کد خبر : 9234
تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۹:۵۱
-

سیل بحران ساز

سیل بحران ساز
ارزیابی‌ها و برآورد‌های صورت گرفته از خسارت‌ها در ستاد مدیریت بحران بیانگر آن است که حدود 400 میلیارد تومان به زیرساخت‌ها و محور‌های روستایی آسیب وارد شده است.

گروه اجتماعی سورپرس: ضیاءالحق هاشم‌زهی فرماندار نیکشهر در یادداشتی نوشت: بارش‌های سیل‌آسا در جنوب شرق کشور در هفته گذشته که خسارت‌های سنگینی به بخش‌هایی از سیستان و بلوچستان وارد کرد شهرستان نیکشهر را هم درگیر سیل کرد. گزارش‌ها نشان می‌دهد مجموع میزان بارندگی در شهرستان نیکشهر ۱۰۵ میلی متر بود که روستای دستگرد در بخش بنت با ۲۱۷ میلی متر بارندگی، کانون آسیب و بیشترین حجم خسارت در منطقه بود به همین دلیل این مسأله علاوه بر مختل کردن زندگی ساکنان شهر موجب شد تا بسیاری از شریان‌های حیاتی در منطقه تخریب شود تا جایی که می‌توان گفت شدت آسیب‌ها به حدی بود که زیرساخت‌های نیکشهر صدمات جدی دید و به تبع آن مسئولان شهر در کمک‌رسانی و امداد به مردم منطقه با بحران‌هایی مواجه شدند.

متأسفانه ارزیابی‌ها و برآورد‌های صورت گرفته از خسارت‌ها در ستاد مدیریت بحران بیانگر آن است که حدود ۴۰۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌ها و محور‌های روستایی آسیب وارد شده و بر اثر جاری شدن سیلاب مجموعه‌ای از خطوط برق رسانی، ۲ هزار واحد مسکونی، شبکه‌های مخابراتی و… تخریب شده است اما با وجود شرایط نامساعد و برخی کمبود‌ها با حمایت و پشتیبانی‌هایی که از سوی دولت بویژه استانداری و نهادهای نظامی و امدادی صورت گرفت توانستیم صددرصد وضعیت برق‌رسانی و شبکه‌های ارتباطی را در برخی از روستاها به حالت نرمال برگردانیم با این حال برخی محورهای روستایی همچون بنت، بخش مرکزی، چاهان و آهوران در مناطق صعب‌العبور قرار دارند و جریان رودخانه همچنان اجازه دسترسی به آنها را نمی‌دهد، به‌همین علت از طریق ۱۶ سورت پرواز بالگرد وضعیت این محورها مورد ارزیابی قرار گرفته و ارسال و اعزام کمک‌های امداد و نجات و اورژانسی در جریان است.

خوشبختانه با کمک نهادها، سازمان‌ها، مردم و خیرین و اقداماتی که تاکنون صورت گرفته، توانسته‌ایم تا این لحظه آثار تخریبی سیل را در سطح شهرستان کاهش داده و مدیریت کنیم.

با این همه لازم است به چند نکته مهم که در ایجاد چنین خساراتی نقش داشته اشاره کنم. نخست زیرساخت‌های ضعیف و فرسوده در منطقه است. متأسفانه سیل بیشترین تخریب و آسیب را از این ناحیه به ما وارد کرد. دوم، ساخت و ساز سکونتگاه‌های روستایی و شهری، باغ‌ها، مزارع و زمین‌های کشاورزی در حاشیه رودخانه است که به افزایش و تشدید خسارت‌ها منجر شد. سوم، بخش زیادی از خسارت‌ها در حوزه‌های روستایی از ناحیه کالبد نامنظم، پیچیده، غیراصولی، بافت غیرمستحکم و مصالح بی‌کیفیت و کم دوام و بعضاً خشتی و گلی ناشی می‌شود. بنابراین ما باید اقدامات مهمی را در این زمینه مورد توجه قرار دهیم. در وهله اول باید سعی کرد زیرساخت شبکه‌های برق، مخابرات و محورهای دسترسی تقویت شود. به‌همین منظور تلاش می‌کنیم تا ملاک‌ها و معیارهای استاندارد در حوزه ساخت و ساز رعایت شود.

همچنین بحث برنامه‌ریزی آمایشی را مورد توجه قرار داده و چیدمان زیرساخت‌ها را براساس آن جلو خواهیم برد. از طرفی به‌دنبال آن هستیم تا ساخت سکونتگاه‌های شهری و روستایی براساس برنامه آمایش جلو برود تا از خسارات سیل و طغیان رودخانه‌ها در امان بمانند. ساخت و ساز در مسیر اراضی مرتفع و ایمن نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت و حتماً مخاطرات طبیعی همچون سیل و زلزله در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ خواهد شد.
استفاده از مصالح بادوام و باکیفیت در ساخت و ساز روستایی یکی از موارد مهم و حیاتی است که می‌تواند از میزان خسارات در زمان بروز بحران بخصوص سیل تا حد زیادی جلوگیری کند و شهر را از مواجه شدن با بحران نجات داد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.