کد خبر : 108335
تاریخ انتشار : جمعه ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
-

«عصر جدید»؛ فرهنگ‌ساز قشر معلول جامعه

«عصر جدید»؛ فرهنگ‌ساز قشر معلول جامعه
تلویزیون با عنایت به این نکته‌ی مهم و حیاتی که رسانه‌ای فراگیر و عمومی است، می‌تواند با نمایش انواع توانایی جسمی و فکری افراد دارای معلولیت برای این قشر فرهنگ‌سازی کند.

گروه فرهنگی سورپرس _ علی عبدالصمدی؛ از اواخر اسفند سال گذشته فصل جدید برنامه‌ی پر مخاطب «عصر جدید» با تهیه کنندگی احسان علیخانی و اجرای مشترک او و ایمان قیاسی روی آنتن شبکه‌ی سوم سیما رفته است.

عصر جدید مسابقه‌ای تلویزیونی است که شرکت کنندگان آن از اقصی نقاط کشور و از اقشار مختلف جامعه در آن حضور دارند.

احسان علیخانی بیشتر با برنامه‌ی ماه عسل شناخته می‌شد که طی چند سال در ساعات منتهی به اذان در ماه مبارک رمضان میزبان قهرمانانی از جنس مردم عادی جامعه بود. حال در برنامه‌ی تازه‌ای که او تهیه و اجرا می‌کند این قهرمانان در قالب یک مسابقه‌ی تلویزیونی معرفی می‌شوند.

طبق عادت برنامه‌های قبلی این تهیه کننده و مجری تلویزیون، شماره‌ها و کد‌های دستوری جهت کمک به نیازمندان اعلام می‌شود که در نوع خود حائز تقدیر و تشکر است. احسان علیخانی هرگز در برنامه‌های مختلفی که تهیه و اجرا کرده است از افراد نیازمند جامعه غافل نبوده است. این برنامه اگر چه از نمونه‌های غربی اش گرته برداری شده است، اما به خوبی توانسته است با فرهنگ ایرانی سازگاری پیدا کند.

در تمامی اپیزود‌ها و فصل‌های مختلف برنامه‌ی «عصر جدید» یک گروه شرکت کننده کاملا متفاوت از دیگران حاضر شد و آن هم گروه «دست خدا» بود که تمامی اعضاء آن معلول هستند و یا دارای نقص عضو‌های مختلفی هستند با وجود این اعضاء این گروه با انجام حرکات خارق العاده توانستند فعل خواستن را در توانستن صرف کنند.

حفظ تعادل روی دو انگشت، حرکات آکروباتیک و… نمایشی از توانایی‌های جسمانی این گروه به ظاهر معلول، اما در باطن قدرتمند و توانا بود. گروهی که «دست خدا» نام دارد و در واقعیت هم دست خدا به همراهشان است و با تمامی محدودیت‌های فیزیکی که دارند اثبات کردند که دارای توانمندی‌های متفاوت تری هستند که حتی افراد غیر معلول نیز توانایی انجامش را ندارند.

نمایش «دست خدا» با فرود یکی از اعضاء گروه به حالت آکروباتیک و به سبک قهرمانان فیلم‌هایی مانند بتمن و سوپرمن به فرجام رسید با این تفاوت که او حامل پرچم سه رنگ و پر افتخار کشورمان بود که نمادی از وحدت و همبستگی اقشار مختلف جامعه‌ی ماست. سخنان «یاسین غروی» به عنوان سرگروه در انتهای نمایش موجب تحیر همه‌ی داوران و تماشاچیان شد.

کلام یاسین غروی از جان برآمده بود به جان مخاطبین میلیونی این برنامه نشست. حرف‌های او نشان داد آن‌ها صرفا به دنبال انجام کار‌های فیزیکی نبوده و دارای توانایی‌های فکری نیز هستند که کلام نافذ یاسین غروی مبین این ادعا بود. لحن و کلام او، درد دلهایش و سخنان انگیزشی که بیان کرد باعث شد تا نور امید بار دیگر به سیاهی نا امیدی در سطح جامعه به تابد و سایر افراد که با داشتن برخی توانمندی‌های بالقوه عملا منفعل هستند، انگیزه‌ای برای بالفعل کردن قدرت‌ها و توانایی هایشان پیدا کنند.

دست خدا با شرکت در این برنامه‌ی تلویزیونی اثبات کرد باید نگاه افراد به قشر معلول جامعه تغییر پیدا کند. از سوی دیگر شبکه‌ی سه و به صورت کلی‌تر تلویزیون با عنایت به این نکته‌ی مهم و حیاتی که رسانه‌ای فراگیر و عمومی است، میتواند با نمایش انواع توانایی جسمی و فکری افراد دارای معلولیت برای این قشر فرهنگ سازی و از ابزار و سخت افزار رسانه‌ای که در دست دارد به نحو احسن استفاده کند. ساختن و پرداختن به این موضوعات در قالب رسانه‌ی ملی قطعا می‌تواند باعث فرهنگ سازی در قبال معلولین جامعه شود.

انتهای پیام/۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.