کد خبر : 35680
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴
-

شارژ ۲۷۰ گوشی تلفن همراه با پرداخت ۸۰ تومانی قبض برق

شارژ ۲۷۰ گوشی تلفن همراه با پرداخت ۸۰ تومانی قبض برق
سخنگوی صنعت برق گفت: یک کیلووات ساعت برق معادل ۲۷۰ بار شارژ گوشی همراه است که بخش خانگی برای مصرف آن تنها ۸۰ تومان می‌پردازد.

به گزارش سورپرس به نقل از پایگاه خبری توانیر،  «مصطفی رجبی مشهدی» افزود: مهمترین مساله برای اصلاح مصرف برق شناخت واحد میزان مصرف یا همان کیلووات ساعت است که نسبت به انواع دیگر حامل‌های انرژی که بشر روزانه با آنها سروکار دارد ارزشمندتر بوده و طیف وسیعی از نیازهای بشر به انرژی را برطرف می‌سازد.

وی ادامه داد: شناخت مردم از ارزش هر واحد انرژی مصرفی می‌تواند حساسیت آنها را به مصرف برق و اصلاح این انرژی ارزشمند بالا ببرد و لازم است بدانیم هرکیلووات ‌ساعت برق که مشترکان خانگی حدود ۸۰ تومان برای آن می‌پردازند برابر با ۲۷۰ بار شارژ گوشی تلفن همراه است و با ۱۰۰ ساعت استفاده از یک لامپ ۱۰ وات برابری می‌کند.

رجبی مشهدی به لحاظ انرژی، هرکیلووات ساعت برق را معادل انرژی مورد نیاز برای انتقال یک دستگاه خودروی پراید یا تیبا به بالای برج میلاد عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: به ازای هر متر مکعب سوخت گاز یا سوخت معادل گازوییل، ۳ تا ۴ کیلووات ساعت برق و حدود ۷۰۰ گرم آلاینده زیست محیطی در کشور تولید می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر یکی از راهکارهای اساسی اصلاح مصرف برق را توجه به رده انرژی لوازم برقی و انتخاب لوازم برقی با رتبه انرژی بالاتر مانند رتبه  A و +A ذکر کرد که علاوه بر طول عمر بالای این نوع لوازم ،هزینه برق مصرفی را نیز طی سال‌های متمادی کاهش می‌دهد.

وی استفاده درست و به موقع از وسایل برقی را از دیگر راهکارها عنوان کرد که به عنوان مثال فاصله یخچال از دیوار باید حداقل ۱۵ سانتی متر باشد و کولرهای آبی روی دور کند و درجه برودت کولرهای گازی روی عدد ۲۴ تنظیم شود همچنین استفاده از لوازم برقی پرمصرف مانند ماشین‌های لباسشویی و ظرفشویی، اتو و جاروبرقی به ساعت کم باری که تعرفه برق پایین‌تری دارد، منتقل شود.

رجبی مشهدی در خصوص قبض الکترونیکی برق افزود: ضمن حذف قبض کاغذی مردم همچنان می‌توانند اطلاعات برق مصرفی خود را از طریق لینک گوشی همراه هوشمند یا از طریق سایت شرکت‌های توزیع مشاهده کنند و مشترکان روستایی که به اینترنت دسترسی ندارند نیز می‌توانند با مراجعه به دفاتر روستایی از اطلاعات کامل قبض برق خود مطلع شوند.

توصیه متخصصان به صنایع و کارگاه‌های تولیدی

معاون دفتر پاسخگویی بار توانیر نیز در همین خصوص توصیه‌هایی برای کاهش هزینه برق مصرفی صنایع و کارگاه‌های تولیدی ارایه کرد.

« عبدالامیر احمدی زاده» بیشترین مصرف برق صنایع و کارگاه‌ها را به الکتروموتورها مربوط دانست و توصیه‌هایی برای کاهش مصرف برق این تجهیزات ارایه داد.

وی نخستین و مهمترین گام برای کاهش مصرف الکتروموتورها را استفاده از درایو به جای تابلوهای کنداکتوری ذکر کرد که به ویژه در فن ها، تجهیزات دمنده و تسمه نقاله های خط تولید می تواند مصرف برق را به میزان ۳۰ درصد کاهش داده و عمر الکتروموتور را افزایش دهد.

احمدی زاده بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد مصرف برق صنایع را به بارهای الکتروموتوری مربوط دانست و توصیه کرد: در صورت سوختن این وسیله، از سیم پیچی مجدد آن اجتناب شود چرا که الکتروموتورهایی که در کارگاه‌ها سیم‌پیچی می‌شود ۳۰ تا ۴۰ درصد نسبت به الکتروموتورهای کارخانه سازنده، برق بیشتری مصرف می‌کند.

وی نکته کلیدی دیگر را استفاده از الکتروموتورهای دارای رده انرژی بالا و حداقل دارای رتبه D عنوان و تصریح کرد: الکتروموتورها با رده انرژی A  و + A بین ۴۰ تا ۵۰ درصد برق کمتری نسبت به سایر رده‌های انرژی، مصرف می‌کند.

احمدی زاده یکی دیگر از راهکارها را جابه جایی بار مصرفی صنایع به ساعت کم باری و میان باری که تعرفه برق کمتری دارد عنوان کرد و گفت: فعالیت برخی از خطوط تولیدی نیز قابل انتقال به ساعات غیر پیک است و صنایع می توانند با شناسایی زمان پیک ،بار مصرفی این خطوط را به ساعات کم باری منتقل و هزینه برق مصرفی خود را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش دهند.

انتهای پیام/۱۲۳

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.