کد خبر : 95187
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳
-

علیرضا زاکانی:

شهر را با ۷۰۰۰ اتوبوس تحویل گرفتند اما با ۲۰۰۰ اتوبوس تحویل دادند

شهر را با ۷۰۰۰ اتوبوس تحویل گرفتند اما با ۲۰۰۰ اتوبوس تحویل دادند
شهردار تهران گفت: مدیریت قبلی شهر را با ۷ هزار اتوبوس تحویل گرفتند اما با ۲ هزار اتوبوس تحویل دادند.

به گزارش گروه اجتماعی سورپرس، علیرضا زاکانی، روز سه شنبه ۲۸ دی ماه ۱۴۰۰ با حضور در جلسه علنی شورای شهر، ضمن ابراز خرسندی از تأیید حکم شهادت آتش نشانان حادثه پلاسکو از ریاست بنیاد شهید، رئیس مجلس شورای اسلامی و رهبر معظم انقلاب تشکر کرد.

در ادامه وی، با تقدیم بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران به شورا گفت: بودجه سال گذشته حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان بود که با اصلاح به حدود ۳۷ هزار میلیارد تومان رسید. افق حصول اعتبار ما تا پایان سال نیز حدود ۳۲.۵ تا ۳۳ هزار میلیارد تومان محقق است و نیازمند یک کار جدی هستیم. بخشی از مشکلات بودجه‌ای مربوط به گذشته است و تقویم مالی امسال ما تا پایان سال حدود ۶۰ هزار میلیارد بدهی به بانک‌ها دارد. تا امروز بالغ بر ۸۵ هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران داریم و خلأهای نیز در حوزه‌های مختلف ازجمله اتوبوس رانی داریم.

وی افزود: آنچه امروز از بودجه تقدیم شورا می‌شود، ویژگی ای خاصی دارد و در راستای رویکرد تحولی است. در لایحه بودجه سعی شده میان پروژه‌های سال آینده و سیاست‌های کلان شهر یک پیوستگی وجود داشته باشد و برنامه سوم را نیز هدفگذاری کنیم.

شهردار تهران با اعلام ارقام بودجه اظهار داشت: سر فصل بودجه ما یک بخش مربوط به ویژگی‌های بودجه سال آینده و بخش دیگر مبحثی است که تعهدات ما وابسته به آن خواهد بود که در آن حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان اعتبار دیده ایم که ۵۱ درصد نسبت به بودجه ۱۴۰۰ رشد دارد. ما ناظر بر این اعتبار برنامه ریزی کرده ایم. بخش دوم نیز که درخواست مجوز دارد ناظر بر مشارکت‌ها است. ما سلسله پروژه‌هایی داریم که نیازمند مجوز است و می‌توان از طریق آنها به مردم و شهر کمک کرد. ما مجوز داشتیم که در ۴۴ هزار هکتار شهر در ۹ بخش پروژه‌هایی را بارگذاری کنیم و برای سال آینده به ۵ نقطه برای اجرای پروژه و ساخت هتل ۵ ستاره رسیدیم.

وی بیان کرد: این ۵ پروژه که ده‌ها هزار سرمایه گذاری است تنها توسط مشارکت انجام می‌شود و برای ما درآمد پایدار ایجاد خواهد کرد. در بودجه سال آینده تعهدی برای ادامه بزرگراه یادگار امام داریم که مطالعات این پروژه نیز انجام شده است. اما وقتی داخل شهر می‌شویم شاهد کلان پروژه‌هایی هستیم که خارج از اعتبارات ما است.

شهر را با ۷۰۰۰ اتوبوس تحویل گرفتند اما با ۲۰۰۰ اتوبوس تحویل دادند

زاکانی ادامه داد: این پروژه به تبع داخل بودجه نیست اما عنوان آن در داخل بودجه است و ما با گرفتن مجوز می‌توانیم آنها اجرا کنیم که در حال حاضر برای یکی از پروژه‌ها سه پیمان کار در حال مذاکره هستند.

وی تصریح کرد: ۵۱ درصد رشد بودجه را داشته ایم که عمده این رشد ناشی از عوارض عمومی است و موضوع شهرسازی و تحولات آن را در برمی‌گیرد. ما با دست خود از سال ۹۸ قفل بر ساخت و ساز شهر زدیم و در حال صدور یک هشتم از مجوزهای ساخت و ساز نسبت به سال ۹۱ هستیم. لذا تمهیداتی برای باز کردن این قفل‌ها در نظر گرفته ایم.

شهردار تهران اظهار داشت: درآمد اختصاصی سازمان‌ها و شرکت‌های خود را نیز ۶۲ درصد افزایش داده ایم. ۱۶۷ درصد نیز در حوزه اموال و مولد سازی رشد در نظر گرفته ایم تا حرکت خود را از داخل شهرداری آغاز کنیم. در لیست پیش رو مجموع درآمدها ۵۱ درصد رشد کرده و واگذاری دارایی‌های مالی ۱۴ درصد به دلیل اوراق مشارکت منفی است.

