کد خبر : 48791
تاریخ انتشار : جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲
-

علی دایی و راهی سخت برای ایرانیان!

علی دایی و راهی سخت برای ایرانیان!
نشریه کیکر در حالی خبر از تمایل به همکاری باشگاه اورتون انگلیس با علی دایی داده که تاکنون کمتر ایرانی‌ای توانسته در سطح اول فوتبال دنیا در سمتی به غیر از بازیکن حضور داشته باشد.

به گزارش گروه ورزشی سورپرس، لژیونرها در فوتبال ایران همیشه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند و حتی سرمربیان تیم‌ملی در برخی موارد آمارهای خوب داخلی را نادیده می‌گیرند و فرصت بازی در تیم‌ملی را به بازیکن هم‌پستی که در اروپا بازی می‌کند، می‌دهد. لژیونرها معمولا توانسته‌اند توانایی‌هایشان را در فوتبال ایران به اثبات برسانند و برای بازی در لیگی باکیفیت‌تر و کسب تجارب بیشتر به کشوری دیگر رفته‌اند؛ البته این موضوع تنها برای مواردی که به کشورهای صاحب فوتبال رفته‌اند، صدق می‌کند.

فوتبال ایران در برهه‌های زمانی مختلف بازیکنان لژیونری داشته که با کیفیتشان توانسته‌اند به سطح بالایی از فوتبال برسند، مانند علی دایی، مهدی مهدوی‌کیا، آندرانیک تیموریان، جواد نکونام، وحید هاشمیان، علیرضا جهانبخش و …. با این حال هیچوقت مربیان ایرانی نتوانستند به اندازه بازیکنان، لژیونرهای خوبی باشند و باید به سختی در بین آن‌ها موارد استثنا پیدا کرد.

در این بین اما نام علی دایی از سوی نشریه معتبر کیکر آلمان برای همکاری با باشگاه اورتون، یکی از باشگاه‌های متمول و حاضر در لیگ برتر انگلیس مطرح شده است؛ همکاری‌ که هنوز ابعادش مشخص نیست اما در صورت تحقق، اتفاق بزرگی برای فوتبال ایران محسوب می‌شود.

در این گزارش سعی شده که به تمام ایرانی‌هایی که توانسته‌اند در خارج از فوتبال ایران به عنوان مربی فعالیت کنند، پرداخته شود که در ادامه می‌خوانید:

الکساندر نوری

نوری هیچوقت در فوتبال ایران فعالیت نداشته و در آلمان زندگی کرده است اما او به عنوان یک ایرانی توانست در بوندسلیگای یک آلمان به عنوان سرمربی حضور پیدا کند. او در فصل ۲۰۱۷-۲۰۱۶ پس از اخراج اسکریپنیک از سمت سرمربی‌گری وردربرمن به جای او روی کار آمد و توانست با کسب نتایج قابل قبول، وردربرمن بحران‌زده را در بوندسلیگا نگه دارد. نوری فصل بعد سرمربی انگولشتات در بوندسلیگای دو شد اما پس از هشت بازی و بدون کسب پیروزی از سمتش اخراج شد.

او فصل پیش دستیار کلینزمن در هرتابرلین بود و پس از اخراج کلینزمن به عنوان سرمربی موقت روی نیمکت هرتا نشست. نوری تاکنون تنها ایرانی‌ است که توانسته در لیگ‌های معتبر اروپایی به عنوان سرمربی حضور داشته باشد.

حشمت مهاجرانی

حشمت مهاجرانی یکی از بهترین مربیان ملی فوتبال ایران است که توانسته با تیم‌ملی به جام جهانی ۱۹۷۸ و یک چهارم نهایی المپیک ۱۹۷۶ برسد. او پس از انقلاب به امارات رفت و هدایت الشعب را برعهده گرفت و پس از آن سرمربی تیم‌ملی امارات شد.

مهاجرانی درباره حضور در امارات می‌گوید: بعد از انقلاب به امارات آمدم و کار خود را با باشگاهی در شارجه به نام الشعب آغاز کردم که این باشگاه حتی زمین تمرین هم نداشت و من تیم را در خیابان تمرین می‌دادم. با این حال تیم ما همراه با تیم الاهلی که حسن روشن و حسن نظری را با خود داشت به فینال مسابقات راه پیدا کرد. در همان زمان بود که پیشنهاد مربیگری تیم ملی امارات به من داده شد که پس از فسخ قرارداد “دان ربی” مربی سابق تیم ملی فوتبال انگلیس، من به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال امارات انتخاب شدم. کار خود را با جوانان ۱۶–۱۷ ساله آغاز کردم که بلافاصله در همان سال اول قهرمان جوانان غرب آسیا شدیم و بعدها همین تیم، شاید به اضافه یکی دو بازیکن دیگر به جام جهانی فوتبال ۱۹۹۰ ایتالیا راه پیدا کرد.

مهاجرانی بعدها هدایت تیم‌ملی عمان و الاهلی قطر را هم برعهده گرفت.

