به عنوان نقطه‌ای برای تغییر تاریخ و یا حتی آغاز جنگ جهانی سوم تعبیر می‌کردند.

در نتیجه این اقدام تروریستی رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای، از در پیش بودن انتقامی سخت خبر داد و در همین رابطه روز چهارشنبه ۱۸ دی ماه پایگاه عین الاسد عراق که در اختیار نظامیان آمریکایی است هدف حمله موشکی ایران قرار گرفت.

انتقام سخت ایران از آمریکا موجب شد تا منطقه در نوعی وضعیت هشدار قرار بگیرد و حفظ آمادگی برای مقابله با اقدامات دیوانه‌وار ترامپ موجب گشت تا ایران نیز در نوعی وضعیت آماده‌باش قرار بگیرد که نتیجه آن بروز خطای انسانی و شکل‌گیری حادثه تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی بود.

بله نخست وزیر کانادا راست می‌گوید و شاید دلیل اصلی سقوط این هواپیما تنش‌های میان ایران و آمریکا بوده باشد اما نکته مهمی که کمتر شخصیتی از مقامات کشورهای دیگر به آن اشاره می‌کند نقش ترامپ و همراهان جنگ طلبش در شدت گرفتن این تنش‌ها و رسیدن آن به نقطه انفجار هستند.

شاید این حادثه تلخ بتواند نقطه آغازی باشد برای مقامات کشورهای مختلف برای تصمیم‌گیری درباره اینکه آیا واقعاً خواستار کاهش تنش‌ها میان ایران و آمریکا هستند یا فقط در زبان و برای فرار کردن از زیر بار مسئولیت این حرف را می‌زنند.

کاهش تنش میان ایران و آمریکا نیازمند اقداماتی است که بدون شک این اقدامات باید از سوی کشورهای غربی انجام شود تا شاید اعتماد از دست رفته ایران به غرب به نوعی بازسازی شود.

انتهای پیام/۱۵۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.