کد خبر : 11461
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۹:۴۹
-

عوارض اعتیاد به اینترنت چیست؟

عوارض اعتیاد به اینترنت چیست؟
عوارض اعتیاد به اینترنت چیست؟ چه کسی معتاد به اینترنت نامیده می‌شود؟ اعتیاد اینترنتی چه نشانه‌هایی دارد و چگونه می‌توانیم آن را تشخیص دهیم؟

به گزارش سورپرس؛ بی شک رشد روزافزون اینترنت فواید و اهمیت بسیار زیادی دارد، اما دسترسی خیلی سریع و گسترش این فناوری خود باعث به وجود آمدن مشکلاتی همچون استفاده افراطی افراد از اینترنت و اعتیاد به آن شده است. به علاوه علائم و نشانه‌های مشخصی وجود دارند که با توجه به آن‌ها می‌توان اعتیاد اینترنتی را در افراد تشخیص داد. علاوه بر این علائم، مشاهده پیامدهایی که زندگی فرد معتاد را درگیر می‌کند نیز در تشخیص اعتیاد کمک کننده است. در ادامه به بررسی اعتیاد به اینترنت، علائم و پیامد‌های آن می‌پردازیم.

اعتیاد به اینترنت

به همان میزان که اینترنت گسترش پیدا می‌کند و بیشتر در معرض استفاده قرار می‌گیرد، بیشتر نیز می‌تواند باعث ایجاد اختلال در عملکرد افراد شود. استفاده بیش از حد و افراطی از اینترنت باعث بروز پدیده‌ای به نام «اعتیاد به اینترنت» شده است. اعتیاد به اینترنت یا وابستگی رفتاری به اینترنت صرف نظر از این که آن را یک آسیب روانی یا معضل اجتماعی بدانیم پدیده‌ای است مزمن، فراگیر و عودکننده که با صدمات جدی جسمانی، مالی، خانوادگی، اجتماعی و روانی همراه است. عوارض اعتیاد به اینترنت تمام جنبه‌های زندگی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای کسب اطلاعات در زمینه انواع اعتیاد به اینترنت کلیک کنید.

علائم اعتیاد به اینترنت
افرادی که به اینترنت اعتیاد دارند، هزینه روزافزون زیادی برای حضور هر روزه خود در اینترنت صرف می‌کنند، زمانی که در تماس با اینترنت نیستند، دچار احساس و هیجانات ناخوشایندی مانند اضطراب، افسردگی و مانند آن می‌شوند و بعد از مدتی نسبت به اثرات ناخوشایندی که اینترنت بر زندگی آن‌ها می‌گذارد، عادت می‌کنند مانند؛ عقب افتادن از کارهای روزانه‌ی خود. برای کسب اطلاعات بیشتر از افسردگی کلیک کنید. به طور کلی می‌توان از مؤلفه‌ها و علائم اعتیاد به اینترنت به موارد زیر اشاره داشت:

گذارندن زمان بیش از حد در اینترنت
مشغولیت ذهنی بیش از حد برای استفاده از اینترنت
ناتوانی در کنترل کردن میزان استفاده خود از اینترنت
کاهش فعالیت‌ها مهم اجتماعی، تحصیلی و خانوادگی فرد و بی توجهی نسبت به آن‌ها
استمرار انجام رفتار، علیرغم آگاهی از اثرات منفی انجام آن رفتار بر مسائل روانی، اجتماعی، مالی و جسمی
به وجود آمدن «سندرم تحمل» در اعتیاد به اینترنت
بی قرار بودن در زمان عدم دسترسی به اینترنت
افرادی که به اینترنت اعتیاد دارند، روزانه ۸ تا ۱۰ ساعت خود را به فعالیت‌های غیر ضروری و غیر سودمند در اینترنت سپری می‌کنند و نمی‌توانند زمان استفاده از اینترنت را مدیریت کنند. این افراد زمانی که مشغول استفاده نباشند، بی قرار می‌شوند و دائما در حال فکر کردن به این هستند که هرچه سریع‌تر بتوانند به اینترنت دست پیدا کنند. فرد بعد از هر بار استفاده از اینترنت، برای آنکه بتواند به لذت مشابه با دفعات قبل دست پیدا کند باید میزان مصرف خود را بالا ببرد، اصطلاحا در فرد «تحمل» ایجاد شده است.

عوارض و پیامد‌های اعتیاد به اینترنت

اعتیاد به اینترنت، مانند هر اعتیاد دیگری می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به زندگی فرد مبتلا بزند. در ادامه به مهم‌ترین این پیامد‌ها اشاره می‌شود:

۱٫ عوارض و پیامد‌های جسمانی اعتیاد به اینترنت

مشکلات جسمانی مانند کم خوابی، چاقی، عدم رعایت بهداشت شخصی، عدم تمرکز، خشکی چشم درد ناحیه کمر و دست از پیامد‌های جسمانی اعتیاد به اینترنت هستند.