افشین قطبی

ایرانیان قبل از این که قطبی را به عنوان سرمربی پرسپولیس قهرمان بشناسند، او را به عنوان دستیار گاس هیدینگ بزرگ در تیم‌ملی کره‌جنوبی می‌شناختند. قطبی سابقه کار در آمریکا، کره‌جنوبی، تایلند و ژاپن را داشته و شاید هیچ ایرانی مثل او در این تعداد کشور مختلف فعالیت مربی‌گری نداشته است.

امید نمازی

نمازی از همان ابتدا فعالیت مربی‌گری‌اش را در آمریکا آغاز کرد و سال ۸۹ به عنوان دستیار تنباکوویچ در استیل‌آذین پرستاره به ایران آمد. او پس از ناکامی در استیل‌آذین به عنوان دستیار کی‌روش در تیم‌ملی ایران انتخاب شد اما پس از صعود ایران به جام جهانی ۲۰۱۴ به آمریکا برگشت و به عنوان دستیار در تیم‌ملی فوتبال زنان آمریکا فعالیت کرد. نمازی در سال‌های اخیر در تیم‌های پایه آمریکا فعالیت داشته است.

ناصر حجازی

دروازه‌بان اسطوره‌ای فوتبال ایران پس از آغاز دوران مربی‌گری‌اش در استقلال به بنگلادش رفت و هدایت محمدان بنگلادش را برعهده گرفت. او با این تیم توانست نتایج خوبی کسب کند و در جام باشگاه‌های آسیا با پیروزی مقابل پرسپولیس به یک چهارم نهایی این رقابت‌ها برسد.

عباس رضوی

رضوی را می‌توان در جرگه مربیان بازیکن‌ساز قرار داد که در هر کشور و تیمی حضور داشته به دنبال پرورش جوانان بوده است. او در کشورهای مجارستان، سوئد و امارات کار کرده و توانسته با تیم جوانان واشاش مجارستان به عنوان قهرمانی جام یوفا برسد.

منصور پورحیدری

پورحیدری یکی از پرافتخارترین فوتبالی‌های ایران است که هم به عنوان بازیکن و هم به عنوان مربی توانسته به عنوان قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا برسد. او سال ۶۱-۱۳۶۰ برای یک فصل در فوتبال امارات حضور داشت و مربی الاهلی بود.

وحید هاشمیان

هاشمیان پیش از حضور در تیم‌ملی فوتبال ایران، به عنوان تمرین دهنده و دستیار در تیم‌های پایه هامبورگ حضور داشته است.

مهدی مهدوی‌کیا

او هم مانند هاشمیان به عنوان دستیار در آکادمی باشگاه هامبورگ فعالیت داشته است.

فریدون زندی

زندی پس از حضور مقطعی در سن‌پائولی آلمان در حال حاضر به عنوان دستیار در تیم دینامو درستن حضور دارد که امسال به بوندسلیگای ۳ سقوط کرده است.

فرهاد مجیدی

مجیدی دوران مربی‌گری‌اش را با دستیاری در تیم زیر ۱۵ ساله‌های اسپانیول آغاز کرد.

داریوش یزدانی

بازیکن اسبق تیم‌ملی و استقلال نزدیک به ۱۰ سال است که در فوتبال آمریکا مربی‌گری می‌کند. او بیشتر در رده‌های پایه فعالیت دارد.

اصغر شرفی

شرفی یکی از دستیاران مهاجرانی در تیم‌ملی بود که پس از استعفای مهاجرانی، او هم از سمتش کناره‌گیری کرد. او در دهه ۸۰ که باشگاه استرادای اسلواکی به اسپانسری ایرانی‌ها مدیریت می‌شد، در این تیم مربی‌گری کرد.

همایون شاهرخی

او که حتی برهه‌ای هدایت تیم‌ملی ایران را برعهده داشت، سال ۱۳۷۶ به عنوان سرمربی تیم‌ملی عمان انتخاب شد.

جلال طالبی

سرمربی تیم‌ملی در جام جهانی ۹۸ و جام ملت‌های ۲۰۰۰ در سال‌های قبل و بعد از تیم‌ملی سابقه مربی‌گری در کشورهای امارات، سنگاپور، اندونزی و سوریه را داشته است.

حسن حبیبی

سرمربی سال‌های دور تیم‌ملی فصل ۶۶-۱۳۶۵ سرمربی الاهلی امارت بوده است.

ابراهیم قاسم‌پور

سرمربی اسبق تیم‌ملی فوتبال امید ایران در مقاطع مختلف در کشور امارات به عنوان سرمربی فعالیت کرد که بیشتر آن در تیم حتا بوده است.

اردشیر پورنعمت

او که از مدرسان باسابقه AFC بوده، برای یک دوره تحقیقاتی درباره فوتبال نوجوانان در کشورهای ویتنام، تایلند، کره شمالی، کره جنوبی، هند، پاکستان و سریلانکا مربی‌گری کرده است.

