کد خبر : 3168
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰
-

منتظری در بازدید از ستاد انتخابات کشور:

قوه قضائیه به تخلفات انتخاباتی ورود می‌کند

قوه قضائیه به تخلفات انتخاباتی ورود می‌کند
دادستان کل کشورگفت: یکی از مهمترین مسائلی که در امر انتخابات باید مورد توجه قرار گیرد، مسئله سلامت انتخابات است.

به گزارش سورپرس، حجت الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در حاشیه ثبت نام یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز آخرین روز ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی است و بنده وظیفه خود دانستم که برای عرض خسته نباشید خدمت کسانی که سکاندار ثبت نام هستند، به اینجا بیاییم.

وی ادامه داد: امیدواریم تا آخرین مرحله ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی، روند ثبت‌نام با صحت و سلامت انجام شود.

دادستان کل کشور تصریح کرد: قطعا با توجه به جایگاه مهم و رفیع مجلس شورای اسلامی در نظام جمهوری اسلامی، انتخابات مجلس یکی از مهمترین انتخابات هاست و امیدوارم کسانی که در این انتخابات ثبت نام کرده‌اند و خودشان را در معرض انتخاب مردم قرار داده‌اند، با توجه به کثرت تعداد ثبت نام کنندگان، کسانی که در حقیقت مجموعه شرایط را در خودشان نمی‌بییند و برای آنکه کار مراحل انتخابات آسان‌تر انجام شود، خود آنها انصراف دهند تا تعداد قابل قبولی باشد و شورای نگهبان و همچنین هیئت های نظارت، کارشان را با کیفیت بهتر و بیشتری انجام دهند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین مسائلی که در امر انتخابات باید مورد توجه قرار گیرد، مسئله سلامت انتخابات است و امیدواریم  کسانی که در این انتخابات ثبت نام کرده اند خودشان اهتمام لازم را برای برگزاری یک انتخابات لازم داشته باشند تا نیروهای مسئول نخواهند در این زمینه ورود پیدا کنند.

حجت الاسلام منتظری با تاکید بر اینکه امر سلامت انتخابات بسیار مهم است، افزود: اعتماد مردم زمانی که جلب شود و مردم اگر سلامت روند انتخابات را ببینند، قطعا در تحکیم ارکان یک مجلس مقتدر بسیار اثرگذار و نقش آفرین خواهد بود.

دادستان کل کشور بیان کرد: قوه قضائیه در امر انتخابات وظیفه ای دارد که آن بحث استعلامات در دادستانی کل است و ستادهای پاسخدهی به استعلامات در حال انجام است و همکاران بنده در حال حاضر در دادستانی کل و از روز نخست ثبت نام انتخابات مشغول انجام وظیفه هستند و پس از پایان ثبت نام انتخابات وظیفه دارند که کلیه وظایف خود را در زمینه پاسخ به استعلامات را به مراکز مربوطه چون شورای نگهبان و هیئت نظارت اعلام کنند.

وی تصریح کرد: از ملت بزرگوار و عزیزمان که همیشه در صحنه بودند و هستند انتظار داریم که با حضور پرشور خود در نشست انتخابات بیفزایند و تلاش آنان بر این باشد تا یک مجلس مقتدر و مستقل و مجلسی در تراز نظام جمهوری اسلامی داشته باشیم و نقش مجلس در همه امور و در همه حوزه ها بی بدیل است و هر گاه مجلس مقتدر، مستقل و توانمند و کارا باشد، قطعا روال امور در کشور آسان تر خواهد شد.

حجت الاسلام منتظری با اشاره به روز دانشجو گفت: امروز ۱۶ آذر ماه روز دانشجو است و بنده در وهله اول لازم است که این روز را به همه دانشجویان و دانشگاهیان تبریک و تهنیت عرض کنم.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: خاستگاه روز شانزدهم آذر در حقیقت در راستای مبارزه با استکبار جهانی بوده است و تعداد دانشجویانی که در ۱۶ آذر به شهادت رسیدند، در ارتباط با مقابله با دخالت های نابجای استکبار جهانی و آمریکا در سرنوشت کشورمان بوده است و امیدواریم که دانشجویان این مسئله را همیشه مورد توجه قرار دهند که در این روز نمونه مبارزه خودشان را با هر گونه سلطه گری و استعمار خارجی نشان دهند.

