کد خبر : 132495
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶
-

شرق:

آقای رئیسی! این بازی را که خودتان شروع کردید

آقای رئیسی! این بازی را که خودتان شروع کردید
اصولا معضل اصلی توسعه در کشورمان در طول یک قرن گذشته همین رویکرد غلط بوده است؛ یعنی تسلط و غلبه ملاحظات سیاسی بر ملاحظات اقتصادی و تصمیم‌گیری اقتصادی از نقطه‌نظر مصالح سیاسی.

به گزارش سورپرس؛ شرق نوشت: آقای رئیسی در مراسم بزرگداشت بنیان‌گذار انقلاب اسلامی گفت: «نباید به مشکلاتی مثل تورم نگاه سیاسی کرد و دل مردم را خالی کرد».

ایشان همچنین توصیه کردند که از «نبش قبر» گذشته و اینکه «چه دولت‌هایی چه اقداماتی نکرده‌اند» پرهیز شود. خارج از موضوع دوم که مشخص نیست خطاب ایشان به چه کسانی است؛ چراکه اصطلاح «بانیان وضع موجود» از اصطلاحات خود ایشان و هواداران‌شان است (مثلا «بانیان وضع موجود نباید در عرصه‌های مدیریتی مورد استفاده قرار گیرند»، رئیسی، خبرگزاری فارس، ۱۴۰۱/۱/۲۲)

اینکه تورم را نباید سیاسی کرد، حرف درستی است. اصولا معضل اصلی توسعه در کشورمان در طول یک قرن گذشته همین رویکرد غلط بوده است؛ یعنی تسلط و غلبه ملاحظات سیاسی بر ملاحظات اقتصادی و تصمیم‌گیری اقتصادی از نقطه‌نظر مصالح سیاسی. چنان‌که اگرچه برخی از مبانی اقتصاد مدرن و ایجاد ساختار‌های بوروکراتیک و نهاد‌های مالی و حقوقی در طی فرایند توسعه‌ای کشور پا گرفت؛ اما از سوی دیگر ایجاد فضای انحصاری و غیررقابتی و صرف بخش عمده‌ای از منابع مالی کشور بر مبنای ملاحظات سیاسی و ایدئولوژیک این فرایند را با نواقص و آسیب‌های جدی مواجه کرد.

یک بار هم که قرار شد رابطه برعکس شود و «از سیاست خارجی به اقتصاد یارانه بدهیم و ببینیم مردم، زندگی، معیشت و اشتغال جوانان‌های‌شان چگونه خواهد شد؟» (روحانی، ۱۴/۱/۱۳۹۳) کاسبان تحریم و رانت‌جویان را خوش نیامد.

انتهای پیام/ ۲۸۰

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.