کد خبر : 36852
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۹
-

عروسک‌ها بخش مهمی از تمدن و فرهنگ ما هستند

عروسک‌ها بخش مهمی از تمدن و فرهنگ ما هستند
یک محقق در زمینه عروسک‌ها اعتقاد دارد؛ عروسک‌ها بخشی از هویت وجودی و تاریخی ما هستند که پیوندهای ناگسستنی با سبک زندگی امروزین ما دارند گرچه در ظاهر ممکن است خیلی‌ها این ریشه‌ها را تشخیص ندهند.

گروه فرهنگی سورپرس: پروین رستمی نژاد که دانش آموخته‌ی رشته مدیریت گردشگری است و در زمینه عروسک‌ها تحقیق و مطالعه می‌کند، اظهار کرد: با اینکه توجه و استقبال از عروسک‌های ایرانی کم است اما هر کدام قصه و داستان خاص خود را دارند که ریشه در آداب و رسوم و سبک زندگی هر بخش از این سرزمین دارد.

وی می‌گوید: متاسفانه با ورود مادیات به دنیای عروسک‌ها شاهد حضور عروسک‌های خارجی با غریبگی فرهنگی در کشورمان هستیم که اقتصاد بخش‌های مولد که عموماً زنان خانه‌دار هستند را نشانه گرفته است! در حالی که با کم‌ترین حمایت‌ها می‌توان کارآفرینی گسترده‌ای در زمینه ساخت عروسک‌های بومی و محلی در سراسر کشور داشته باشیم.

عروسک‌های ایرانی قابلیت صادرات دارند

خانم رستمی نژاد بر این باور است که عروسک‌های ایرانی را می‌توان به سایر کشورها صادر کرد و برای کشور ارزآوری داشت.

او می‌گوید: ایران بزرگ فرهنگی شامل انواع فرهنگ‌ها و تمدن‌ها است که قرابت زیادی با بیشتر کشورهای همسایه دارد و تعداد مهاجران ایرانی در کشورهای غربی نیز موید این مطلب است که عروسک ایرانی قابلیت حضور در خانواده‌های بسیاری را دارد و می‌تواند به عنوان یک کالای صادراتی در تصمیم‌گیری های اقتصادی مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

وی با اشاره به نقش مهم فرهنگ در اعتلای نام ایران و تغییر نگرش غربی‌ها نسبت به کشور گفت: بسیاری از سیاستمداران و رسانه‌های غربی در صدد بدنام کردن نام و آوازه ایران عزیز ما هستند که می‌توان با سلاح فرهنگ غنی ایرانی به تقابل آنان برخاست و توطئه‌های آن‌ها را بی‌اثر کرد.

رستمی نژاد در پایان از فعالان میراث‌فرهنگی و صنایع دستی کشور تقاضا کرد توجه و تمرکز ویژه‌ای را صرف عروسک‌های ملی و آیینی کشور بکنند تا این بخش مهم فرهنگی ما دچار نقصان و فراموشی نگردد.

انتهای پیام/ ۱۰۱

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.