کد خبر : 23346
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۲
-

ضعف در ارائه خدمات اینترنتی دانشگاهها در عصر کرونا

ضعف در ارائه خدمات اینترنتی دانشگاهها در عصر کرونا
برخی دانشجویان از کیفیت آموزش مجازی راضی هستند و برخی دیگر به‌ویژه دانشجویان علوم پزشکی نسبت به آموزش مجازی نقدهایی جدی دارند؛ اغلب این دانشجویان در این ترم دروس عملی داشتند.

به گزارش سورپرس، اعتراض‌های دانشجویان از روزهای نخست شیوع ویروس کرونا با تعطیلی دانشگاه، جاماندن وسیله‌هایشان در خوابگاه، شرایط نامساعد آموزش مجازی شروع شد و تا کنون این آشفتگی‌ها ادامه داشته و سبب «بلاتکیفی» دانشجویان شده است.

پژوهش‌های نیمه تمامی که تاریخ تحویل آن‌ها هر لحظه نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود، امتحان پایان ترمی که هنوز مشخص نیست با چه سازوکاری برگزار می‌شود و… همه و همه حال و هوای این روزهای دانشجویانی است که خُلق آن‌ها از خانه ماندن به تنگ آمده است و البته هنوز هم بهترین راه مقابله با ویروس کرونا را در خانه ماندن می‌دانند.

در بین دانشجویان دیدگاه‌های مختلفی در خصوص آموزش مجازی وجود دارد؛ برخی از کیفیت آموزش مجازی راضی هستند و برخی دیگر به‌ویژه دانشجویان علوم پزشکی نسبت به آموزش مجازی نقدهایی جدی دارند؛ اغلب این دانشجویان در این ترم دروس عملی داشتند.

اعتراض دانشجویان در صفحات مجازی و گروه‌های دانشجویان خلاصه نشد و صدای آن‌ها از کانال‌های شورای صنفی دانشجویان نیز شنیده می‌شود، در ادامه این گزارش به برخی از علل اعتراضات دانشجویان اشاره می‌کنیم.

یکی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نسبت به فرصت اندک امتحانات اعتراض کرد و گفت: «تمامی امتحانات ما در مردادماه به‌صورت فشرده برگزار می‌شود؛ همین موضوع باعث مردود شدن و افت معدل دانشجویان می‌شود، کاش مسئولان نسبت به زمان برگزاری امتحانات دقت بیشتری می‌کردند».

بخشی از ارزیابی دانشجویان غیرانتفاعی  از پرسش و پاسخ آموزش مجازی است

علی آهون منش رئیس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی در گفتگویی خبری اظهار کرد: امتحانات پایان‌ترم مراکز غیرانتفاعی به‌صورت حضوری برگزار خواهد شد. این امتحانات با فاصله زمانی بیشتر برگزار می‌شود؛ به‌طور مثال روزانه به‌جای ۴ الی ۵ امتحان، دو دوره امتحان (صبح و ظهر) برگزار می‌شود که از استرس دانشجویان نیز کاسته شود.

رئیس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی عنوان کرد: بخشی از ارزیابی پایان‌ترم دانشجویان از پرسش‌های در طول آموزش مجازی و بخشی دیگر از امتحانات پایان‌ترم در نظر گرفته شده است.

یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه پیام‌نور نیز نسبت به برگزاری امتحان تشریحی اعتراض کرد و گفت: «درگذشته این امتحان به‌صورت تستی از سوی سازمان مرکزی دانشگاه برگزار می‌شد؛ اما اکنون استاد معتقد است که این امتحان باید به‌صورت تشریحی و آنلاین برگزار شود که این تغییر رویه در این دوره زمانی به‌دوراز انصاف است».

