کد خبر : 123363
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸
-

سوء تغذیه از عوارض چاقی در کودکان و نوجوانان است

سوء تغذیه از عوارض چاقی در کودکان و نوجوانان است
کارشناس تغذیه و رژیم درمانی شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم گفت: سوء تغذیه، افسردگی و ابتلا زودرس به بیماری های غیر واگیر از عوارض و مشکلات چاقی و اضافه وزن در کودکان و نوجوانان است.

به گزارش سورپرس، مریم روح الامینی، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم روز چهارشنبه در گفت و گویی خبری، اظهار کرد: چاقی یکی از دغدغه هایی است که از دیرباز بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم کرده اند و با گذشت زمان و مُدرن شدن زندگی، این موضوع بیش از پیش به یک معضل تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه امروزه اضافه ‌وزن و چاقی مشکل عمده بهداشت و سلامت به ویژه در کشورهای دارای درآمد کم و متوسط است، افزود: طبق بررسی های انجام شده از سوی کارشناسان تغذیه ابتلا به چاقی بیشتر متوجه اقشار کم درآمد جامعه است، بنابراین می توان گفت چاقی یک نوع از سوء تغذیه است، که با کاهش دریافت یا سوء جذب مواد مغذی در بدن همراه است.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم با بیان اینکه کم تحرکی، دریافت مواد غذایی کم ارزش و پر انرژی و عادات نامناسب غذایی در زندگی کودکان و نوجوانان، آنان را دچار اضافه وزن و چاقی می کند، ادامه داد: نگرانی اصلی در این مورد، بیشتر در گروه های سنی یادشده است که عوارض و مشکلات آن بیشتر تا آخر عمر همراه افراد باقی می‌ ماند.

روح الامینی با اشاره به این که چاقی و اضافه وزن در کودکان و نوجوانان احتمال ابتلا به بیماری های مزمن را در سنین بزرگسالی افزایش می دهد، ادامه داد: بیماری های قلبی، پرفشاری خون، افزایش چربی ها، دیابت، بیماری های کبدی و بیماری های تنفسی از جمله بیماری های مزمنی است که به دنبال عادات غذایی نادرست در سنین کودکی و نداشتن تحرک بدنی کافی ایجاد می شود.

وی اضافه کرد: همچنین این آمار در کشورهای در حال توسعه ۳۰ درصد بیشتر از کشورهای توسعه‌ یافته است و سو تغذیه، افسردگی و ابتلا زودرس به بیماری های غیر واگیر از جمله عوارض و مشکلاتی که ممکن است کودکان و نوجوانان مبتلا به چاقی با آن مواجه شوند.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم با بیان اینکه تغییر و اصلاح سبک زندگی راه حل اصلی پیشگیری و کنترل این مشکل است، گفت: با دست یابی به بهبود سبک غذا خوردن (متعادل و متنوع غذا خوردن و اصلاح عادات نامناسب غذایی)، بهبود فعالیت های بدنی (پیاده روی روزانه حداقل ۳۰ دقیقه ای) و بهبود سلامت روان که با فراگیری مهارت های زندگی و اجتماعی و خود مراقبتی امکان پذیر است می توان به وزن مناسب و حال خوب دست پیدا کرد.

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.