۲٫ پیامد‌های روان شناختی
از جمله پیامد‌های روانشناختی می‌توان به انزوای اجتماعی، انزوا و پرخاشگری اشاره کرد. علاوه بر این چون که افراد معمولا در فضای مجازی هویت اصلی خود را بروز نمی‌دهند، این تظاهر و عدم صداقت می‌تواند آسیب‌های جدی به شخصیت فرد وارد نماید.

۳٫ عوارض و پیامد‌های ارتباطی اعتیاد به اینترنت
دور شدن و عدم برقرای روابط صمیمانه با اعضای خانواده و از دست دادن روابط عاطفی پیامد‌های جبران ناپذیری است که فرد معتاد به اینترنت آن را تجربه می‌کند.

۴٫ پیامد‌های شغلی
افرادی معتاد زمان بسیار زیادی را درگیر استفاده از اینترنت هستند در نتیجه وقتی ندارند تا آن را به شغل خود اختصاص دهند. در نتیجه علاوه بر اینکه شغل خود را از دست می‌دهند، در مضیقه مالی شدیدی قرار می‌گیرند.

۵٫ عوارض و پیامد‌های تحصیلی اعتیاد به اینترنت

اعتیاد به اینترنت باعث می‌شود تا فرد معتاد نتواند وظایف تحصیلی خود را انجام دهد. این مسئله باعث می‌شود تا فرد در مدرسه یا دانشگاه دچار مشکلات عمده‌ای شود. علاوه بر این چون فرد نمی‌تواند مواد آموزشی را به درستی یاد بگیرد، در کسب مهارت و یافتن شغل در آینده به مشکل بر می‌خورد. اعتیاد به اینترنت برای کودکان و نوجوانان گاه با افت شدیدی تحصیلی همراه است. توجه کنید که در صورت شدید بودن پیامدها لازم است خانواده‌ها از مشاوره ترک اعتیاد استفاده کنند و راه‌حل‌های کنترلی را به شیوه‌ای مناسب برای فرزندان خود به کار بگیرند.

۶٫ پیامد‌های اجتماعی
بعضی از انواع اعتیاد اینترنتی جرم محسوب می‌شوند مانند اعتیاد به قمار یا محتوای غیر اخلاقی. فردی که درگیر این اعتیاد است می‌تواند دارای سابقه کیفری شود که این مساله در زندگی فرد مشکلات فراوانی را به وجود خواهد آورد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اعتیاد به قمار کلیک کنید.

عوارض اعتیاد به اینترنت | اینترنت همچون شمشیری دو لبه
اینترنت دارای فواید و اهمیتی غیر قابل انکار است. بنابراین فناوری نیست که بتوان آن را از زندگی افراد خارج کرده و آن‌ها را از این فناوری در حال گسترش محروم کرد. از طرفی دیگر با توجه به شیوع بی حد آن و آسیب‌هایی که این تکنولوژی بر جنبه‌های مختلف فردی، خانوادگی، اجتماعی افراد می‌زند، باید به فکر راه‌حل‌های پیشگیرانه و درمانی بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد راه‌های پیشگیری از اعتیاد به اینترنت کلیک کنید.
به نظر می‌رسد بهترین راه حل ممکن، افزایش آگاهی نسبت به مضرات استفاده مفرط از اینترنت و پیش گیری از اعتیاد به اینترنت است. استفاده مفرط از هر وسیله‌ای خطر ساز است و بهتر است میزان تعادل در آن را رعایت کرد. توصیه می‌کنیم برای اطلاع از دیگر مواد اعتیادآور کلیک کنید.

درمان و کاهش عوارض اعتیاد به اینترنت
در مرحله اول لازم است اعتیاد خود را به صورت یک مشکل بپذیرید و آن را انکار نکنید؛ قبول کنید که در حال آسیب رساندن به خود هستید. قدم بعدی می‌تواند کشف علت‌های استفاده زیادی از اینترنت باشد. در خود جستجو کنید و علل اصلی را بیابید. برای مثال ممکن است افرادی که به اینترنت اعتیاد دارند، از اعتماد به نفس کافی برای رویارویی واقعی با افراد نداشته‌باشند و از طریق فضای مجازی با دیگران ارتباط بگیرند. عوارض و پیامدهای اعتیاد به اینترنت را به یاد داشته‌باشید. بهترین کار این است که زمان استفاده خود از اینترنت را کاهش دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد درمان اعتیاد به اینترنت کلیک کنید.

سؤالات متداول
عوارض اعتیاد به فضای مجازی چیست؟

استفاده بیش از حد از فضای مجازی، عوارضی همچون دوری از اجتماع و فاصله گرفتن از دیگران را در بر دارد. فضای مجازی در بسیاری موارد باعث ایجاد شخصیت خود بزرگ‌بینی و خودشیفتگی در افراد می‌شود.

انتهای پیام/ ۱۵۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.