کد خبر : 113781
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹
-

لزوم آغاز فصل نوینی از برنامه سازی خبری در تلویزیون

لزوم آغاز فصل نوینی از برنامه سازی خبری در تلویزیون
نسل جدیدی از شبکه های تلویزیونی خبری باید راه اندازی شوند تا با سبک و سیاق جدیدتر و به روزرسانی شده تری به انعکاس اخبار بپردازند.

گروه فرهنگی سورپرس – علی عبدالصمدی؛ خبر و اطلاع رسانی یکی از ارکان اصلی هر رسانه ی رسمی به شمار می رود بالاخص زمانی که این رسانه به انعکاس اخبار اختصاص داشته باشد. پوشش وقایع مهم خبری از جمله سخنرانی ها و گفت و گوهای مهم خبری از جمله برنامه هایی هستند که باید تحت پوشش رسانه های متعهد قرار گیرند. از مهم ترین ارکان در پوشش اخبار می توان به سرعت و وثوق خبر اشاره کره کرد.

شبکه ی خبر صدا و سیما تنها شبکه ی خبری – تلویزیونی فارسی زبان رسانه ی ملی به شمار می رود. لذا انعکاس و از آن مهم تر نحوه ی بازتاب اخبار و ارائه ی برنامه های تفسیری مهم ترین وظیفه و رسالت این شبکه ی ژورنالیستی به شمار می رود. انتظاری که مخاطبین و نیز مسئولین از تنها شبکه ی خبری فارسی زبان تلویزیون بیشتر از حد سایر رسانه های خبری در کشور است؛ علت اصلی آن احتمالا متحصر به فرد بود این شبکه است.

طی روزهای اخیر به روند پخش اخبار (مخصوصا درباره ی «سرعت» انتقال گزارشات) در این شبکه ی تلویزیونی نقدهای وارد شد. اکثرا این نقدها در خصوص عدم پوشش صحیح اخبار حوزه ی مقاومت در منطقه ی خاورمیانه و البته سایر موارد مهم خبری بود.

این کم کاری از سوی برخی کارشناسان حوزه ی رسانه در خبرگزاری های داخلی مورد نقد و بررسی قرار گرفت؛ رسانه ای که خود را مسئول و متعهد در قبال مسائل جبهه ی مقاومت در خاورمیانه و جهان اسلام می داند؛ قطع به یقین باید در انعکاس اخبار این حوزه همواره در حالت آماده باش باشد. شبکه ی خبر تلویزیون در گذشته نیز در بازتاب سریع و موثق برخی اخبار مهم حتی از رسانه های غیر رسمی (مثل شبکه های اجتماعی) جا مانده بود. به عنوان مثال وقتی خبر شهادت شهید فخری زاده در شبکه های اجتماعی دست به دست می شد، هنوز شبکه ی خبر این خبر را منتشر نکرده بود.

نباید از یاد برد که وثوق خبر در کنار سرعت انتقال آن به مخاطب از ارکان مهم خبر و اطلاع رسانی به شمار می رود. با توجه به انتقاداتی که به شبکه ی خبر تلویزیون در رابطه با این موضوع شده است، به نظر می رسد نسل جدیدی از شبکه های تلویزیونی خبری باید راه اندازی شوند تا با سبک و سیاق جدیدتر و به روزرسانی شده تری به انعکاس اخبار بپردازند. به این ترتیب فضای انحصاری شبکه ی خبر تبدیل به رقابتی رسانه ای خواهد شد و شاید از این طریق نسبت به سرعت و وثوق خبر اهتمام و توجه بیشتری بشود.

زبان فارسی و ۲۴ ساعته بودن از مهم ترین ویژگی های ظاهری این شبکه ی خبری می تواند باشد. شبکه ای شاید با توجه به سبک جدید برنامه سازی تلویزیون در سپهر رسانه ای جهان، پیشنهاد می شود، «ایران ۲۴» نام گذاری شود.

انتهای پیام/۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.