وی بیان کرد: بحث سیاست‌های تشویقی ساخت و ساز، افزایش درآمدهای پایدار، ایجاد طرفیت‌های جدید در شهر برای تأمین درآمدهای سال آینده نیز در نظر گرفته شده است. در حوزه تملیک دارایی‌ها هم بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان را در نظر گرفته ایم تا از این طریق بخشی هر بدهی‌های خود را تسویه کنیم.

زاکانی تصریح کرد: طی یک تقسیم بندی ۵ بخشی نیز بیشترین سهم را برای توسعه هوشمندسازی شهر گذاشتیم. سر فصل بعدی حمل و نقل و ترافیک است که بالغ بر ۱۸ هزار میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته ایم و سهم این بخش ۳۲ درصد رشد داشته است. در حوزه خدمات شهری نیز ۱۴ درصد اعتبارات خود را برای این امر اختصاص داده ایم. ۹ درصد اعتبارات را نیز برای مسائل فرهنگی و اجتماعی شهر اختصاص داده ایم. ۵ درصد از بودجه نیز برای ایمنی و مدیریت بحران پایتخت در نظر گرفته شده است.

وی افزود: ممکن است بخشی از سطوح از طریق مجوزها و مشارکت‌ها اعتبار بیشتری کسب کنند که در حوزه حمل و نقل و خدمات شهری شاهد این موضوع خواهیم بود و امیدواریم سال آینده متفاوت‌تر از قبل باشد. در مسیر تغییر و تحول نیز ۷ سیاست خود را مد نظر قرار داریم و ذیل آن کارسازی کردیم و یک رویکردهای تحولی را دنبال کردیم تا خدمات متنوع را ارائه دهیم. به عنوان مثال یکی از این رویکردها آرامش و زیست پذیری بود و تلاش ما این بود که پروژه‌های شهر این اهداف را محقق کنند. شهر زیست پذیر نیز باید هوای پاک داشته باشد و در آستانه روز هوای پاک این هدف مگر با رفع منشأ آلودگی محقق نمی‌شود و در حوزه حمل و نقل عمومی در حال خروج از ارائه خدمت شایسته به مردم هستیم.

وی بیان کرد: در طول ۴ ماه گذشته توجه زیادی به حمل و نقل داشتیم و مدیران گذشته شهری با ۷ هزار اتوبوس را به حدود ۲ هزار اتوبوس به ما تحویل دادند. ۵۰۰ دستگاه اتوبوس تا عید نوروز به ناوگان عمومی اضافه می‌شود و ۱۴۰۰ دستگاه را در سال آینده اورهال خواهیم کرد و در حال انعقاد قرارداد ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی هستیم و کشور در حال خرید ۵ هزار دستگاه اتوبوس گازی است.

زاکانی درباره مترو نیز گفت: برای مترو نیز طی یک جدول اعلام می‌کنیم که در هر سه ماهه سال چه اتفاقی برای مترو رخ خواهد داد و یک سند اصلی بودجه به شما می‌دهیم و یک سند برای نظارت بر وعده‌های خود خواهیم داد. در موضوع هوای پاک تا بحث حمل و نقل حل نشود کار مؤثری انجام نمی‌شود و تا زمانی که ۷۵ درصد حمل و نقل توسط خودروهای شخصی انجام می‌شود و این حجم موتور سیکلت در شهر تردد دارد، مشکل آلودگی هوا حل نمی‌شود.

شهردار تهران تصریح کرد: برای ۷ خط مترو نیاز به ۳ هزار واگن داریم و سال آینده برای ۵۰ رام برنامه ریزی اورهال کرده ایم و آن را از پیش از سال جدید آغاز خواهیم کرد. اهتمام دولت برای رفع مشکلات حمل و نقل با تهاتر با نفت و انتقال ۶۳۰ دستگاه واگن نیز مهیا است و در حال تهیه حدود ۴۲۰ دستگاه واگن تولید ملی هستیم.

وی بیان کرد: در سال آینده باید ۳۰ میلیون مسافر در تهران روزانه با حمل و نقل عمومی جابه جا شوند که ۱۰ میلیون نفر باید توسط مترو باشد و به دنبال فعال کردن خطوط باقی مانده هستیم. توانمندی کشور می‌گوید ۳.۵ ساله می‌توان این کار را انجام داد و کار ۲۰ ساله را می‌توانیم در این باره زمانی انجام دهیم. قرار است در بودجه مطالعات ۴ خط باقی مانده مترو را انجام دهیم و از طریق بارگذاری در ایستگاه‌ها، بارگذاری بین ایستگاهی، تأمین تجهیزات با تهاتر نفت و بدهی‌های دولت و با خرید خدمات راهبردی این هدف را محقق کنیم.

