کد خبر : 19941
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸
-

لزوم اعلام تغییرات زمانی و مکانی ورزشکاران به وادا در بحران کرونا

لزوم اعلام تغییرات زمانی و مکانی ورزشکاران به وادا در بحران کرونا
اگرچه به خاطر بحران کرونا فعالیت ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ایران برای نمونه‌گیری از ورزشکاران تعطیل است اما نمونه‌گیری سرزده ماموران «وادا» در خارج از محل تمرین و مسابقه به قوت خود باقی است.

به گزارش سورپرس؛ تعطیلی فراگیر فعالیت های ورزشی در ایران همچون دیگر کشورهای کرونا زده ادامه دارد. این بحران فعالیت ستاد مبارزه با دوپینگ در هر یک از کشورها را تحت تاثیر قرار داده به گونه ای که هفته هاست برای گرفتن تست از ورزشکاران و آنالیز آن اقدامی نمی شود چراکه نه اردویی در جریان است و نه مسابقه ای برگزار می شود تا افسران مبارزه با دوپینگ، با حضور در محل آنها اقدام به نمونه گیری کنند.

این محدودیتِ اجباریِ ایجاد شده شامل حال ماموران آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) هم می شود البته نه در همه حوزه های کاری آنها؛ کمااینکه این افراد در شرایط بحرانی ناشی از شیوع ویروس کرونا هم نمونه گیری از ورزشکاران در خارج از میدان مسابقه و تمرین را در برنامه دارند.

آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) که به عنوان متولی مبارزه با دوپینگ در تمام رشته ها و سطوح به حساب می آید، سال هاست که بانک اطلاعاتی ورزشکاران با بالاترین اولویت در سطح ملی را با هدف نمونه گیری متمرکز در حین مسابقات و خارج از آن، به عنوان بخشی از برنامه توزیع نمونه گیری خود پایه ریزی کرده است.

وادا طبق اطلاعاتی که از این دسته ورزشکاران دارد، اقدام به نمونه گیری سرزده از ورزشکاران موردنظر خود می کند. احسان حدادی پرتابگر دیسک کشورمان از جمله ورزشکاران ایران است که به خاطر قرار داشتن نامش در این فهرست، بارها با حضور یکباره ماموران وادا در محل مسابقه، تمرین و یا حتی محل اقامت و سکونتش مواجه شده است.

بر این اساس، ورزشکاران مورد تاکید وادا در کشورها و رشته های مختلف موظف هستند اطلاعات زمانی و مکانی خود را در «Registered Testing Pool – RTP» ثبت کرده و هرگونه تغییر و جابه جایی را هم در اولین فرصت اطلاع رسانی کنند. این مهم در شرایط کرونایی فعلی هم باید مورد توجه ورزشکاران باشد.

رضا سعیدی سخنگوی فدراسیون پزشکی ورزشس در این زمینه گفت: به خاطر تعطیل بودن مسابقات و اردوها، در عمل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ایران (نادو) نمی تواند اقدامی برای نمونه گیری از ورزشکاران داشته باشد اما این مسئله نباید باعث غفلت شود. به خصوص از سوی ورزشکارانی که «وادا» اطلاعات زمانی و مکانی آنها را در اختیار دارد.

وی تاکید کرد: درست است که انسداد مرزهای هوایی از راهکارهایی است که در بسیاری از کشورهای برای مقابله با کرونا اجرا می شود اما اینکه ماموران وادا بخواهند ورزشکار کشوری را در همین شرایط آنالیز کنند، اصلا دور از ذهن نیست. آنها به اقدام برای نمونه گیری در شرایط خاص و استثنایی بیشتر از تست دوپینگ در جریان مسابقه و اردو تاکید دارند.

سخنگوی فدراسیون پزشکی ورزش تاکید کرد: علاوه بر این، اطلاع رسانی به موقع از تغییر زمانی و مکانی، مورد تاکید آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ است. ورزشکاران ایرانی که در فهرست ویژه وادا قرار دارند نباید از این مسئله غفلت کنند حتی در این روزها که به خاطر کرونا جابه جایی زیادی نمی توانند داشته باشند. با این حال باید در نظر داشته باشند که موظف هستند کوچکترین تغییر در زمان و محل اقامت خود را هم به وادا اطلاع رسانی کنند تا بعدها به خاطر کوتاهی در همین زمینه، بازخواست نشوند.

انتهای پیام/ ۱۵۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.