کد خبر : 107156
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۳
-

قانون توزیع عادلانه آب در بخش کشاورزی اجرا نمی شود

قانون توزیع عادلانه آب در بخش کشاورزی اجرا نمی شود
یک کارشناس بخش کشاورزی بااشاره به این که قانون توزیع عادلانه آب مصوب سال 1361 اجرا نمی شود، گفت: داشتن آمار و داده های دقیق از وضعیت بخش کشاورزی (تولید، مصرف و صادرات) یکی از زیرساخت های اجرای طرح الگوی کشت است، اما به دلیل ضعف آماری در کشور، اجرای برنامه ها با مشکل مواجه شده است.

به گزارش گروه اقتصادی سورپرس، سیدجعفر حسینی در گفتگو با اخبار سبز کشاورزی اظهار داشت: مرحله اول داشتن آمارهای دقیق و آمایش سرزمینی است و تا این دو مورد را نداشته باشیم، به موفقیت دست نخواهیم یافت.

وی در پاسخ به این که اجرای الگوی کشت چه تأثیری در تنظیم بازار محصولات کشاورزی دارد، گفت: اگر بتوانیم این طرح را اجرا کنیم، هم منابع آبی و خاکی حفظ می شود و هم پایداری بخش کشاورزی رقم می خورد. همچنین تولید مازاد محصول و کاهش قیمت ها مدیریت می شود که این امر در معیشت کشاورزان موثر است و سبب رونق صادرات هم می شود.

آب فروشی در کشور تعطیل شود

حسینی با اشاره به این که حفظ منابع آبی در بحران خشک­سالی ضروری است، اظهار داشت: نگاه مدیریت کشور در حوزه آب باید واقعی و بر مبنای وضعیت منابع باشد. نگاه درآمدزایی به آب و آب فروشی هم باید در کشور تعطیل و قوانین حوزه آب به دقت رعایت شود.

این کارشناس بخش کشاورزی گفت: در قانون توزیع عادلانه آب مصوب سال ۱۳۶۱ آمده که آب باید به صورت حجمی توزیع شود که هنوز این مهم رعایت نمی شود. وقتی توزیع آب حجمی نباشد، یعنی قدر آب را نمی دانیم و صرفاً به دنبال تولید محصول هستیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا نگاه علمی در وزارت جهاد کشاورزی نسبت به آب وجود دارد یا خیر، تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی متولی تولید است و وزارت نیرو باید در چارچوب سیاست های وزارت جهاد حرکت کند، اما وزارت نیرو در حوزه آب کم کاری می کند.

نگاه دولت باید به بخش خصوصی باشد

حسینی در پایان گفت: نگاه دولت باید به بخش خصوصی باشد و خود به عنوان ناظر فعالیت کند. همچنین دولت باید با برنامه ریزی مدون برای استخراج آمار، تدوین سیاست ها و تعیین خط مشی ها الگوی کشت را هرچه زودتر برای رشد بخش کشاورزی و معیشت کشاورزان اجرا کند.

انتهای پیام/۳۳۳

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.