زاکانی اظهار داشت: بحث نظم و انضباط شهری نیز اهمیت بالایی دارد و در این زمینه ساماندهی موتورسیکلت‌ها مدنظر است و در حال توافق‌هایی با وزارت صمت و دیگر دستگاه‌ها برای ایجاد موتورسیکلت‌های برقی هستیم. با وزارت نیرو نیز برای این امر وارد مذاکره شده ایم. یک تعهد ۱۰ هزار تاکسی برای نوسازی تاکسی‌ها در نظر گرفته ایم تا رفاه مردم ارتقا یابد.

وی با اشاره بر رفاه زندگی مردم بیان کرد: برای این امر نیز تمهیداتی را در نظر گرفته ایم که بالغ بر ۵۰ درصد خدمات از سوی میادین میوه و تره بار در حال انجام است و می‌خواهیم به سمت ارسال محصول به درب منازل شهروندان برویم. می‌خواهیم از طریق ایجاد پیوستگی میان میادین و فروشگاه‌های شهروند، امکان استفاده شهروندان از این فروشگاه‌ها را ایجاد کنیم و در میادین میوه فروشگاه شهروند ایجاد کنیم و امکان خرید اعتباری را نیز فراهم کنیم.

زاکانی گفت: شهرداری در حال ایفای نقش در حوزه مسکن است و نمی‌تواند نسبت به افزایش قیمت زمین بی تفاوت باشد و برای این کار نیز سیاست‌های ساخت و ساز را دنبال خواهیم کرد و در حال ارائه امکانات خود در بورس هستیم. باید بر روی املاک خود مولد سازی کنیم و باید تمامی املاک شهرداری در سازمان املاک ثبت شود که این امر حکم سه سال پیش شورای شهر است. شهرداری از املاک، مجوز و امکانات برخوردار است و می‌تواند با بردن این موارد در بورس نقش آفرینی کند.

وی درباره امنیت و ایمنی شهر بیان کرد: نمی‌توانیم نسبت به صدها چاله و گود خطرناک بی توجه باشیم که در این زمینه لایحه‌ای را به شورا داده ایم. از سوی دیگر ساختمان‌های نا ایمن، بافت فرسوده و غیره را نیز مورد رسیدگی خواهیم داشت. برای استفاده از ظرفیت قانون تأمین مسکن و انجام ۱۵۰ هزار نوسازی طی دو سال نیز با وزارت راه و شهرسازی مشارکت خواهیم داشت. در طرح رصد نیز ۱۱۴۱ پروژه نیاز به رسیدگی نیز شناسایی شد که باید جبران شوند و به سمت کارهای جدی برویم.

زاکانی بیان کرد: شهر باید چشم نواز باشد و نسبت به سیمای شهری بسیار حساس هستیم و روز گذشته در کمیسیون ماده ۵ بحث هتل سازی مطرح شد و قرار شد هتل‌ها از قاعده بلند مرتبه سازی خارج و مجوز ۳۰ طبقه بگیرند اما باید صورت معماری ایرانی اسلامی را داشته باشند تا چشم نواز بودن شهر محقق شود. شهر باید هویت بخشی شود و هویت ثانویه علم و فناوری داشته باشد لذا باید لکه‌هایی را در شهر نظر بگیریم و آنها را در اختیار پارک و علم و فناوری قرار دهیم که در حال حاصر پارک ولایت یکی از این موارد است و با بسیاری از دستگاه‌ها برای این امر صحبت شده است. با یکی از دانشگاه‌های تهران نیز وارد مصالحه شده ایم تا حدود ۳۰ هزار هکتار پارک علم و فناوری ایجاد شود تا فاصله شمال و جنوب پایتخت کاهش یابد.

وی ادامه داد: هویت ورزشی و نشاط شهری نیز بسیار اهمیت دارد. روح و تعالی شهر نیز مورد تاکید ما است و ما تعهداتی در این زمینه داریم. توجه ما در حال حاضر معطوف به ایجاد مسجد در ۱۰۰ پارک و رفع نیازهای شهر مثل ایجاد پاسگاه است. شهرداری باید به اورژانس نیز برای کاهش زمان رسیدن به بیماران و کاهش این زمان که ۱۸ دقیقه است ورود کند.

زاکانی با اشاره بر موضوع زنان بیان کرد: ۳۵۲ پارک را نیز نشانه گذاری کرده ایم تا محصور و ایمن شوند تا بانوان و دختران بتوانند به راحتی از آنها استفاده کنند. بنا داریم مدیریت شهری را از یک نهاد خدماتی به یک نهاد خدمت گذار اجتماعی تبدیل کنیم و در حال ایجاد تمهیدات برای این امر هستیم.

وی افزود: قرارگاه آسیب‌های اجتماعی که در تهران فعال است و در حال ایجاد تحول در شهر است، یکی از این موارد است. شهرداری به دنبال حمایت از خانواده معتاد، آموزش کودک کار و غیره است.

 

انتهای پیام/۱۰۱

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.