کد خبر : 25163
تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۸
-

در نخستين روز از هفته محيط زيست مطرح شد؛

ضرورت وضع قوانین بازدارنده و تشویقی به منظور کاهش مصرف پلاستیک

ضرورت وضع قوانین بازدارنده و تشویقی به منظور کاهش مصرف پلاستیک
مدير كل محيط زيست و توسعه پايدار شهردارى تهران بر ضرورت وضع قوانين بازدارنده و بكارگيرى ابزار هاى تشويقى برای کاهش مصرف پلاستیک تاكيد كرد.

به گزارش سورپرس به نقل از  روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران؛ شینا انصارى صبح امروز ( ١٧ خرداد ماه) در نشست معرفی طرح نانوایی های دوستدار محیط زیست که با حضور، شهردار منطقه ۱۳ و مدیر کل آموزش های شهروندی شهرداری تهران و به مناسبت هفته محیط زیست برگزار شد، ضمن استقبال و تشکر از اقدامات و دیدگاه محیط زیستی منطقه ۱۳ و تبریک به مناسبت فرا رسیدن هفته محیط زیست، گفت: ایران جزو ۱۰ کشور نخست مصرف کننده محصولات پلاستیکی است و عمر مفید هر پلاستیک حدود ۱۲ دقیقه است.

وی با بیان اینکه در خوشبینانه ترین حالت اگر عمده پلاستیک های مصرفی وارد مراکز دفن شود باز هم به دلیل تجزیه ناپذیر بودن حدود ۴۰۰ سال در طبیعت باقی مانده و باعث آلودگی محیط زیست می شود. تصریح کرد: امروزه موضوع پلاستیک و پسماند پلاستیکی در اولویت موضوعات محیط زیستی تمامی کشورها قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ کشور دنیا از برنامه های فعال در این زمینه برخوردار هستند. بر ضرورت وضع قوانین بازدارنده و بکارگیرى ابزار هاى تشویقى از سوى مجلس و دولت برای کاهش مصرف پلاستیک تاکید کرد.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهردارى تهران در ادامه گفت: موضوع فرهنگ سازی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است به طوریکه اگر همراهی شهروندان را نداشته باشیم و عزم جدی در این زمینه وجود نداشته باشد ابزارهای تشویقی و قوانین بازدازنده به تنهایی راه به جایی نخواهد برد.

انصارى خاطرنشان کرد: نهادینه ساختن فرهنگ محیط زیستی در بین شهروندان نیازمند آموزش های مستمر است و در این راستا طرح نانوایی دوستدار محیط زیست که به صورت پایلوت از منطقه ۱۳ شروع شده است باید در تمامی مناطق اجرا شود.

اجراى طرح نانوایى دوستدار محیط زیست در منطقه ١٣

در ادامه “مرتضی رحمان زاده” شهردار منطقه ۱۳ نیز ضمن تشریح پروژه ها و فعالیت های محیط زیستی منطقه گفت: اساس اقدامات و فعالیت های منطقه ۱۳ توجه به مسائل محیط زیستی است و تمامی پروژه ها باید دارای پیوست های محیط زیستی باشند.

وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که منطقه ۱۳ به طور جد آغاز کرده است، طرح نانوایی دوستدار محیط زیست است که در این طرح ۱۲ نانوایی تحت پوشش قرار دارند و تلاش می شود تا با آگاه سازی شهروندان از مضرات کیسه های پلاستیکی و جلب مشارکت آن ها با آموزش های چهره به چهره، فرهنگ استفاده از کیسه های پارچه ای به جای استفاده از کیسه های پلاستیکی در موقع خرید نان نهادینه شود.

شهردار منطقه ۱۳ با اشاره به اینکه تحت پوشش قرار دادن مابقی نانوایی ها و میادین میوه و تره بار منطقه، فاز های بعدی طرح نانوایی دوستدار محیط زیست هستند، گفت: امید است تا با اقدامات موثر در حوزه محیط زیست بتوانیم فضا را برای آسایش و رفاه شهروندان مهیا کنیم.

در پایان “مجتبی دانشور” مدیرکل آموزش های شهروندی شهرداری تهران با بیان اینکه همگرایی تمامی بخش ها از جمله مدارس، سازمان صدا و سیما و غیره در موفقیت طرح نانوایی های دوستدار محیط زیست بسیار موثر بوده است، افزود: در اینگونه طرح های فرهنگ سازی، هدف اصلی تغییر رفتار شهروندان است اما مهمتر از آن تثبیت رفتار در آن هاست که این امر با آموزش های مستمر امکان پذیر خواهد بود.

لازم به ذکر است در ادامه، از تعدادی از نانوایی های دوستدار محیط زیست منطقه ۱۳ بازدید بعمل آمد.

انتهای پیام/ ۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.