کد خبر : 39448
تاریخ انتشار : جمعه ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
-

شایع‌ترین بیماری‌های سالمندی/ مباد افراد مسن زمین بخورند

شایع‌ترین بیماری‌های سالمندی/ مباد افراد مسن زمین بخورند
رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران، با اشاره به سیر صعودی جمعیت سالمندی کشور، بر ضرورت ارتقای کیفیت زندگی سالمندان تاکید کرد.

به گزارش سورپرس؛احمد موذن زاده گفت: جمعیت سالمندان، مشکلات خاص خود را دارند که می‌طلبد توجه ویژه ای به آنها شود.

وی بر ضرورت ارتقای خدمات دوران سالمندی با هدف ارتقای کیفیت زندگی سالمندان تاکید کرد و افزود: حدود ۸ درصد جمعیت کشورمان را سالمندان تشکیل می‌دهند که پیش بینی می‌شود این درصد در ۱۴۱۰ به ۱۵ و در ۱۴۲۰ به ۲۰ درصد برسد. یعنی در ۲۰ سال آینده از هر ۵ ایرانی، یک نفر سالمند خواهد بود.

این فیزیوتراپیست با اشاره به نرخ رشد جمعیت کشور که ۱.۶ درصد است، گفت: نرخ رشد جمعیت سالمندی کشور ۲.۵ درصد است که البته همچنان رو به افزایش می‌رود.

وی ادامه داد: یکی از کشورهایی هستیم که به شدت در حال سالمند شدن است.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران، به بیماری‌ها و عارضه‌های دوران سالمندی اشاره کرد و گفت: ساییدگی مفاصل به خصوص اندام تحتانی، پوکی استخوان به ویژه در زنان بعد از یائسگی و البته در آقایان هم پوکی استخوان دیده می‌شود و همچنین برخی بیماری‌های اسکلتی عضلانی که باعث می‌شود فرد سالمند حس تعادل خودش را از دست بدهد و به زمین بخورد.

موذن زاده افزود: زمین خوردن و افتادن سالمندان با آسیب‌های زیادی برای آنها همراه است که می‌توان به شکستگی‌ها به خصوص در ناحیه لگن اشاره کرد.

وی ادامه داد: سائیدگی مفاصل، از دست دادن حجم عضلات، کاهش قوام استخوان‌ها و…، از جمله عارضه‌های جسمانی است که در دوره سالمندی اتفاق می‌افتد.

موذن زاده تاکید کرد: اگر می‌خواهیم از شدت این آسیب‌ها در دوران سالمندی کاسته شود، باید سبک زندگی سالمندان را اصلاح و برنامه‌های ویژه ای برای آنها در نظر گرفته شود. به طوری که فعالیت فیزیکی و تغذیه مناسبی برای سالمندان تعریف شود.

وی با مهم خواندن پیاده روی در ارتقای سلامت افراد، گفت: روزانه ۴۰ تا ۴۵ دقیقه پیاده روی که مرتب و منظم تکرار شود، بهترین روش برای پیشگیری از پوکی استخوان است.

موذن زاده با تاکید بر استفاده از کفش مناسب و مسیر هموار برای پیاده روی سالمندان، تصریح کرد: باید تلاش کنیم افراد سالمند زمین نخورند، زیرا با مشکلاتی برای آنها همراه می‌شود. به طوری که ۲۰ درصد افراد سالمند که دچار شکستگی لگن می‌شوند، یک سال بعد از چنین حادثه‌ای فوت می‌کنند.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران به آسیب‌های اضافه وزن و چاقی در دوران سالمندی اشاره کرد و افزود: متاسفانه ۵۰ تا ۶۰ درصد سالمندان کشورمان از چاقی و اضافه وزن رنج می‌برند و همین مسئله، کیفیت زندگی آنها را تحت الشعاع قرار داده است.

انتهای پیام/۲۸۰

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.