وی بیان کرد: قطعا قوه قضائیه بر اساس وظایف و تکلیف قانونی که بر عهده دارد، در خصوص شکایت‌هایی که درباره روند انتخابات به قوه قضائیه داده می‌شود، ورود می کند و ما در سراسر کشور و در دادستانی ها، دادسراها و دادگاهها شعب خاصی را پیش بینی کرده ایم که هم به تخلفات انتخاباتی به سرعت رسیدگی شود و مسئولان و مامورانی که نظارت بر صحت انتخابات دارند، اگر تخلفی را مشاهده کرده، به قوه قضائیه منعکس می کنند و ما هم وظیفه داریم که در اولین فرصت با شعب ویژه ای که تشکیل داده ایم، به آن مسائل رسیدگی کنیم.

حجت الاسلام منتظری افزود: البته مرجع رسیدگی به برخی از شکایت ها، شورای نگهبان است اما آنچه که در حوزه قوه قضائیه است، با توجه به تشکیل شعب خاص امیدواریم که بتوانیم در اولین فرصت به این وظیفه قانونی خود را عمل کنیم.

آمار رسانه‌های خارجی از تعداد کشته‌شدگان حوادث اخیر با واقعیت متفاوت است

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا باید مرخصی زندانیان سیاسی به امضا دادستانی برسد گفت: خیر.

دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی درباره علت عدم اعلام تعداد بازداشت شدگان اعتراضات اخیر، اظهار داشت: پیش از این هم راجع به این موضوع صحبت کرده‌ام. بازداشتی‌های اخیر به دو الی سه دسته تقسیم می‌شوند، یک دسته افرادی بودند که بلافاصله بعد از تحقیقات جزئی آزاد شدند. اما دسته دیگر افرادی بودند که با قرارهای بسیار ساده همانند قرار کفالت و با التزام از زندان آزاد شدند. تعداد زیادی از آنها که قرائن و شواهد نشان می‌دهد که در صحنه اغتشاشات مرتکب جرائمی شدند، آن ها هنوز در بازداشت هستند.

حجت الاسلام منتظری گفت: ما امیدواریم با تدابیر اتخاذ شده در دستگاه قضایی این افراد نیز در اولین فرصت تعیین تکلیف شده و افرادی که امکان آزادیشان با قرار فراهم است آزاد شده و آن هایی که باید به دادگاه معرفی شوند کیفرخواستشان آماده شود.

وی تاکید کرد: تلاش دادستانی تسریع در روند این اقدامات است و امیدواریم با همکاری صورت گرفته با نیروی انتظامی و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی افرادی که باید به دادگاه معرفی شوند، این اقدام رخ دهد.

منتظری در ارتباط با علت عدم اعلام تعداد دقیق بازداشت شدگان گفت: دلیل این مسئله آن است که تعداد بازداشتی ها متغیر است بنابراین اگر امروز عددی اعلام کنم ممکن است منطبق با واقعیت نباشد.

دادستان کل کشور اظهار داشت: لذا ما به دو الی سه اصل مهم اشاره می کنیم. تلاش ما بر این است که کسانی که دارای تقصیر جزئی بودند آزاد شوند هرچند که بسیاری از آن‌ها آزاد شدند و افرادی که همچنان در بازداشت هستند کسانی هستند که تحقیقات درباره آن ها هنوز تمام نشده است.

وی بیان کرد: ما به نیروهای انتظامی اطلاعاتی و امنیتی تاکید کردیم که تلاش های لازم برای پایان تحقیقات این افراد را انجام دهند، اینگونه مسائل مستلزم پایان تحقیقات چه در ارتباط با تبرئه شدن آن ها و چه در ارتباط با اعلام جرم علیه آن ها است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر تعداد کشته شدگان که متغیر نیست چرا آمار آن اعلام نمی شود، گفت: خدا به همراهتان.

دادستان کل کشور درباره این سوال که مردم سوال دارند چرا تعداد کشته شدگان اعلام نمی شود،  پاسخ داد: مردم به شما نمایندگی دادند؟ به سلامت. من چون اطلاع دقیق ندارم نمی توانم اعلام کنم. شما اصرار می کنید ولی من اطلاع دقیقی ندارم، فقط می گویم آمار و ارقامی که بنگاه‌های خبری خارج از کشور اعلام می کنند با واقعیت خیلی متفاوت است.

انتهای پیام/ ۱۵۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.