کد خبر : 37888
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۹:۵۹
-

سواد رسانه ای باید مناسب با جامعه دینی باشد

سواد رسانه ای باید مناسب با جامعه دینی باشد
یک فعال فرهنگی از سواد رسانه‌ای به عنوان یک دانش راهبردی یاد کرد و خواستار ایجاد تناسب میان این دانش و تراز مطلوب جامعه دینی در هزاره سوم شد.

به گزارش سورپرس، ابراهیم بخشایش، فعال حوزه ی رسانه و سواد رسانه ای و معاون خیریه ی اهل بیت رسول خاتم (ص) گفت: سرعت و شتاب تحولات عصر جدید موجب شده تا نقش معماران سنتی هویت یعنی خانواده، مدرسه و اجتماع در مهندسی شخصیت نسل نو کم‌رنگ شود و رسانه گوی سبقت را از سایر رقبا برباید و نقش حداکثری را در تربیت و جهت‌دهی فکری و عقیدتی مردم به عهده بگیرد.
وی افزود: اغلب متولیان تعلیم و تربیت دینی همواره با نگاه تردید و اتهام با مظاهر مدرنیته مواجه شده‌اند که درستی یا نادرستی این رویکرد موضوع سخن من نیست اما جامعه ما پس از انقلاب صنعتی با نتایج حاصل از آن همچون سبک زندگی و رسانه دست به گریبان بوده است و به عنوان نمونه می توان به اقشار مختلف مردم اشاره کرد که فارغ از فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی با ظهور پدیده شبکه‌های اجتماعی در مدت کوتاهی جذب آن شده و بخش قابل‌توجهی از عمرشان را برای آن صرف می‌کنند که البته مسائل و معضلات متعدد تربیتی و مذهبی را نیز به دنبال داشته ولی متولیان تعلیم و تربیت همچنان در کوچه پس کوچه‌های حل معضلات پیشین سرگردانند.
معاون فرهنگی خیریه اهل البیت رسول خاتم (ص) اضافه کرد: در سال ۱۳۹۶ با بررسی نتایج جستجوها در اینترنت، اعلام شد که بیشترین جستجو در موضوع سواد رسانه‌ای در ایران اتفاق افتاده است که به احتمال خیلی زیاد، یکی از دلایل این پدیده، آن بود که در سال ۱۳۹۵ با اضافه شدن یک کتاب درسی به مواد آموزش دبیرستانی، ایران نیز به جمع بیش از ۹۰ کشور جهان در آموزش رسمی این دانش و مهارت پیوست.

وی درباره اهمیّت فراگیری سواد رسانه‌ای به عنوان یک دانش راهبردی گفت: سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی یونسکو، در آستانه هزاره سوم، سواد رسانه ای را به عنوان اولویّتی مهم در امر توسعه، به تمامی ملل جهان توصیه کرده است. به همین جهت، بسیاری از کشورهای جهان، آن را به فهرست آموزش‌های عمومی و ضروری شهروندان خود اضافه کردند.
این فعال فرهنگی ادامه داد: سواد رسانه‌ای از ضروری‌ترین آموزه‌های لازم برای زندگی در هزاره سوم است. سیل انواع پیامهای رسانه ای ما محاصره کرده است. در طول تاریخ هیچگاه بشر اینچنین غرق در اطلاعات متنوع و گوناگون نبوده است. از این رو شناخت سره از ناسره، قدرت تحلیل و نقد بسیار لازم است.
بخشایش افزود: موسسه دوران ما از حدود ۲۰ سال پیش با رصد تحولات سال های اخیر و معضلات ناشی از آن، ترسیم نقشه راه هدایت و تربیت در هزاره سوم را به عنوان چشم‌انداز و آرمان خود در نظر گرفته و تاکنون دهها هزار اسلاید آموزشی در زمینه‌های گوناگون و متنوع به عنوان راهکارهای حل مشکلات و معضلات دوران کنونی مخصوصا در حوزه سواد رسانه ای تولید کرده است. این بسته‌های آموزشی متناسب با تراز مطلوب یک جامعه دینی در هزاره سوم است و در راستای تحقق جامعه اسلامی به عنوان بعد اجتماعی حیات طیبه می‌باشد.

وی اضافه کرد: طرح آموزشی بصائر نیز که چندین سال در آموزش مباحث اعتقادی به مربیان و اساتید قرآنی سابقه درخشانی داشت از سال ۹۹ به عنوان بازوی آموزشی و توسعه موسسه دوران ما در فضای فرهنگی، تربیتی و مذهبی کشور ایفای نقش خواهد کرد.
معاون خیریه اهل البیت رسول خاتم (ص) افزود: سیاست اخیر موسسه دوران ما تبدیل اسلایدهای آموزشی به کتاب‌های مرجع برای مدرسان و دانشجویان است و هم اکنون هفت جلد کتاب علاوه بر کتاب «ترس، زشت و زیبا» که سال‌های قبل عرضه شده، آمادۀ انتشار می‌باشد. تلاش می کنیم تا آموزش‌های دوران ما را بر تدریس هشت جلد کتاب موجود متمرکز کنیم تا دانشجویان و همراهان بتوانند همراه یادگیری مطالب و محتوای ارزشمند از وجود منبع غنی نیز بهره‌مند شوند.
وی افزود: دوران ما عصر یکه‌تازی و ترک‌تازی رسانه است. از این رو آشنایی مردم مخصوصا فعالان فرهنگی تاثیرگذار با سواد رسانه‌ای و رویکرد تفکر انتقادی در برخورد با پیام‌های رسانه‌ای لازم و ضروری است. بسته آموزشی سواد رسانه‌ای شامل کتاب‌های «مدرس تازه به دوران (ما) رسیده»، «مهندس تازه به دوران (ما) رسیده» و «مهندس مخفی» است و علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به پایگاه اطلاع رسانی طرح آموزشی بصائر به نشانی www.basaaer.com مراجعه کنند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.