محمود ابراهیم‌زاده

ابراهیم‌زاده که سابقه بازی برای ولفسبورگ آلمان را در کارنامه‌اش دارد، هیچ‌گاه به عنوان مربی فعالیت نکرد و بیشتر در بخش‌های مدیریتی حضور داشت. او رئیس آکادمی باشگاه میلان در کشور آمریکا بود و چندین پروژه موفق دیگر را هم با آکادمی‌های باشگاه‌های بزرگ دنیا انجام داد. شاید بتوان گفت که ابراهیم‌زاده موفق‌ترین لژیونر ایرانی در عرصه‌ای غیر از بازیکنی است.

عبدالعلی چنگیز

چنگیز در حال حاضر در فوتبال امارات فعالیت دارد و سابقه مدیریت آکادمی باشگاه العین را در کارنامه‌اش دارد.

علی ربانی

مربی بدنساز فصل گذشته استقلال سابقه حضور در تیم اسپورتینگ لیسبون را در کارنامه‌اش دارد.

ابوذر نوغانی

نوغانی از مربیان جوان ایرانی است که در کشورهای ولز و پرتغال فعالیت کرده است. او در تیم زیر ۲۳ ساله‌های کاردیف ولز، اتلتیکو و الهاننسه پرتغال فعالیت مربی‌گری داشته است.

پژواک کرمپور

سرمربی کنونی نود ارومیه سابقه سرمربی‌گری در تیم‌های رده‌پایین فوتبال آلمان را داشته است.

بهزاد داداش‌زاده

داداش‌زاده که در دوران بازی‌گری‌اش هم برای استقلال و هم برای پرسپولیس به میدان رفته بود در اواخر دوران بازی‌گری‌اش به فوتبال ساحلی رو آورد و به همین دلیل در برهه‌ای هدایت تیم‌ملی فوتبال ساحلی لبنان را برعهده داشت.

حسین شمس

شمس که یکی از مربیان مطرح فوتسال دنیا محسوب می‌شود، در ابتدا فوتبالیست حساب می‌شد اما در ادامه به فوتسال رو آورد. او سابقه سرمربی‌گری در تیم‌های ملی فوتبال قطر، بحرین، لبنان و فیلیپین را در کارنامه‌اش دارد.

بهمن فروتن

فروتن دوره‌های مربی‌گری‌اش را در کشور آلمان گذراند و در همان کشور سرمربی چند تیم در لیگ‌های منطقه‌ای شد و توانست آن‌ها را به لیگ‌های بالاتر بیاورد اما هیچوقت نتوانست در سطح اول فوتبال آلمان مربی‌گری کند و به همین دلیل مدرس فدراسیون فوتبال این کشور شد.

مهدی علی

سرمربی موفق امارات در جام ملت‌های ۲۰۱۵ اصلیتی ایرانی دارد.

احمد طوسی

طوسی حدود ۲۰ سال است که در تیم‌های دانشگاهی آمریکا مربی‌گری می‌کند. او در برهه‌های مختلف در صنعت نفت آبادان، راه‌آهن و تیم‌ملی ایران مربی‌گری کرده است.

رجب فرامرزی

او که سابقه مربی‌گری در تیم‌های پرسپولیس و بانک ملی را در کارنامه‌اش دارد، در رده‌های پایه با فدراسیون فوتبال آلمان همکاری می‌کند.

کریم قنبری

قنبری پس از این که به همراه سپاهانِ بوناچیچ به عنوان نایب قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا رسیدند، به همراه این مربی به النصر امارات رفت و دستیار بوناچیچ در این تیم بود.

اکبر محمدی

مدیرعامل حال حاضر باشگاه پیکان سال ۲۰۱۳ و به مدت یک سال به عنوان سرمربی در تیم‌ملی فوتبال زیر ۲۱ سال تاجیکستان حضور داشت.

علیرضا مرزبان

دستیار حال حاضر محرم نویدکیا در تیم سپاهان، مربی‌گری را در لیگ‌های سطح پایین آلمان آغاز کرد. او همچنین در تیم استرادای اسلواکی و تیم‌ملی مونته نگرو دستیار زلاتکو کرانچار بوده است.

امید علی دفتری

از دستیار امسال فکری رزومه مشخصی در دسترس نیست، از طرفی گفته می‌شود که او با باشگاه والنسیا همکاری داشته و از طرف دیگر گفته می‌شود که او مربی تیم زیر ۱۴ ساله‌ها در مدرسه فوتبال حسن نظری (بازیکن اسبق استقلال) در آمریکا بوده است.

جمشید نصیری

او حد فاصل سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳ در کشورهای هند و بنگلادش سرمربی‌ بوده است.

امیر راشدی

این مربی در تیم‌های آکادمی فوتبال فنلاند فعالیت دارد.

به گزارش ایسنا، رزومه مربیان ایران به عنوان لژیونر نشان می‌دهد که آن‌ها نتوانسته‌اند به اندازه بازیکنان ایرانی در سطح اول فوتبال دنیا خودی نشان دهند و اگر موفقیتی بوده در کشورهای ضعیف از نظر فوتبالی رخ داده است اما احتمال حضور علی دایی در اورتون این فرصت را برای فوتبال ایران فراهم می‌کند تا در این عرصه‌ هم بتواند خودی نشان دهد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ ۱۲۳

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.