نحو برگزاری امتحان مجازی دانشگاه پیام‌نور به اساتید واگذار شد

در همین راستا امیرحسین بهروز مدیرکل روابط عمومی دانشگاه پیام‌نور در گفتگویی در خصوص چگونگی برگزاری امتحانات پایان‌ترم دانشگاه پیام‌نور اظهار کرد: امتحانات این دانشگاه پس از ۳۰ سال امسال و این ترم به‌صورت غیرمتمرکز و غیرحضوری برگزار می‌شود. این امتحانات با محوریت اساتید برگزار می‌شود، اساتید ارزیابی دانشجویان را انجام می‌دهند و دانشجویان به‌صورت غیرحضوری از طریق ارزیابی آنلاین که اساتید از طریق سامانه‌های آموزشی الکترونیکی دروس را در آن ارائه دادند در آزمون شرکت می‌کنند.

به گفته بهروز قبلاً نزدیک به ۳۰ درصد امتحانات دانشگاه پیام‌نور به‌صورت آنلاین برگزار می‌شد. اکنون برگزاری امتحانات آنلاین دانشگاه پیام‌نور به ۱۰۰ درصد افزایش‌یافته است. همچنین درگذشته امتحانات پایان‌ترم بسیاری از درس‌ها به‌صورت تستی و تشریحی برگزار می‌شد. زمانی که نوع برگزاری امتحان به استاد واگذار می‌شود استاد بر اساس تشخیص خود و چهارچوب‌های دانشگاه چگونگی این ارزیابی را مشخص می‌کند؛ ممکن است استاد بخشی از امتحان را تشریحی و بخشی از آن را به‌صورت آنلاین برگزار کند ولی قطعاً با دانشجویان همراهی و هماهنگی می‌شود.

مدیرکل روابط عمومی دانشگاه پیام‌نور معتقد است که بسیاری از اساتید ترجیح دادند که تنها بر مبنای یک امتحان ارزیابی پایان‌ترم دانشگاه را انجام ندهند بلکه به‌صورت مکمل دانشجویان را مکلف به انجام تحقیق و پژوهش کنند. این رویه می‌تواند به پژوهش محور شدن دانشجویان کمک به سزایی کند.

یکی دیگر از دانشجویان که به نمایندگی دانشکده خود پیام داده بود، نسبت به نحو آموزش برخی از اساتید اعلام نارضایتی کرده و می‌گوید که «پایان‌ترم با ارسال چند فایل توسط استاد به دانشجویان می‌گوید باید خودتان درس بخوانید و همان استاد مقدار زیادی تکلیف به دانشجویان می‌دهد.

تجربه پژوهش در آموزش مجازی

به عقیده برخی از اساتید، اعتراض دانشجویان نسبت آموزش مجازی، تکالیف و یا نحوهٔ برگزاری امتحانات پایان‌ترم نیست، بلکه اعتراض دانشجویان از بلاتکلیفی و نامشخص بودند چگونگی ادامه مسیر آموزشی آن‌ها است. یکی از صاحب‌نظران حوزه آموزش بر این باور است که آموزش مجازی تنها مکمل آموزش حضوری است و نمی‌تواند جایگزین خوبی برای آن باشد.

او می‌گوید: در آموزش مجازی محور اصلی دانشجویان هستند که باید تلاش خود را چند برابر کنند. در این مسیر انجام پژوهش و تحقیق کمک به سزایی به روند آموزشی دانشجویان می‌کند.

از همین رو اساتید باید بخشی از ارزیابی خود را بر اساس تحقیقاتی که توسط دانشجویان ارائه می‌شود، اختصاص دهند. هرچند در این مسیر انتظار می‌رود اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها نیز با دانشجویان همراهی لازم را داشته باشند تا استرس حاکی از آموزش مجازی به‌عنوان یک تجربه تازه را کم کنند.

نگرانی و استرس این روزهای دانشجویان را می‌توان یک واکنش طبیعی دانست و به آن‌ها برای وجود این حجم از نگرانی خورده نگرفت؛ اما حضور مسئولان در کنار آن‌ها و تشریح وضعیت کنونی و مشخص ساختن چگونگی ادامه رویه آموزشی و نحوه ارزیابی آن‌ها می‌تواند نقطه پایان خوبی بر این پریشان حالی دانست.

انتهای پیام/۱۱۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.